Inlägg från: smultronbubbla |Visa alla inlägg
  • smultronbubbla

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Det är väl bra att det "daltas" på detta forum.
    Jag har sett så många forum där det knappt finns några regler och där mår man nästan dåligt va att vara. Även om de inte ens skriver till en själv.
    Vill man hellre vara på ett sådant forum, så är det ju bara att byta...

Förövrigt tycker jag inte det är okej att påpeka folks stavning på ett forum. Visst, en del kanske gör det i alla välmening, men jag kan tänka mig att det inte känns så kul för den utpekade.
    Öppna en tråd om stavning annars och ta upp de ord som folk stavar mest fel på.

• smultronbubbla

Molly1974

Låter hemskt det där

Jag tycker inte att ett forum är till för att rätta folks felstavningar. Ingen vet varför personen i fråga stavar fel och en tillsägelse kan få negativa konsekvenser för den som stavat fel.
    Är det så otroligt viktigt att påpeka att någon stavat fel? Så viktigt att man kan såra någon?
    Tror inte det spelar så stor roll om det är en vänlig tillsägelse eller inte. Främmande människor har inte med någon annans stavning att göra.

• smultronbubbla

Sandra1984

Men om man vill vara på ett forum med hårdare ton, behöver man ju inte vara på fl. Det finns så många andra forum, där man kan skriva hur som helst.
    För min del är fl:s regler helt underbara! Skönt att man kan anmäla när någon gått överstyr.

• smultronbubbla

trinity78

Hennes inlägg strider verkligen inte mot reglerna!
    Däremot strider man mot fl:s regler om man kommenterar folks stavning...

• smultronbubbla

Trinity

Man får inte kommentera folks stavning. Läs reglerna.
    Dessutom riktade hon sig inte mot en enskild person, så det är inte emot reglerna. dte är ju bara anmäla om man tycker att något är emot reglerna, eller hur?

• smultronbubbla

Ni får säga att det är löjligt att man inte får påpeka folks stavning, men vi få inte diskutera hur löjligt det är just att kommentera folks stavning?

• smultronbubbla

Jag tycker visserligen inte det är bättre att förlöjliga människor som blir sårade av att få sin stavning kommenterad.

• smultronbubbla

Det är ju bara att läsa ts...

• smultronbubbla

Håller med Åsa D och lilla mej!

Familjeliv är till för att alla ska få uttrycka sin åsikt. Nu är det emot reglerna att kommentera folks stavning, vilket många tycker är bra. Det är bara att acceptera.

• smultronbubbla

Men nu finns det folk som tar illa upp. Det finns en anledning till att det är emot reglerna. Så otroligt viktigt kan det knappast vara att påpeka ett stavfel va?

• smultronbubbla

jennie

Nu finns det ju fler än du som skriver i tråden. Uppenbart måste folk tycka att det är viktigt, annars skulle det inte pågå en diskussion om det.
    Det finns ingen anledning att spekulera i varför folk tar illa upp. Nu finns det folk som gör det och det är emot reglerna. Konstigare än så är det inte.

• smultronbubbla

jennie

Men låt den personen stava fel då. Varför bry sig om att en främmande människa stavar fel?

• smultronbubbla

jennie

Precis, låt den främmande människan stava fel.
    Ärligt talat, hjälpa? Jag tror mest ni stör er på det felstavade ordet och kan därför inte hålla fingrarna i styr.

• smultronbubbla

Japp, då är det bara låta bli att kommentera folks stavning, så blir allt frid och fröjd.

Själv har jag inga problem med att stava, (förutom att fingrarna är för snabba, så ord ofta sätts ihop) men skulle jag ha det och någon skulle påpeka min stavning, skulle jag bli grymt irriterad! det är inte därför jag sitter på fl. Här har alla rätt att ventilera sina åsikter, oavsett om man stavar illa eller skriver perfekt.

• smultronbubbla

Jennie

Ja, men då får man räkna med att alla inte håller med.

• smultronbubbla

Jennie

Ja du, inte vet jag

• smultronbubbla

giz

Har läst den där texten förut! Det är ganska otroligt hur man kan läsa den utan problem egentligen

• smultronbubbla

Blåkråka

Har du dyslexi? Inget illa menat, bara en fråga, eftersom du beskriver dina stavningsproblem.

Stavningsfel är inte till för att påpekas på internet. Det är ingen skola. Skillnad om folk vill det, om de säger att de har svårt att stava, och tillägger att de gärna vill rättas.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!