• Anonym (Anonymtjej)

Äter jag för lite?

Hej 
    Äter jag för lite? 

Exempel kan vara såhär: 
    Frukost - Havregrynsgröt och frukt 
    Mellanmål - Frukt 
    Lunch - Mackor med ost 
    Middag - Kött, potatis och grönsaker 

Det jag mest funderar på är lunchen. Känner flera som äter på det viset och klarar det utan problem. Jag har dock utmattning / ME och kanske kräver mer då, gissar jag på. Men jag jämför mig med andra och tänker att om de klarar det så borde väl jag också göra det. Men jag tror att när jag ätit iallafall en liten portion lunch med riktig mat så blir jag piggare. Ska bara finns orken att göra lite lådor också , och inspiration. 

Hur gör ni? Är detta för lite? Eller ska det räcka? Jag är 176 cm och väger 69 kg, vägde innan 58. är 30 är. Vore intressant att höra era åsikter. 

• Svar på tråden Äter jag för lite?
  • Spucks

Nej, du äter inte för lite, eftersom din vikt är normal. Däremot kan det ju vara så att du äter fel saker, få i dig för lite näring. Eller att du dricker för lite.

• Anonym (X)
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-12 20:38:40 följande:
    Jag frågade inte om vikten. 
    Varför nämnde du den då?
  • Lynx123
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-12 20:38:40 följande:
    Jag frågade inte om vikten. 
    Nej, men din vikt avslöjar ju att du inte äter för lite. Hade du varit underviktig hade jag svarat ja på din fråga. Så enkelt är.det. 
  • Anonym (r)
    Lynx123 skrev 2024-06-12 21:17:48 följande:
    Nej, men din vikt avslöjar ju att du inte äter för lite. Hade du varit underviktig hade jag svarat ja på din fråga. Så enkelt är.det. 
    Fast TS vikt säger ingenting om hur maten hon äter ger henne energi eller ens...En siffra säger ingenting om ev ned eller uppgång heller.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Anonymtjej) skrev 2024-06-12 20:40:01 följande:
    Jag är så oerhört trött emellanåt så jag tror det kan bero på att jag äter för lite. Det känns som att när jag äter lunch så blir jag piggare , ibland äter jag bara mackor. Men jag vet ju inte om det är det som är problemet ändå. Det var det jag menade att tråden handlar om. Vikten struntar jag i, jag tycker snarare jag väger för mycket 
    Testa att byta ut lunchen då? Exempelvis köttfärssås eller köttgryta går ju bra att göra storkok och frysa portionsvis. Bra färska råvaror efter säsong, grönsaker, rotsaker, frukt tycker jag man blir pigg av. Mackor lägger sig som en klump i magen i alla fall på mig.
  • Lynx123

Kanaske mer varierad kost? Laga maten själv och satsa mer på grönsaker än frukt. Om du tränar är protein extra viktigt.

• chriparkk
    Anonym (r) skrev 2024-06-12 21:19:15 följande:
    Fast TS vikt säger ingenting om hur maten hon äter ger henne energi eller ens...En siffra säger ingenting om ev ned eller uppgång heller.
    Fett är lagrad energi. Mat innehåller energi. Eftersom TS inte ger oss någon information så får vi anta att TS är viktstabil på 69 kg på den kost hon äter idag. Om TS är viktstabil så äter TS på balans. Alltså inte för lite. Sedan att man inte håller sig mätt och känner sig utmattad på en kost baserad på 80% kolhydrat är en annan sak (om det ens är kosten som orsakar utmattningen).

Till TS: du behöver först veta hur mycket energi du konsumerar samt hur mycket du förbrukar för att veta om du äter för lite eller för mycket. Att väga sig dagligen och göra en graf ger en bra överblick.

Men jag tror du bara vill känna dig mer energisk? Då skulle jag byta till en kost som består av mer fett och protein. Ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker, någon frukt då och då (behövs inte dagligen), och få in långpromenader och styrketräning i din vardag om det inte redan är en del av den.

Lösningen på dina problem är inte att äta mer om du ligger på kaloribalans, utan att ändra din livsstil gällande kost och motion. Tråkigt svar men sant förutsatt att du är en frisk individ.
  • Jårdi

Jag tycker det ser väldigt lite ut. Hade själv hungrar ihjäl på det där. Är normalviktig och tränar max en gång i veckan. Promenerar lite Varje dag.

• Anonym (Också me/cfs)

Alla är vi olika men jag som också har me/cfs behöver äta oftare än andra människor jag känner för orken inte ska ta slut mellan måltiderna. Jag äter något varannan timme ungefär. Varje portion är då inte så stor, men det är som att min kropp behöver en jämn ström av lagom energi istället för ett par stora mål vars energi "lagras" över fler timmar.

Så en dag kan se ut så här för mig:
    Kl 6 en liten smörgås med "tyngre" pålägg som leverpastej, korv eller ost, kaffe lite grädde och en sockerbit.
    Kl 8 en liten smoothie, ca 1 dl
    Kl 10 en liten/halv frukt och kaffe med en sockerbit
    Kl 12 e pn halv kycklingfilé, en potatis, en matsked sås och en dl sallad
    Kl 14 en halv smörgås med "lättare" pålägg, som en skinkskiva eller färskost
    Kl 16 en dl frysta bär och ett par matskedar Kvarg eller yoghurt
    Kl 18 en halv portion pasta med spenatsås
    Kl 20 en kopp te och ett par smörgåsrån med färskost

• Anonym (Anonymtjej)
    chriparkk skrev 2024-06-12 22:31:58 följande:
    Fett är lagrad energi. Mat innehåller energi. Eftersom TS inte ger oss någon information så får vi anta att TS är viktstabil på 69 kg på den kost hon äter idag. Om TS är viktstabil så äter TS på balans. Alltså inte för lite. Sedan att man inte håller sig mätt och känner sig utmattad på en kost baserad på 80% kolhydrat är en annan sak (om det ens är kosten som orsakar utmattningen).

Till TS: du behöver först veta hur mycket energi du konsumerar samt hur mycket du förbrukar för att veta om du äter för lite eller för mycket. Att väga sig dagligen och göra en graf ger en bra överblick.

Men jag tror du bara vill känna dig mer energisk? Då skulle jag byta till en kost som består av mer fett och protein. Ägg, fisk, kött, kyckling, grönsaker, någon frukt då och då (behövs inte dagligen), och få in långpromenader och styrketräning i din vardag om det inte redan är en del av den.

Lösningen på dina problem är inte att äta mer om du ligger på kaloribalans, utan att ändra din livsstil gällande kost och motion. Tråkigt svar men sant förutsatt att du är en frisk individ.
    Jag har problem med sköldkörteln så jag tror det är därför jag har ökat i vikt. Men jag ville inte min tråd skulle handla om vikten. Utan hur andra äter och om ni skulle vara trötta genom att inte äta lunch osv. 
Svar på tråden Äter jag för lite?