• Danbala

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Lycka till! (Mwahaha...)

Gå in på "PR3F3R3N(3Z" och leta rätt på "5W3di5h" (som ju vem som helst kan se är "Swedish"...

• Danbala

Sallisen:

Nej, man blir hyfsat trött på det!

Fast som någon sa, det värsta med 1337-5p34k är när man kan läsa meningar av det utan att ens anstränga sig...

Och så finns det ju olika "dialekter" också.

• Danbala

Trinity78:

Jajjemen, som om det inte fanns tillräckligt med sätt att slösa bort tid vid datorn redan, så...

• Danbala

Men dyslektiker har svårare att läsa också, och de jag hört har tyckt att det blir svårare ju sämre skriven texten är (och att särskrivningar gör det etter värre), så i dyslexins namn vill jag bekämpa onödig slarvstavning!

• Danbala

Öööh, i dyslektikernas, snarare än i dyslexins.

Jag har logikdyslexi. Vad heter det?

Eller vänta, jag kom på det. "Dumhet". *ser nöjd och dutti ut*

• Danbala

Men det man påpekar, om man påpekar, är ju att stavningen är irriterande och felaktig, man säger väl inte att personen är dum i huvet eller en dålig människa? I alla andra trådar är det okej att kritisera sakfrågor och handlingar så länge det inte är personangrepp, men så fort det är stavning blir det för känsligt?

Jag förstår inte varför.

• Danbala

lilla mej:

Alltså, nu talar jag bara för mig själv, men jag blir väldigt, väldigt trött av att läsa inlägg som är väldigt slarvigt skrivna. Det skär i märgen, och är ganska (återigen för mig) likt upplevelsen av att höra en sångare eller ett instrument missa rätt toner. Jag tror att det kan vara "språkgehör"? Eller se det som en bakvänd (men inte alltid bekväm!) form av dyslexi: Det är SVÅRT för mig att läsa inlägg på ett vettigt sätt om de inte är hyfsat skrivna. Jag har inte svårt att läsa alls, men blir ett ord fel kan jag verkligen sitta och stirra i sekunder innan jag begriper vad fasen som menas.

Klart man bryr sig.

• Danbala

biomedbonus:

Jo, just i uttrycket "dagarna i ända" är det ä som gäller.

(Det är alltså som i "ända fram till dagens ände". "enda" ska det vara i sammanhang som "Du är den enda som får mig att...", annars kallar man den personen för en rumpa...)

• Danbala

Trinity78:

Hehehe. Jag litar inte till 100% på den siffran heller, såklart, men KI brukar ju vara pålitliga. Poängen var mer att det verkar lite lätt oklart hur många som har problemen.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!