• Maymom

Gravid men bara tvivel och vånda

Låter väldigt jobbigt. Ville bara säga att jag hoppas du säger det till din bm, förmodligen kommer det ju bli bättre men mår man så dåligt under graviditeten så finns en större risk för förlossningsdepression. Så det är jätteviktigt att din bm vet om hur du mår så du kan få rätt hjälp om det inte släpper. Kanske kan hon hjälpa dig redan nu.
    Hoppas du snart kan få njuta lite av din graviditet.

• Maymom
    Anonym (Hemsk) skrev 2024-06-15 09:04:45 följande:

Puffar lite. Har tid för kombinerat inskrivnings- och hälsosamtal först om nära två veckor och vet inte hur jag ska stå ut. Går runt och hoppas på ett missfall. 

Får jag fråga hur du blev gravid? Är du självstående eller har du en stöttande partner?

(jag funderade själv på insemination men fick sedan barn med mitt ex och är nu ensamstående)
  • Maymom
    Anonym (Hemsk) skrev 2024-06-16 15:56:40 följande:
    Jag har en stöttande partner, absolut. Och hade det inte varit för att han är glad och förväntansfull så hade jag avslutat graviditeten redan tror jag. Dock är han väldigt förstående och säger att han stöttar mig i vilket beslut jag än tar. Jag är bara rädd att jag, om jag väljer att göra abort, kommer ångra mig när jag "är mig själv igen". 

Vad skönt att du har en stöttande partner. 

Ja det finns det nog en risk för med tanke på att du ville ha barn innan du blev gravid. Sen ångrar man aldrig ett barn, så jag tror det kommer bli bra för dig att behålla, utifrån det lilla du skrivit här. 

Du skriver om snorungar i trafiken, man brukar ju säga sina barn andras ungar, och det stämmer rätt bra, kärleken till ens egna barn är enorm och man tycker oftast de egna barnen är bättre än andras ungar. Sen kan du ju uppfostra ditt barn bättre än många barn du ser på stan. Finns många kurser via BVC man kan gå i föräldraskap och många bra böcker att läsa.

• Maymom

Har du nån vän som fått barn som du kan prata med?
    Ring din bm och be om stöd, det finns mycket hjälp att få om man mår dåligt som gravid.
    (vill man göra abort får man också samtalsstöd)
    Man kan även vända sig till svenska kyrkan, de har samtalsstöd som är gratis, du behöver inte vara troende och de har tystnadsplikt. Då är det en präst eller diakon man pratar med. Du kan även chatta med jourhavande präst (eller ringa på 112 och prata med jourhavande präst om det är riktigt akut).

Svar på tråden Gravid men bara tvivel och vånda