• Junija

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Eller är det svårt att förstå vad som menas om någon skriver diskution istället för diskussion?

• Junija

vika:

...skulle vilja lägga till denna fråga till ditt inlägg:

Eller ska de sluta skriva sina åsikter?

• Junija

Trinity:

Hur ska man kunna veta om det är en dyslektiker som skrivit inlägget?

• Junija

Ni som påpekar stavningsfel i diskussionerna; gör ni även det irl, om någon pratar lite dålig svenska, har lite dåligt uttal, stammar etc?

• Junija

mosterYster:

Hur vet du om det är en dyslektiker eller inte?

• Junija

Jag har en väninna som har dyslexi. Vissa ord _kan_ hon helt enkelt inte lära sig, hur ofta man än skulle påpeka att det är felstavat. Hon kan stava rätt för stunden, men när hon sedan ska skriva det igen så blir det fel.

Ungefär som att vissa inte kan lära sig höger och vänster riktigt. För vissa _går_ det helt enkelt inte.

• Junija

Trinity:

Vad är det som inte framgår av mina inlägg? Jag frågade om det är okej att påpeka saker som inte är korrekt uttalade irl...
    Precis som du anser att det är okej att påpeka saker som inte är korrekt stavade på nätet, eller hur?

Vad är skillnaden?

Nätet är ju inte någon stavningsskola för de som inte lärt sig korrekt stavad svenska, precis som folk i din omgivning kanske inte tycker det är på plats att du korrekterar deras uttal när de för en diskussion.

Jag anser att FL och andra communitys är ett tillhåll för _diskussioner_ och "tyvärr" så får man stå ut med att alla inte stavar felfritt. Irl kan vi inte heller välja vilka dialekter jag vill lyssna på, vilka brytningar folk använder osv.

• Junija

ming:

Påpekar du sådant för en person du inte känner också?

• Junija

ming:

Exempel på ett ganska typiskt uttalsfel:
    När någon i en diskussion om resor säger Schweitsh istället för Schweiz så frågar du om han eller hon menar "Schweiz" för att du annars tror att han eller hon menar... vad?

• Junija

Gislöv:
    Ja, eller som MuminMy så klokt skrev:
    "Allt hänger ju på HUR man frågar, det kan ju likagärna vara du som är bombad som inte fattar "

• Junija

ming:

Jag säger inget om att man inte får reta sig på saken - har ju t o m själv erkännt att jag irriterar mig på särskrivningar och sms-språk

Men, risken är ju att man faktiskt påpekar stavningen för någon som faktiskt inte kan rå för det och då sårar det mer än vad det hjälper och risken är att man tystar ner någon.

Jag tycker det är bättre att låta saken bero, om det inte är en person som man känner väldigt väl och ofta för skriftliga diskussioner med, samt att man _vet_ att denna person _inte_ lider av dyslexi, utan av lathet.

• Junija

Nåja, _erkänt._ Så slipper någon påpeka i onödan...

• Junija

Danbala:

Att påpeka att det går lättare att hitta rätt info om man stavar ordet rätt är ju en hjälp för inläggsskrivaren att hitta det h*n söker. Det är ju inte ett påpekande för att det är ett stavfel som "enbart" stör texten och läsaren.

• Junija

Trinity:

Enligt den tolkning jag har av reglerna så är det inget fel på Erikas inlägg. Om hon däremot _enbart_ hade skrivit:

"att folk bara orkar..."
    eller
    "skaffa er ett liv..."

så hade det inte varit okej. Men i detta inlägg så finns en förklaring till varför hon tycker det är onödigt att jaga felstavare och därför så tillför den faktiskt diskussionen något.
    Men som sagt, jag är inte moderator och kan inte säga att jag har rätt, men jag _tror_ att det är så iaf

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!