Hjelm skrev 2024-06-18 23:34:21 följande:
Spontant låter dina mål rätt höga för din utgångspunkt.
Successiva mål är nyckeln. 10 000 - 15 000 steg är rätt mycket, mellan 12 000 och 15 000 är en mil för de flesta. Svårt för de allra flesta människor att gå en mil om dagen, och om du idag snittar på 2000 är det ett på tok för högt mål. Satsa på att få ihop 2000 varje dag i en vecka. Sen är målet 2500 tre av sju dagar. Sen 2500 alla dagar i snitt. Sen öka till 3000 i några dagar. Och så vidare.
Vad innebär "plugga lite"? Du behöver ändå ha ett mål och en plan. Och det ÄR tufft att plugga ensam. Beroende på vad du studerar och i vilken omfattning skulle jag råda dig att hitta någon form av rutin tillsammans med andra.
Varför bestämma att du bara får äta godis på lönedagen? Om du vet att du brukar få cravings under mensen, är det inte mycket bättre att bestämma att det är just då som du får äta med gott samvete?
Hur tidigt behöver du gå upp då? Jag är själv en notorisk nattmänniska och det går nog aldrig ur helt och hållet, men att se till att man blir fysiskt trött på kvällen, inte äter för sent och stänger av skärmar en bra stund innan planerad sängdags gör massor. Sätt alarmet och ställ klockan eller mobilen långt från sängen så att du måste gå upp för att stänga av det. Skapa någon trevlig rutin på morgonen att se fram emot, t.ex. att du bara tittar på nästa avsnitt av din favoritserie på morgonen.
Bestäm i stället att "den här boken vill jag läsa" och så får det ta den tid det tar.
Jag har nog en lite allt-eller-inget mentalitet. Min mamma säger alltid att det inte duger med halvmesyrer.
Jag har suttit ner mig. När jag gick gymnasiet gick jag fram och tillbaka till skolan de flesta dagar om jag inte hade för ont 3,5 km enkel väg, och sen gick jag direkt ut med familjens hund vare sig jag var först hem eller ej för jag var den enda som gjorde det. Jag vet inte hur långt men det tog ca en halvtimme i lagom takt. Och det är nyttigt för mig att gå.
Jag vill bara plugga upp och tenta av några gymnasiebetyg jag missade pga fel program.
För egentligen borde jag inte äta godis alls. Jag har satt inkomstdagen som dagen då jag får köpa och äta vad jag vill inklusive godis. Men denna regel gäller verkligen bara köpegodis och inte exempelvis min hemgjorda glass eller bakat, så jag borde kunna hålla mig till det resten av månaden.
Behöver gå upp? När tusan jag vill. Jag har också alltid varit nattmänniska. Jag älskar att vara vaken när allt och alla sover. Det är tyst och lugnt och skönt och jag hör mina egna tankar och kan koncentrera mig på det jag gör. Men samhället vägrar rätta sig efter mina nattugglefasoner.
Just det, jag misslyckas med att se filmer och serier jag vill se också. Jag visste att jag glömt något.
Jag har en lista på ungefär tusen böcker som jag vill läsa. Det har inte hjälpt.