• Anonym (Misslyckad)

Hur gör man för att få disciplin?

Jag är så misslyckad. Varje gång jag tänker att jag ska göra något så misslyckas jag direkt. Jag har ingen självdisciplin. Följande projektcsjälvförbättringhar jag misslyckats med i år:
    -Jag tänkte jag skulle få in 10-15k steg/dag, jag är kvar vid att snitta på 2k
    -Jag tänkte att jag skulle plugga lite på egen hand, men jag har inte ens börjat 
    -Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån godis förutom dagen då jag får min inkomst men godisintaget är fortsatt ojämnt fördelat över månaden, framför allt that time of the month. 
    -Jag tänkte att jag skulle bli en morgonmänniska men ändå kommer jag inte upp på morgonen eller ens förmiddagen och kommer inte i sång förrän sent på natten /tidigt på morgonen
    -Jag tänkte läsa minst 1 bok i månaden, hittills i år har jag läst 0 böcker

Lite andra saker också men det duger just nu. 

Jag vill inte skylla på mina diagnoser, jag vill bara bli bättre. Hur blir jag bättre? Jag är så misslyckad och alla i familjen (föräldrar, syskon, syskons familjer) klagar på mig då en del av sakerna går ut över dem/umgänge med dem.

• Svar på tråden Hur gör man för att få disciplin?
  • Anonym (Nja)

Det beror väl på varför du satte dessa mål. Var det för att du ville detta eller var det därför att du trodde att detta förväntades av dig? 

• Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-18 22:39:03 följande:

Det beror väl på varför du satte dessa mål. Var det för att du ville detta eller var det därför att du trodde att detta förväntades av dig? 

För att jag vill. 
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-18 22:39:03 följande:

Eller  vill alla utom en, den ärväl mer av att det förväntas av en fungerande vuxen. 
  • Anonym (Realistisk)

Har du en realistisk plan för när detta ska ske? Alltså som ett schema. Jag t ex går och lämnar bara på förskolan på morgonen, det blir tre km, sedan hämtar jag 3 km igen och så går jag till affären säger vi. Det är lätt att komma upp i en mil då eftersom att jag ska gå till förskolan.

Sedan att läsa bok, när har du en planering för detta? Sovrutiner detsamma? 

Har du gjort någon kartläggning? 

• Deegan

Jag kan inte ge dej tips på allt som du skrev, men en sak som är mera ett råd än ett tips är när det gäller att få in x antal steg... om du ligger runt 2000steg, sikta inte på 10-15000 steg/per dag direkt, börjar låt säga 4000 steg, sen så märker du att efter ett litet tag, "de där va lätt att få ihop", öka 1000-2000 steg, det blir lite av en rutin sen, så man alltid kan nå sitt nysatta mål utan att sänker sej själv med att "puuh de finns inte en chans att nå dit".. ta hellre mindre ökningar är mitt råd Glad

/D

Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
  • Hjelm
    Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:31:46 följande:
    Hur gör man för att få disciplin?

Jag är så misslyckad. Varje gång jag tänker att jag ska göra något så misslyckas jag direkt. Jag har ingen självdisciplin. Följande projektcsjälvförbättringhar jag misslyckats med i år:
    -Jag tänkte jag skulle få in 10-15k steg/dag, jag är kvar vid att snitta på 2k
    -Jag tänkte att jag skulle plugga lite på egen hand, men jag har inte ens börjat 
    -Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån godis förutom dagen då jag får min inkomst men godisintaget är fortsatt ojämnt fördelat över månaden, framför allt that time of the month. 
    -Jag tänkte att jag skulle bli en morgonmänniska men ändå kommer jag inte upp på morgonen eller ens förmiddagen och kommer inte i sång förrän sent på natten /tidigt på morgonen
    -Jag tänkte läsa minst 1 bok i månaden, hittills i år har jag läst 0 böcker

Lite andra saker också men det duger just nu. 

Jag vill inte skylla på mina diagnoser, jag vill bara bli bättre. Hur blir jag bättre? Jag är så misslyckad och alla i familjen (föräldrar, syskon, syskons familjer) klagar på mig då en del av sakerna går ut över dem/umgänge med dem.

Spontant låter dina mål rätt höga för din utgångspunkt.

Successiva mål är nyckeln. 10 000 - 15 000 steg är rätt mycket, mellan 12 000 och 15 000 är en mil för de flesta. Svårt för de allra flesta människor att gå en mil om dagen, och om du idag snittar på 2000 är det ett på tok för högt mål. Satsa på att få ihop 2000 varje dag i en vecka. Sen är målet 2500 tre av sju dagar. Sen 2500 alla dagar i snitt. Sen öka till 3000 i några dagar. Och så vidare.

