• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2024-06-16 16:34:34 följande:

Absurt att familjeliv.se låter en tråd spåra ur så här så att sakfrågan förstörs av tjafs. 
    Tycker inte du ska skämmas för att kräva din rätt.  Systerdottern får ju ändå en rejäl slant och jag själv hade skämts för att ta emot pengar som jag inte ens har rätt till.
    Den jurist ni hade som gav rådet att ni skulle lösa det hela själva var riktigt kass på sitt jobb.  Anlita en vettig i stället. 

Ta syster dotter har rätt till 50% av arvet, eftersom man ha rätt att testamentera bort 50% av arvet till vem som helst. 
  • Cathariiina
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 16:27:36 följande:
    Spelar ingen roll. Lagen går före den dödes önskemål. Så är lagen skriven och så gäller den. Halva arvet är laglotten.  Resten får man göra vad man vill med. Önska går jättebra, men håller inte rättsligt. 
    Sådan tur då att vi är med i EU nu, så att det går att bosätta sig i t.ex. Spanien eller Portugal och skriva sitt testamente hos en advokat där. Då gäller inte den svenska lagen (om man är medborgare i ett EU-land, t.ex. Sverige, och har sin huvudsakliga bosättning i Spanien/Portugal/wherever). För jag tycker att det där är överförmynderi, i alla andra fall utom vid fideikomiss (som Sveriges regering i stället lustigt nog har tagit bort...)
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 16:41:18 följande:
    Det där får du belägga med några domar med domstolens namn och domnummer, tack! Eller åtminstone länkar till artiklar om fallen. 

Det ligger i alla kulturer att mord förekommer, men motiven och tillvägagångssätten är (delvis) annorlunda. 

Angående detta med att "göra sina barn arvlösa" så beror det på var man drar gränserna för "vår kultur". Som jag har skrivit tidigare, så hör laglottsrätten till den germanska kulturen. Den finns i våra nordiska grannländer och i de tysktalande länderna, och motiveringen till detta ska vara en hänsyn till samhället - att det skulle ha blivit fler människor på fattighusen, om föräldrarna testamenterade bort de gårdar, affärsverksamheter, handelsbodar etc. som de vuxna barnen annars kunde ha livnärt sig av.

Sedan råkar jag även veta, att i tysk rätt är alltid advokater och domstolar inblandade, till skillnad från i Sverige, och där avgör domstolarna mycket oftare vad som är skäligt, än här i Sverige. Här gäller lagen punkt slut, men där kan man t.ex. ta hänsyn till om en gammal man har skrivit i sitt testamente att "min son har levt på mina pengar i hela sitt liv och aldrig velat arbeta, och nu tycker jag inte att han ska ha något mer av mig" - och då kan domstolen undersöka detta, och bestämma att laglottsrätten inte ska gälla i det fallet.

Samma vid bodelning vid skilsmässa för övrigt: om en kvinna har varit otrogen t.ex., så kan domstolen döma att hon ska få ut mindre än hälften av det gemensamma boet - om det är maken som äger det mesta av förmögenheten. Och samma om det handlar om en man som varit otrogen, och hans fru ägt det mesta av förmögenheten, såklart. I Sverige görs inga sådana bedömningar, utan här får man alltid ut hälften av boet om det inte finns äktenskapsförord, oavsett hur man betett sig mot sin man/fru, och oavsett vems pengar det var från början. 

I de anglosaxiska länderna inklusive USA finns laglottsrätten inte, där trycker man mer på individens rätt att förfoga över sin egendom som han/hon själv önskar.
    Och vad har tyska rättsväsendet eller USAs rättsväsen att göra med ts fråga? 

Ts bor i Sverige, hennes mamma bodde i Sverige,  hennes syskon bor i Sverige och då är det Svensk lag som gäller. Inte tysk lag. Inte Amerikas lag. Utan enbart Svensk lag. Om du tycker det är så fruktansvärt att man har rätt till sin laglott oavsett hur man betedde sig mot den man arbetat så får du gå med i ett partie, få partien till att hålla med dig och sedan skrivs en motion till riksdagen som kanske blir tatt upp. 
  • Anonym (money)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 15:58:15 följande:
    Jag anser ju då att det är oerhört viktigt att det sista testamentet som finns, och som är lagenligt undertecknat av testatorn och två vittnen - gäller. Och respekteras. Annars försvinner ju hela rättssäkerheten kring testamenten:
    Det är fritt fram att anse men "testamenten" och  "sista vilja" underkänns ständigt i svenska domstolar just för att folk hittat på egna knasigheter utan att ta juridisk hjälp eller för att folk inte sköter det formella korrekt och liknande.

