• mosterYster

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Men den som rättade TS skrev ju int vad h*n tyckte om dieter, utan påpekade sakfel i TS inlägg. INte stavfel, men sakfel, som i sig inte hade med det faktum att TS ogillade dieter att göra...

• mosterYster

Ja, du förstod mitt exempel fel. Jag menade att kommentaren handlade om vissa dieter i sig, medan TS pratade om att dieter öht var förkastligt, utan att egentligen nämna varför.

Stavning kanske inte hör till ämnet egentligen, men om man svarar på inlägget och sedan gör en sidonotering om stavning så är det visserligen OT, men som sagt, hur mycket är inte OT här på FL?

Ska försöka hitta på ett annat exempel...

• mosterYster

Det är väl bara att inse: en del stavar illa, vissa bryr sig inte, andra tycker att det är jättejobbigt.

Kan tro att en som har ett välutvecklat musiköra stör sig mer än en som är tondöv på att någon sjunger falskt. Ni som inte fattar varför vissa av oss blir sååå frustrerade över all dålig svenska: det är väl bara för er att acceptera oss då, vi är ju som vi är...

• mosterYster

Ni som nu retar er så mycket på inlägg om stavning - hoppa över dem, för enkelhetens skull!

• mosterYster

Hm, jag tänkte väl mer i dessa två scenarion:

1. TS bryr sig inte om hur h*n stavar: ignorera inlägget om stavfel och diskutera vidare om ämnet. Jag lovar att den sk språkpolisen INTE kommer att fortsätta att anmärka på stavfelet!

2. TS tar till sig kommentaren och går sedan vidare i diskussionen.

Jag menar, TS har ju iaf ett val: att lära sig något eller att låta bli. Gör det så ont att någon vill hjälpa en?

• mosterYster

Vill bara tillägga en sak: jag har aldrig någonsin sett en tråd där TS bara har fått ett enda svar, och det svaret bara påpekade ett stavfel...

• mosterYster

OK, sorry, men det kändes lite makabert att än en gång få frågan om vi verkligen vill att duslektiker ska hålla tyst... jag menar, hur många gånger har vi sagt att det ABSOLUT inte var någon som påstått något sånt?

Vad jag egentligen argumenterar om i denna tråd är varför man ka få en tillsägelse om man påpekar ett stavfel, medan man kan vräka ur sig nästan vad som helst till en som röker och är gravid och komma undan med det? Samt mobba folk som inte har barn (har inte barn själv, så jag vet hur det brukar vara), för de lär ju inte fatta något öht. Gaaah.

• mosterYster

Dessutom, MuminMy, jag anser det väldigt respektlöst när någon SVÄR åt mig

• mosterYster

Det vet jag inte, men jag kan oftast gissa mig fram till att folk som skriver SMS-språk, blandar ihop de/dem, systematiskt skriver fel på ord som princessa osv inte är dyslektiker... och om det SKULLE vara så att jag råkade kommentera en dyslektiker så är jag ju alltid trevlig isf. Vad är det som är så fruktansvärt hemskt?

En sak jag kan tillägga är... att jag faktiskt aldrig kommenterat någons stavning... (utom min mans )

• mosterYster

Vad menas med okokokokokookkkkk??

• mosterYster

Nä, nu fattar jag ingenting...

• mosterYster

Det är ju inte så att man tycker sämre om någon som person bara för att h*n stavar/skriver/talar illa. Men den egentliga frågan (läs trådstarten!) var ju varför i hela fridens namn man måste _anmäla_ någon för att den påpekat ett stavfel...? Jaha, så om jag påpekar att någon har fel så riskerar jag att bli anmäld för att den jag korrigerat känner sig påhoppad? Även om jag gör det vänligt?

• mosterYster

Tja - det sammanfattar väl det hela... utom det faktum att det som jag, TS mfl tycker illa om, är att en kommentar om ett stavfel anses värre än ilskna, nedlåtande och elaka påhopp på en person som gör ett "fel" i andras ögon.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!