• Jennie med ie

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

lilla mej, skilj på sak och person! Det handlar inte om att _kritisera människan_...

• Jennie med ie

Trinity, och syftningsfel.....

• Jennie med ie

lilla mej, eftersom du själv verkar veta att jämförelsen inte är relevant så varför då ens dra den?
    Ingen, och allra minst jag, har skrivit att det är OK att alltid och hur som helst påpeka vilka fel som helst för vem som helst... det hade man sett om man läst tråden skulle jag tro.

• Jennie med ie

lilla mej jag råder dig åter att läsa tråden, där finns svar på det du nyss skrev också.

• Jennie med ie

Fia, tråden har knappast varit 40 sidor hela tiden och svaret har upprepats med jämna mellanrum under hela trådens gång...

• Jennie med ie

Kort sammanfattning:
    Vi är några som tycker det är OK att påpeka stavfel då det är uppenbart att det inte rör sig om t ex dyslexi utan t ex där det i övrigt stavas rätt men vissa ord upprepas felstavade gång efter annan och då det görs på ett konstruktivt och vänligt sätt. Det handlar alltså inte om att vara petig och kommentera minsta lilla stavfel, ej heller om att göra påhopp, klanka på personen, kasta skit på nån osv...
    Exempel som tagits upp är t ex när nån söker efter något på nätet men inte finner nåt och då har stavat ordet fel... eller då samma ord stavas fel på samma sätt hela tiden och personen inte verkar medveten om det.... eller då felstavningarna gör det svårt att läsa och förstå texten...

• Jennie med ie

Linda och Fredrik.
    Dels är konstruktiv kritik inte detsamma som att klanka.
    Och dels så skiljs det i tråden på skrivfel som uppenbart beror på läs- och skrivsvårigheter som t ex dyslexi och på skrivfel där personen i övrigt skriver rätt men felstavar samma nyckelord hela tiden t ex.

• Jennie med ie

mosterYster, 2 själar en tanke

• Jennie med ie

Junija, om jag fattar rätt så menar mosterYster istället såhär att du kanske tycker Xs barnvagnar är bra men även skriver nåt om dessa vagnar som inte stämmer (t ex att de väger Y kg när de egentligen väger Z kg). Att då kommentera denna felaktighet är ju att kommentera sakfel, men det handlar inte om själva grunden i ditt inlägg, dvs att du tycker att de är bra.

• Jennie med ie

"Att kommentera stavningen i en tråd som handlar om andra saker är som att säga att "ditt barns namn är väldigt fult" i en tråd där ts ber om råd ang amning."
    Inte samma sak. För hurvida ett namn är fult elelr ej är en smakfråga, att ett ord stavas på ett visst sätt är fakta.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!