Vad innebär "plugga lite"? Du behöver ändå ha ett mål och en plan. Och det ÄR tufft att plugga ensam. Beroende på vad du studerar och i vilken omfattning skulle jag råda dig att hitta någon form av rutin tillsammans med andra.

Varför bestämma att du bara får äta godis på lönedagen? Om du vet att du brukar få cravings under mensen, är det inte mycket bättre att bestämma att det är just då som du får äta med gott samvete?

Hur tidigt behöver du gå upp då? Jag är själv en notorisk nattmänniska och det går nog aldrig ur helt och hållet, men att se till att man blir fysiskt trött på kvällen, inte äter för sent och stänger av skärmar en bra stund innan planerad sängdags gör massor. Sätt alarmet och ställ klockan eller mobilen långt från sängen så att du måste gå upp för att stänga av det. Skapa någon trevlig rutin på morgonen att se fram emot, t.ex. att du bara tittar på nästa avsnitt av din favoritserie på morgonen.

Bestäm i stället att "den här boken vill jag läsa" och så får det ta den tid det tar.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:45:33 följande:
    Eller  vill alla utom en, den ärväl mer av att det förväntas av en fungerande vuxen. 
    Precis alla vill att personen ska rätta sig in i ledet. Gör inte det om du inte vill tycker jag. Varför i hela friden skulle personen göra det? Jag gör inget av detta och jag klassas nog som en välfungerande vuxen. Eller vad är dina kriterier?

Nu är inte godis ett problem då sötsuget oftast försvinner när man blir 35-40 år och jag är däröver.

Att läsa böcker gör jag gärna men jag läser framförallt när jag har lust och tid. Ibland kan det gå 7-8 månader utan att jag läst en enda bok sedan kan jag plöja 5 böcker på en vecka (för att jag då har tid och lust).

Morgonmänniska kan jag aldrig bli. Min bästa tid på dygnet är 22-01. Om jag jobbar då sparar jag mailen och skickar iväg dessa runt åtta på morgonen innan jag går till jobbet p g a att detta är vad som förväntas av mig då ca 80% av alla människor är morgonpigga. Man kan inte skicka mail klockan 00.30 många gånger utan att en chef reagerar. Att komma in klockan 09.00 eller strax därefter är dock ok på mitt jobb i alla fall. Så här handlar det framförallt om att hitta strategier om man inte är morgonpigg. 

Att gå 10-15 k steg per dygn. Om man nu verkligen vill detta varför skulle detta vara svårt? Det är väl bara att gå och nedprioritera allt annat. Detta är på intet sätt svårt förutsatt att det mesta annat i ens liv är nedprioriterat detta. Jag skulle dock aldrig ha detta som mål då det är ett maniskt mål som går ut över resten av vardagen. Det är endast accepterat på grund av att någon (utan vetenskapliga bevis förstås) påstår att det är bra. Varför de påstår detta? På grund av att det finns/fanns miljarder att tjäna om det är en hälsohype. Till och med särskilda stegräknare (inte mobiler) och företagstävlingar anordnades inom detta område när det var som störst.

Ts svarade att ts ville allt detta men jag har faktiskt svårt att förstå att Ts vill detta. Utan det låter faktiskt mer som att Ts "vill" allt detta för att det förväntas av en fungerande vuxen. Jag tickar nog varje box på att vara en välfungerande vuxen och jag gör inget av detta.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:43:40 följande:
    För att jag vill. 
    Varför vill du göra detta?
  • Anonym (m)

Vad har du för diagnoser?

• Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Realistisk) skrev 2024-06-18 22:48:52 följande:

Har du en realistisk plan för när detta ska ske? Alltså som ett schema. Jag t ex går och lämnar bara på förskolan på morgonen, det blir tre km, sedan hämtar jag 3 km igen och så går jag till affären säger vi. Det är lätt att komma upp i en mil då eftersom att jag ska gå till förskolan.

Sedan att läsa bok, när har du en planering för detta? Sovrutiner detsamma? 

Har du gjort någon kartläggning? 

Inte den här gången. Jag har försökt leva på schema förr men misslyckats med det också. 

Förutom sömnen, där har jag en tid för att vakna/klockan ringer men ibland hör jag den inte ens trots att den går upp till 80 decibel. Tekniskt sett har jag en läggtid också men den är svår för mig då den innebär att jag ligger i timmar och stirrar i taket. 
Svar på tråden Hur gör man för att få disciplin?