• Jennie med ie

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Fia "Vill någon lära sig stava bättre kan man ju söka hjälp på annat håll.. "
    Visst, men om man inte är medveten om att man stavar fel då? Som skriver diprittion eller diskuton osv för att de helt enkelt tror att det stavas så.

• Jennie med ie

Junija, jag tror att nolltoleransen om att påpeka stavning beror på det jag skrev för 24 sidor sen Dvs att gränsdragningen kan bli svår och då är nolltolerans det enklaste sättet.

• Jennie med ie

Fia Lundbom, var så god att tro det Själv tror jag som sagt att hade man vetat att det inte heter deprittion eller medusin eller princessa eller diskuton osv så hade man i de flesta fall inte stavat det så var eviga gång heller...

• Jennie med ie

Junija, ja jag har full förståelse för FLs regel, just pga gränsdragningen. Men tycker som sagt själv det är OK att trevligt och vänligt påpeka stavfel under vissa omständigheter... även om jag inte har för vana att göra det själv.

• Jennie med ie

Junija, jag delar inte den uppfattningen med dig, att påpekanden oftast kommer där det är skilda åsikter. Men visst finns det sämre resp bättre tillfällen och sätt att göra påpekanden på.

• Jennie med ie

Gislöv, som om inget upprepats i denna tråden redan?!

• Jennie med ie

Bonanza, same here. Undrar man vad nån menar så får man förbereda sig på en idiotförklaring..

• Jennie med ie

2 är ofta inte helt OK för den som man riktar det till...

• Jennie med ie

Och skriver man att man inte förstår och frågar vad som menas så blir man dumförklarad och det suckas och ges okvädningsord... Hur man än vänder sig har man röva bak.

• Jennie med ie

"Nu är det emot reglerna att kommentera folks stavning, vilket många tycker är bra. Det är bara att acceptera."
    Vilket ju inte utesluter en diskussion kring det.... Många tycks här i tråden ta för givet att om man tycker att det borde vara OK att på ett snyggt sätt påpeka vissa skrivfel också GÖR det och därmed inte accepterar att följa reglerna... och att om man tycker det är OK att på ett snyggt och konstruktivt sätt uppmärksamma fel så tycker man också det är OK att håna och förlöjliga och att man vill hindra alla utan persfekt svenska att skriva här..

• Jennie med ie

lilla mej, om man tar alla upplysanden om stavfel som ett hån oavsett vad det gäller så har man nog större problem än bara stavningen..... Det är ju stor skillnad på "kan du inte stava eller, vad är det frågan om? Det heter diskussion förstår du väl??" och "eftersom så många skriver fel så ofta så vill jag bara upplysa om att det stavas disskussion, det kan vara bra att kunna" t ex....

• Jennie med ie

Åsa D, det är skillnad på att "påpeka det hela tiden" och uppmärksamma på vissa saker när det är uppenbart att problemet "bara" är att man stavar fel till just det ordet...
    Och jo jag vidhåller att om man tar det som ett hån _oavsett hur och när och vad_ det upplyses om stavfel, då har man nog andra problem också än bara stavningsproblematik.

smultronbubbla, jag kan inte minnas att jag sagt att det är otroligt viktigt...

• Jennie med ie

Om man inte vet att man stavar ett ord fel ber man knappast om hjälp att stava det rätt heller..

Det är återigen skillnad på att t ex påpeka för nån som visar tydliga tecken på t ex dyslexi att denna stavar dåligt, det vet h*n säkerligen redan att h*n gör, och på att upplysa någon som i övrigt stavar rätt men hela tiden stavar fel på vissa enstaka ord om hur det egentligen stavas.

• Jennie med ie

smultronbubbla, ja det finns fler än jag i tråden, men det var ett inlägg av mig du besvarade av allt att döma.

lilla mej "Kan saga att man VET att man stavar daligt", ja det skrev jag ju också att man säkert vet ifall man stavar dåligt _rent allmänt_. Men om man i övrigt stavar korrekt men stavar enstaka ord fel på sammma sätt hela tiden vet man antagligen inte om att det är fel.

• Jennie med ie

smultronbubbla. Låt och låt, har jag nån möjlighet att förbjuda det? Har jag ens antytt att jag ville förbjuda det? Nope...
    Men jag ser inte det konstiga i att vilja hjälpa en människa baar för att jag inte känner den...

lilla mej. Återigen: det är skillnad på att stava fel hela tiden, mer eller mindre, och på att annars stava rätt men upprepa en viss felaktighet hela tiden.
    Och jag har inte sagt att det är ett problem för mig, däremot att jag anser att det är helt ok enligt mig att försöka hjälpa nån genom att visa hur det stavas..

• Jennie med ie

smultronbubbla, du kan ju tro precis vad du vill, men det jag skriver här är så som det ÄR.
    Ja, jag LÅTER den främmande människan stava fel, jag hade knappast kunnat förbjuda honom/henne ens om jag velat. Och det är ju inte det saken handlar om heller, att man inte ska FÅ stava fel...

• Jennie med ie

lilla mej. "Man vill inte på påpekad" skriver du, jo uppenbarligen finns det de som vill det...

• Jennie med ie

smultronbubbla, det gör jag också.. låter bli att kommentera folk stavning... I alla fall här eftersom jag accepterar reglerna. Men det utesluter som sagt inte att man har div. åsikter om det. och att man har rätt att uttrycka sina åsikter vare sig man stavar bra eller dåligt har som sagt ingen sagt emot....

• Jennie med ie

smultronbubbla, nej vad säger du?? jag hade räknat med att alla skulle hålla med mig????
    Men ärligt, har jag ens insinuerat att jag förväntat mig bara medhåll??

lilla mej, som sagt, om man inte vet att man stavar ett ord fel kan man rimligen inte be om hjälp med det heller även om man kanske velat ifall man vetat *s* Men nej, det är svårt att veta om personen vill det eller ej, det är just därför det inte ska sägas när som helst, hur som helst osv.. Fingertoppskänsla, om man nu väljer att ö h t säga nåt.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!