• Anonym (Misslyckad)

Hur gör man för att få disciplin?

Jag är så misslyckad. Varje gång jag tänker att jag ska göra något så misslyckas jag direkt. Jag har ingen självdisciplin. Följande projektcsjälvförbättringhar jag misslyckats med i år:
    -Jag tänkte jag skulle få in 10-15k steg/dag, jag är kvar vid att snitta på 2k
    -Jag tänkte att jag skulle plugga lite på egen hand, men jag har inte ens börjat 
    -Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån godis förutom dagen då jag får min inkomst men godisintaget är fortsatt ojämnt fördelat över månaden, framför allt that time of the month. 
    -Jag tänkte att jag skulle bli en morgonmänniska men ändå kommer jag inte upp på morgonen eller ens förmiddagen och kommer inte i sång förrän sent på natten /tidigt på morgonen
    -Jag tänkte läsa minst 1 bok i månaden, hittills i år har jag läst 0 böcker

Lite andra saker också men det duger just nu. 

Jag vill inte skylla på mina diagnoser, jag vill bara bli bättre. Hur blir jag bättre? Jag är så misslyckad och alla i familjen (föräldrar, syskon, syskons familjer) klagar på mig då en del av sakerna går ut över dem/umgänge med dem.

• Svar på tråden Hur gör man för att få disciplin?
  • Anonym (Misslyckad)
    Deegan skrev 2024-06-18 23:20:10 följande:

Jag kan inte ge dej tips på allt som du skrev, men en sak som är mera ett råd än ett tips är när det gäller att få in x antal steg... om du ligger runt 2000steg, sikta inte på 10-15000 steg/per dag direkt, börjar låt säga 4000 steg, sen så märker du att efter ett litet tag, "de där va lätt att få ihop", öka 1000-2000 steg, det blir lite av en rutin sen, så man alltid kan nå sitt nysatta mål utan att sänker sej själv med att "puuh de finns inte en chans att nå dit".. ta hellre mindre ökningar är mitt råd // Glad

/D

Det är också ett sätt. Min fitbit vibrerar en gång i timmen och säger att jag ska ta 250 steg men jag misslyckas med det också. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-19 00:17:22 följande:
    Precis alla vill att personen ska rätta sig in i ledet. Gör inte det om du inte vill tycker jag. Varför i hela friden skulle personen göra det? Jag gör inget av detta och jag klassas nog som en välfungerande vuxen. Eller vad är dina kriterier?

Nu är inte godis ett problem då sötsuget oftast försvinner när man blir 35-40 år och jag är däröver.

Att läsa böcker gör jag gärna men jag läser framförallt när jag har lust och tid. Ibland kan det gå 7-8 månader utan att jag läst en enda bok sedan kan jag plöja 5 böcker på en vecka (för att jag då har tid och lust).

Morgonmänniska kan jag aldrig bli. Min bästa tid på dygnet är 22-01. Om jag jobbar då sparar jag mailen och skickar iväg dessa runt åtta på morgonen innan jag går till jobbet p g a att detta är vad som förväntas av mig då ca 80% av alla människor är morgonpigga. Man kan inte skicka mail klockan 00.30 många gånger utan att en chef reagerar. Att komma in klockan 09.00 eller strax därefter är dock ok på mitt jobb i alla fall. Så här handlar det framförallt om att hitta strategier om man inte är morgonpigg. 

Att gå 10-15 k steg per dygn. Om man nu verkligen vill detta varför skulle detta vara svårt? Det är väl bara att gå och nedprioritera allt annat. Detta är på intet sätt svårt förutsatt att det mesta annat i ens liv är nedprioriterat detta. Jag skulle dock aldrig ha detta som mål då det är ett maniskt mål som går ut över resten av vardagen. Det är endast accepterat på grund av att någon (utan vetenskapliga bevis förstås) påstår att det är bra. Varför de påstår detta? På grund av att det finns/fanns miljarder att tjäna om det är en hälsohype. Till och med särskilda stegräknare (inte mobiler) och företagstävlingar anordnades inom detta område när det var som störst.