Papperslappen är skit samma i detta. Det viktiga är att TS förstår att det är helt ok, moraliskt och juridiskt, att hon begär ut sin laglott.
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-16 16:45:13 följande:
    Sådan tur då att vi är med i EU nu, så att det går att bosätta sig i t.ex. Spanien eller Portugal och skriva sitt testamente hos en advokat där. Då gäller inte den svenska lagen (om man är medborgare i ett EU-land, t.ex. Sverige, och har sin huvudsakliga bosättning i Spanien/Portugal/wherever). För jag tycker att det där är överförmynderi, i alla andra fall utom vid fideikomiss (som Sveriges regering i stället lustigt nog har tagit bort...)
    Då bosätter du dig i Spanien eller Portugal och testemntetar hela ditt "förmögenhet" till herrelösa katter om det är det du vill, istället för att låta din barn för sin rättmätiga laglott.
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-06-16 16:45:50 följande:
    Och vad har tyska rättsväsendet eller USAs rättsväsen att göra med ts fråga? 

Ts bor i Sverige, hennes mamma bodde i Sverige,  hennes syskon bor i Sverige och då är det Svensk lag som gäller. Inte tysk lag. Inte Amerikas lag. Utan enbart Svensk lag. Om du tycker det är så fruktansvärt att man har rätt till sin laglott oavsett hur man betedde sig mot den man arbetat så får du gå med i ett partie, få partien till att hålla med dig och sedan skrivs en motion till riksdagen som kanske blir tatt upp. 
    Frågan har vad jag vet redan varit uppe i riksdagen men röstats ner. Eller i alla fall diskuterats. Det är i och för sig inte så konstigt att riksdagen inte vågar ändra, eftersom vi haft denna rätt i så många hundra år nu... men allting blir ju vid något tillfälle mer eller mindre föråldrat. På den tiden då man skrev in laglottsrätten i lagen, så fanns det t.ex. inte någon sjukkassa, A-kassa eller försörjningsstöd, och inte heller någon hjälp till ensamstående mödrar. Enda stället man kunde få någon hjälp var i klostren, och den räckte inte ens i närheten till alla behövande.
  • Cathariiina
    EpicF skrev 2024-06-16 16:50:07 följande:
    Då bosätter du dig i Spanien eller Portugal och testemntetar hela ditt "förmögenhet" till herrelösa katter om det är det du vill, istället för att låta din barn för sin rättmätiga laglott.
    Nej, mina barn ska få allt. Det här handlar inte om mig och min familj. Men jag tycker att folk som har blivit rejält besvikna på sina barn, ska ha rätt att göra det valet. Utom vid fideikommiss som sagt, för då förvaltar fideikommissarien bara arvet för kommande generationer, han äger det inte - men detta är ju snart borta nu.
  • Anonym (PB&J)

TS, jag har bara läst alla dina inlägg och de senaste två-tre sidorna - men jag vill verkligen be dig fundera igen om att kräva ut din laglott, om inte för din egen skull så för dina barns skull. Det ligger ju i en förälders roll att bevaka sina barns intressen, så om du inte är bra på att hävda din rätt inför dina syskon när de kallar dig egoistisk (vilket skämt!!), så tänk på det utifrån dina barns perspektiv.

Dina syskon försöker manipulera dig. Som sagt kan de ju ge sina laglotter till dottern som i så fall ändå skulle få behålla 5/6 av stugans värde - en stuga hon ändå vill sälja! Det är sunt förnuft att bevaka sina barns intressen, inte egoism!

• Anonym (Pappa)

Om det inte är så att du gjort din mamma illa på något sätt så låter det tyvärr som hon hade någon form av empatistörning som premierar ett barn och barnbarn på detta sätt. Det borde även dina syskon tycka om de inte har samma störning.

Personligen hade jag begärt min laglott och dina syskon borde förstå detta. Sen får de lösa det på sitt sätt.

• Anonym (snäll)

Jag tycker väl ändå ni ska följa Sveriges lag. Alltså 17-åringen har rätt till 50% och varje barn 1/6 del. Mamman till tjejen kan ju ge sin del till tjejen så hon får 2/3, medan du och den andra systern 1/6. 17-åringen bör ändå vara nöjd med detta. 

Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös