Höjdhoppare
Dagens gymnaster är ofta inte särskilt lika höjdhoppare i kroppen. De var det förut (förutom att gymnaster sällan eller aldrig är långa) men på senare år har de börjat bli mycket mer kompakta och muskulösa (utan att lägga någon värdering i det). Det skiljer iofs lite på nationaliteter och specialitet inom gymnastiken men trenden där har ju gått från otroligt smala tjejer som knappt fått genomgå pubertet till riktiga kraftpaket som tex simone biles.
Men för att svara på din fråga. Jag tycker nog 10-kampare är överlägsna i kroppen av friidrottare. Jag gillar att de är all round, har muskler och en jämt tränad kropp. Nu utgår jag från friidrott för det är vad jag har suttit och sett i närtid.
Tjejerna har jag tidigare gillat stavhopparna, typ Bengtsson när hon var aktiv. Det slog oss dock igår när vi satt och såg att många även där börjat gå mer på kraft och styrka och ser ganska tunga ut. Rent estetiskt tycker jag inte det är lika snyggt men det är ju på inget sätt deras huvudsakliga syfte. Däremot kan jag fundera på om man verkligen vinner så mycket i en sport som handlar om att flytta massa rakt upp. Jag får inte riktigt ihop att man ska bli så mycket starkare att det överväger den ökade kraften som krävs för att hoppa högre. Normalt sett brukar det ju (inom rimliga gränser) vara mycket lättare att hålla sig lätt än att bygga styrkan motsvarande den extra vikten.