• Molly 1974

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag tycker inte det är något fel i att rätta till ett stavfel, men däremot så beror det på hur man säger det.
    Jag har dyslexi och har svårt för att stava och när jag var lite och gick iskolan mobbade många mig för att jag inte kunde läsa och skriva lika bra som alla andra. Jag fick ofta hör att jag var dum i huvudet av både lärare och elever Lärarna trodde att jag inte brydde mig och att jag sket i att plugga. men så var ju inte fallet jag försökte så gått jag kunde och det tog låånnggtt tid innan jag kunde aceptera (eller hur det nu stavas).

Men hån skrattar man åt stavfelet eller skriver det stavar ju så här ditt pucko eller kan du inte stava eller då tycker jag att det är ett påhopp.

• Molly 1974

Jag har inte läst alla inlägg men jag kan förstå den som anmälde inlägget.
    Jag vet visserligen inte hur du sa till henne / honom att hon/ han hade stavat fel men som jag nämnt tidigare så blev jag väldigt mobbad när jag gick i skolan för att jag hade svårigheter med att läsa och skriva och fick höra dafligen att jag var du i huvudet och tänk er själv att få höra detta i 9 år varje dag, då tar det tid att förstå att om någon rättar en bara menar väl och inte menar att " kan du inte stava ditt pucko"
    Det tog långt tid för mig i alla fall.
    Idag tycker jag inte att det är något fel om någon rättar mig för nu vet jag att de flesta bara menar väl. men det beror också på hur det säger det och på hur de gör det.
    Så snälla försök att förstå att det kan kännar kränkande för den person som stavade fel.

Jag tycker också att det är väl inte hela världen om någon stavar fel eller gör meningsbyggnaden fel huvudsaken är väl att man förstår innebörden,eller??

• Molly 1974

Jag tar det en gång till Varje dag fick jag höra att jag var dum i huvudet du kan ju ingeting, din j*vla CP o.s.v kan in då inte förstå att någon kan känna sig på hoppad när någon rättar en de har ju uppfattat det som om att "kan du inte stava eller"

Själv blir jag glad idag när någon rättar mig men på ett vänligt och välment sett, jag kan t.o.m skratta åt mina fel, men då har jag också kommit lång i mitt självförtroende när det gäller staving och läsning. ( jag är 32 år och det var bara för några år sedan jag kunde ta en rättelse på rätt sätt.

Säger det en gång till varje dag i 9 år fick man höra DU ÄR DUM I HUVUDET; ÄR DU HELT CP: KAN DU INGETING: VARJE DAG tänk er själv och gissa om man får dåligt självförtroende och blir väldigt osäker på sig själv och får svårt att lita på folk även om de bara menar väl.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!