• Anonym (Hjälp)

Varför hjälper inte vården oss.

Hej 
    Jag har en i familjen med ett missbruk och hen mår så himla dåligt och vi har försökt hjälpa hen på många sätt. Men hen blir runtslussad hela tiden. De anser att hen måste bli fri från sitt missbruk innan hen kan få någon hjälp. 
    Men hen missbrukar ju pga sitt mående och hen självmedicinerar. 
    Hen har ett datum för självmord och hen har berättat vilket datum det är för mig och en till. Hen har berättat för vården och kommunen att hen har ett datum men hen berättar inte vilket datum för de. Men ingenting görs. 

Vi står helt maktlösa i detta hur ska vi få hjälp? Psykiatrin behöver remiss från vc men vc säger att hen måste bli fri innan de kan skicka till psykiatrin. Vc kan skicka en remiss till missbruksavdelningen men de tar inte emot hen. 
    Missbruksenheten på kommunen försöker hjälpa oss men vc lyssnar inte. 

Hjälp, tiden börjar rinna ut. 

• Svar på tråden Varför hjälper inte vården oss.
  • Zaro

Fy vad hemskt, men fint att du hjälper till. Har ni kontaktat socialtjänsten?

• Anonym (Lilo)

Poliseskort till psykakuten?

• Sniffmusen

Lpt? För att de ska kunna utreda ifall din närstående har en diagnos så behöver hen vara fri från droger, annars blir det omöjligt att sätta en diagnos eftersom de inte vet hur stor del av drogerna som har inverkan på hens beteende.

• TvillingmammaVästgöte

Personen behöver ju först komma till ett behandlingshem för att bli drogfri. För att det skall bli av kan en närstående anmäla detta behov till socialtjänsten, alternativt en läkare eller en socialsekreterare. Det är alltså socialtjänsten ni skall kontakta .

• Anonym (S)

När datumet infaller ringer ni till psykakuten.

• Anonym (Pew)

Vill din anhöriga få hjälp? I så fall kontakta Socialtjänsten och be om plats på behandlingshem. De jobbar med måendet också. Var noga med att förmedla att hen är suicidal och behöver övervakning dygnet runt. (Jag vet två som verkställde sitt beslut så fort hon blev lämnad ensam/fick lov att gå ut ensam.)

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (S) skrev 2024-06-14 17:57:37 följande:

När datumet infaller ringer ni till psykakuten.

Skulle psykakuten hjälpa till? Jag vet flera som tagit sitt liv efter att ha blivit körda till psykakuten.
  • Anonym (S)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-06-14 22:10:32 följande:
    Skulle psykakuten hjälpa till? Jag vet flera som tagit sitt liv efter att ha blivit körda till psykakuten.
    Ja det är knappast en orsak till att anta att det skulle bli samma för alla som åker till psykakuten. Att de tog sina liv berodde inte på att de kom till vården utan för att de mådde skit. Och innan du kommer med nåt om att vården fick dem att må sämre så beror det fortfarande på deras snedvridna tankevärld där en som mådde bättre än dem INTE hade mått sämre av att prata med vården.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (S) skrev 2024-06-15 09:36:58 följande:
    Ja det är knappast en orsak till att anta att det skulle bli samma för alla som åker till psykakuten. Att de tog sina liv berodde inte på att de kom till vården utan för att de mådde skit. Och innan du kommer med nåt om att vården fick dem att må sämre så beror det fortfarande på deras snedvridna tankevärld där en som mådde bättre än dem INTE hade mått sämre av att prata med vården.
    Jagtror inte att vården fick dem att må sämre. Men vården skickade hem dem. Det finns ju ingen behandling i form av att prata med vården på kvällar, nätter och helger, enligt vad jag förstått. Behandlingar i form av psykolog sker i princip endast dagtid. Psykiatrin består också mest , nästan uteslutande av medicinsk behandling idag. Och mycket förvaring . 
    Jag tror det är farligt att ha för höga förväntningar på psykiatrin? Men jag är glad om jag har fel. Kanske finns det någon här som kan berätta om hur de blivit hjälpta av psykiatrin?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Pew) skrev 2024-06-14 18:47:14 följande:

Vill din anhöriga få hjälp? I så fall kontakta Socialtjänsten och be om plats på behandlingshem. De jobbar med måendet också. Var noga med att förmedla att hen är suicidal och behöver övervakning dygnet runt. (Jag vet två som verkställde sitt beslut så fort hon blev lämnad ensam/fick lov att gå ut ensam.)

