• Danbala

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Att venda på en stäk låter verkligen obscent. Och smärtsamt. Värkligen!

• Danbala

lilla mej:

Nu ska jag försöka att inte låta dryg, för det är inte mitt mål! Vi har harvat igenom den här diskussionen två "varv" redan nu, och redan hunnit igenom att förklara hur vi ser på det, de flesta av oss "rättningsgalningar" här säger att det beror på hur man gör det, och även att det finns vissa tillfällen då det är direkt _lämpligt_ att göra det.

• Danbala

lilla mej:

Hehe, jag gör oavbrutet postningsfel! (Trycker för fort!)

Alltså, ingen säger att man ska påpeka alla fel hela tiden, eller att det vore önskvärt, men att det är jobbigt att det i reglerna står i klartext att det är förbjudet att påpeka stavning.

(Jag kan ha summerat det lite fel, färgat av mitt sätt att läsa folks inlägg.))

• Danbala

magnus07:

Helt rätt! Om stavningskommentaren verkar vara ett sätt att vinna mark i diskussionen så är det ju helt vidrigt och ungefär i stil med "Och förresten har du fula ögon!"

• Danbala

Jennie med ie:

Vore det inte bättre i så fall att säga åt dem att den stavas Ferrari?

*duckar, springer och väntar på anmälan*

• Danbala

Jennie med ie:

Åh nej, där försvann min smiley också.

Efter mitt ELAKA inlägg nyss skulle det ha varit med en sådan:

• Danbala

Fruxo:

"fattar inte att man döper det till dyslexi det e ju jättesvårt att stava"

Hehehe! Ja, det är ju egentligen lika tossigt som för folk som måste berätta att de lider av "artikulationssvårigheter"!

• Danbala

Trinity78:

Eller att det blir tillåtet att påpeka stavfel om det är _relevant_.

Som när någon just vill veta mer om någon särskild form av "xx-deprition", men inte hittar bra info, då känns det ju fel att reglerna förbjuder en att svara:

"Testa att stava det "xx-depression" istället och använd google, så får du nog upp många träffar."

Nu har jag iofs svarat på det sättet ändå, och aldrig blivit anmäld, men visst tusan har jag, noga räknat, brutit reglerna.

• Danbala

lilla mej:

Om jag ignorerade alla svar till mig för att de är skrivna på ett sätt som är jobbigt för mig att läsa skulle folk bli sura på det, och klagade de på det och jag svarade "Nej, de var så dåligt skrivna så jag hoppar över dem" tror jag att det sannerligen skulle ta hus i helvete.

Börjar jag läsa en ny tråd där det är för jobbigt språk så skiter jag i den, ja.

• Danbala

Fia Lundbom:

Jag påpekar ibland för folk att det var väldigt jobbigt att läsa vad de skrivit och ber om ursäkt på förhand för att jag kanske har missförstått dem. Alltså - ibland ser det ut något i stil med:

jo ja måste skriva ja behöver hjalp vet inte va ja ska göa min kompis min pojkvänm han vba prata med min bästis och sa at than kanskeinte tycker jag är fin i min frisyr nu ikanske han lämnar mig????? va ska ja göra och sne så en gpång förut hade han pussat en anna tjej men det var alldelels innan vi blev ihop och han kanske gillar henne nu igen hjälp!!!!!!

(Fast mycket längre.)

(Nej, jag överdriver INTE.)

Om TS sedan undrar varför hon inte får några svar eller blir arg över att folk missförstår henneså känns det nästan schystast att börja med att säga att med tanke på styckeindelningar och meningar och att allt bara är en stor klump av text är det lätt att läsa det fel och missförstå.

*shrug*

• Danbala

Brist på kommatering brukar faktiskt ställa till det mest för mig i förståelsen av det jag läser. (Eftersom följden ofta blir syftningsfel också, jo...)

• Danbala

Tissa:

Grejen är att jag personligen föredrar stavningen "schyst", men SAOL har "schyst" (senast jag kollade) så jag försöker testa att omvända mig själv!
    (www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=271724&viewAll=true)

"justare" tycker jag egentligen bäst om, men det blir så ofta missuppfattat. Skriver man "juste" finns det alltid någon som tolkar det som en sms/chat-ifiering av "just det"!

• Danbala

Tissa:

Hehe. Jag föredrar "schysst", skulle jag skriva!

• Danbala

Fia Lundbom:
    > Om någon sjunger falskt kan man ju bara stänga av eller gå
    > därifrån - man behöver ju inte gå fram och säja :Du sjunger
    > falskt - såhär är ton A....

Ah ja, men på ett forum såhär så samarbetar man ju om att föra diskussioner och debatter, vi vill ju kunna samexistera. Så att påpeka att "det går bättre för dig att hitta info om du istället stavar det 'depression'" skulle snarare vara som att i en orkester påpeka för en medspelare att de är höga på cisset i takt 43...

• Danbala

Fia Lundbom, Junija:

Jepp, nu när jag läst igenom alla inlägg i tråden ser jag också att det _är_ okej att göra stavningskommentarer om det sker respektfullt, (vilket det väl får anses vara när syftet är att hjälpa felstavaren t.ex. hitta info) så jag ska sluta vara upprörd över det.

(Det har nämligen stört mig lite att vara tvungen att känna att jag begår regelbrott (om man följer reglerna ordagrant) när jag gör sådana påpekanden...)

• Danbala

Junipingla:

Jag håller med dig, men uppenbarligen finns det många som _inte_ uppskattar det. Man får la lägga in en signatur som påpekar att man gladeligen tar emot rättelser.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!