• dekad

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Stavfel må så vara, i de flesta fall kan man ändå tyda texten utan problem. Däremot om en person har skrivit helt uppåt väggarna, osammanhängande, endast små bokstäver, knappt några punkter eller andra avdelare i meningarna, då blir det bara virrigt och det slutar med att man inte ens orkar ta sig igenom texten. Men det är väl upp till var och en antar jag, det är ju bara att strunta i att läsa om man inte ser vad som står.

• dekad

Men tänk om den som stavar fel bara tror att det är rätt stavning då? Men jag kan förstå att det är tröttsamt att man ställer en fråga och alla som svarar anmärker på att man stavat fel. Om man ser att någon redan anmärkt på det kanske man kan hålla sig från att göra detsamma.

Tycker att man ser att fler och fler stavar fel, kan det bero på att fler är dyslektiker idag än förr? Eller att man lätt blir lite slarvig när man ska skriva snabbt på internet/sms? Jag vet att för mig var det rent slarv ett tag, jag skrev fel för att jag tyckte det var smidigast och snabbast, men nu kontrollerar jag så att det jag skriver blir rätt (för det mesta...). Det blir så jäkla krångligt när man ska skriva seriösa saker som ansökningsbrev och rapporter annars

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!