Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:31:46 följande:
Hur gör man för att få disciplin?
Jag är så misslyckad. Varje gång jag tänker att jag ska göra något så misslyckas jag direkt. Jag har ingen självdisciplin. Följande projektcsjälvförbättringhar jag misslyckats med i år:
-Jag tänkte jag skulle få in 10-15k steg/dag, jag är kvar vid att snitta på 2k
-Jag tänkte att jag skulle plugga lite på egen hand, men jag har inte ens börjat
-Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån godis förutom dagen då jag får min inkomst men godisintaget är fortsatt ojämnt fördelat över månaden, framför allt that time of the month.
-Jag tänkte att jag skulle bli en morgonmänniska men ändå kommer jag inte upp på morgonen eller ens förmiddagen och kommer inte i sång förrän sent på natten /tidigt på morgonen
-Jag tänkte läsa minst 1 bok i månaden, hittills i år har jag läst 0 böcker
Lite andra saker också men det duger just nu.
Jag vill inte skylla på mina diagnoser, jag vill bara bli bättre. Hur blir jag bättre? Jag är så misslyckad och alla i familjen (föräldrar, syskon, syskons familjer) klagar på mig då en del av sakerna går ut över dem/umgänge med dem.
Spontant låter dina mål rätt höga för din utgångspunkt.
Successiva mål är nyckeln. 10 000 - 15 000 steg är rätt mycket, mellan 12 000 och 15 000 är en mil för de flesta. Svårt för de allra flesta människor att gå en mil om dagen, och om du idag snittar på 2000 är det ett på tok för högt mål. Satsa på att få ihop 2000 varje dag i en vecka. Sen är målet 2500 tre av sju dagar. Sen 2500 alla dagar i snitt. Sen öka till 3000 i några dagar. Och så vidare.
Vad innebär "plugga lite"? Du behöver ändå ha ett mål och en plan. Och det ÄR tufft att plugga ensam. Beroende på vad du studerar och i vilken omfattning skulle jag råda dig att hitta någon form av rutin tillsammans med andra.
Varför bestämma att du bara får äta godis på lönedagen? Om du vet att du brukar få cravings under mensen, är det inte mycket bättre att bestämma att det är just då som du får äta med gott samvete?
Hur tidigt behöver du gå upp då? Jag är själv en notorisk nattmänniska och det går nog aldrig ur helt och hållet, men att se till att man blir fysiskt trött på kvällen, inte äter för sent och stänger av skärmar en bra stund innan planerad sängdags gör massor. Sätt alarmet och ställ klockan eller mobilen långt från sängen så att du måste gå upp för att stänga av det. Skapa någon trevlig rutin på morgonen att se fram emot, t.ex. att du bara tittar på nästa avsnitt av din favoritserie på morgonen.
Bestäm i stället att "den här boken vill jag läsa" och så får det ta den tid det tar.