Jag tror mer på detta än psykakuten. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-06-15 10:41:21 följande:
    Jagtror inte att vården fick dem att må sämre. Men vården skickade hem dem. Det finns ju ingen behandling i form av att prata med vården på kvällar, nätter och helger, enligt vad jag förstått. Behandlingar i form av psykolog sker i princip endast dagtid. Psykiatrin består också mest , nästan uteslutande av medicinsk behandling idag. Och mycket förvaring . 
    Jag tror det är farligt att ha för höga förväntningar på psykiatrin? Men jag är glad om jag har fel. Kanske finns det någon här som kan berätta om hur de blivit hjälpta av psykiatrin?
    Vi kanske inte ska sitta offentligt och spekulera i dina bekantas mående och orsakerna till att de skickades hem? Det är klart man inte har samma personalbesättning nattetid, men det betyder absolut inte att man inte kan bli inlagd.

Mitt svar reflekterar vad man kan göra i ts kompis fall, dvs väldigt lite. Det man gör om någon är akut självmordsbenägen är att ringa psykakuten, möjligen via polisen 112.
  • Anonym (p)
    Anonym (S) skrev 2024-06-15 09:36:58 följande:
    Psyket fick mig att må såmre. Mycket sämre. Jag vill inte gå in på detaljer, men bland annat fick jag mediciner som bara fick mig att må sämre. 
    Och innan någon säger, men det tar ett tag innan det vänder, det vände aldrig för mig. 

Anonym(skeptiskt),skriver mycket bra. 
  • Anonym (S)
    Anonym (p) skrev 2024-06-15 10:57:52 följande:
    Psyket fick mig att må såmre. Mycket sämre. Jag vill inte gå in på detaljer, men bland annat fick jag mediciner som bara fick mig att må sämre. 
    Och innan någon säger, men det tar ett tag innan det vänder, det vände aldrig för mig. 

Anonym(skeptiskt),skriver mycket bra. 
    Ja jag lägger mig inte i era psykiska måenden. Vill man inte ta hjälp så är det upp till var och en, men det är isf upp till ts vän att välja oavsett vad ni tror att hen får för bemötande eller mår efteråt. Psyket är till för att få folk att må bättre, inte sämre, och era upplevelser är tragiska men inget facit. Det ts kan göra är att försöka få till akut hjälp för sin vän. Man kan försöka via soc men extremt liten chans att få hjälp den vägen.
  • Anonym (p)
    Anonym (S) skrev 2024-06-15 12:08:07 följande:
    Ja jag lägger mig inte i era psykiska måenden. Vill man inte ta hjälp så är det upp till var och en, men det är isf upp till ts vän att välja oavsett vad ni tror att hen får för bemötande eller mår efteråt. Psyket är till för att få folk att må bättre, inte sämre, och era upplevelser är tragiska men inget facit. Det ts kan göra är att försöka få till akut hjälp för sin vän. Man kan försöka via soc men extremt liten chans att få hjälp den vägen.
    Varför ska man ta den risken? För ja, man kan faktiskt må SÄMRE av att ha kontakt med psyk. Det är ingen skrämselpropaganda, det är fakta. 
  • Anonym (S)
    Anonym (p) skrev 2024-06-15 12:09:40 följande:
    Varför ska man ta den risken? För ja, man kan faktiskt må SÄMRE av att ha kontakt med psyk. Det är ingen skrämselpropaganda, det är fakta. 
    Om alternativet är självmord så kan man iaf försöka söka hjälp först.

Om man är minsta insatt i hur psykisk vård fungerar så fattar man väl att man mår sämre av att lyfta sitt dåliga mående till ytan och skärskåda det. Det är inte vårdens fel, det är bara så hjärnan fungerar.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (S) skrev 2024-06-15 12:25:28 följande:
    Om alternativet är självmord så kan man iaf försöka söka hjälp först.

Om man är minsta insatt i hur psykisk vård fungerar så fattar man väl att man mår sämre av att lyfta sitt dåliga mående till ytan och skärskåda det. Det är inte vårdens fel, det är bara så hjärnan fungerar.

Jag tror tyvärr att de flesta inte inser hur extremt dålig den svenska psykiatrin fungerar. De flesta har ju ingen kontakt eller insikt i psykiatrin. 

Den svenska psykiatrin är också extremt biologiskt och medicinskt inriktad , den vanligaste behandlingen är medicin. Eventuellt kompletterad med elbehandling. 

Om man vill tala med någon är det nog bättre att kontakta en privat psykolog, alternativt ringa Svenska kyrkans jourhavande präst. 

• Anonym (S)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-06-15 14:41:31 följande:

Jag tror tyvärr att de flesta inte inser hur extremt dålig den svenska psykiatrin fungerar. De flesta har ju ingen kontakt eller insikt i psykiatrin. 

Den svenska psykiatrin är också extremt biologiskt och medicinskt inriktad , den vanligaste behandlingen är medicin. Eventuellt kompletterad med elbehandling. 

Om man vill tala med någon är det nog bättre att kontakta en privat psykolog, alternativt ringa Svenska kyrkans jourhavande präst. 

Ja det är verkligen tydligt i tråden....
Svar på tråden Varför hjälper inte vården oss.