Ts svarade att ts ville allt detta men jag har faktiskt svårt att förstå att Ts vill detta. Utan det låter faktiskt mer som att Ts "vill" allt detta för att det förväntas av en fungerande vuxen. Jag tickar nog varje box på att vara en välfungerande vuxen och jag gör inget av detta.
    Missade att du svarat två ggr. Om jag skulle säga något till mig själv när jag var yngre så är det verkligen gör inte saker som alla andra förväntar sig utan gör det som du du tycker är bra, gör det bra för dig och andra i världen (om du vill och orkar).

Alla dessa hälso-och skönhetstips, det är en miljardbransch som många människor tjänar mycket pengar på. 

Du behöver inte läsa böcker om du inte finner nöje i det men det kan vara väldigt kul om du hittar rätt böcker för dig och får upp ett flyt i läsandet. Fråga på biblioteket om böcker de kan rekommendera t ex populära eller klassiska. 

När det gäller att bli morgonmänniska (jag vet ej din ålder) vissa människor blir det med åldern medan vissa ca 10-20% för alltid är nattmänniskor man får bara anpassa rutiner, arbete mm så gott som det går. När jag var yngre fram till strax över 40 var jag mycket stressad av att vara nattmänniska men nu är jag inte det längre. Det mest stressande är om man försöker sova fast man inte kan för då ägnar man tiden åt ingenting. Om du kommer fram till att du är nattmänniska ägna tiden åt jobb, roliga, kreativa saker eller rena förströelsen som att svara på Familjeliv trådar. Ägna inte tiden till att försöka sova om du inte kan.

Disciplin kan vara mycket dåligt särskilt om man försöker disciplinera sig själv till att göra saker man inte vill utan att ha ett mål man innerst inne vill uppnå. Att disciplinera sig själv till att göra saker när man har ett mål för sin egen skull är lättare (om än tufft ibland). Hitta dina mål stora som små då blir disciplinen mycket lättare.
  • Anonym (Misslyckad)
    Hjelm skrev 2024-06-18 23:34:21 följande:
    Spontant låter dina mål rätt höga för din utgångspunkt.

Successiva mål är nyckeln. 10 000 - 15 000 steg är rätt mycket, mellan 12 000 och 15 000 är en mil för de flesta. Svårt för de allra flesta människor att gå en mil om dagen, och om du idag snittar på 2000 är det ett på tok för högt mål. Satsa på att få ihop 2000 varje dag i en vecka. Sen är målet 2500 tre av sju dagar. Sen 2500 alla dagar i snitt. Sen öka till 3000 i några dagar. Och så vidare.

Vad innebär "plugga lite"? Du behöver ändå ha ett mål och en plan. Och det ÄR tufft att plugga ensam. Beroende på vad du studerar och i vilken omfattning skulle jag råda dig att hitta någon form av rutin tillsammans med andra.

Varför bestämma att du bara får äta godis på lönedagen? Om du vet att du brukar få cravings under mensen, är det inte mycket bättre att bestämma att det är just då som du får äta med gott samvete?

Hur tidigt behöver du gå upp då? Jag är själv en notorisk nattmänniska och det går nog aldrig ur helt och hållet, men att se till att man blir fysiskt trött på kvällen, inte äter för sent och stänger av skärmar en bra stund innan planerad sängdags gör massor. Sätt alarmet och ställ klockan eller mobilen långt från sängen så att du måste gå upp för att stänga av det. Skapa någon trevlig rutin på morgonen att se fram emot, t.ex. att du bara tittar på nästa avsnitt av din favoritserie på morgonen.

Bestäm i stället att "den här boken vill jag läsa" och så får det ta den tid det tar.
    Jag har nog en lite allt-eller-inget mentalitet. Min mamma säger alltid att det inte duger med halvmesyrer.

Jag har suttit ner mig. När jag gick gymnasiet gick jag fram och tillbaka till skolan de flesta dagar om jag inte hade för ont 3,5 km enkel väg, och sen gick jag direkt ut med familjens hund vare sig jag var först hem eller ej för jag var den enda som gjorde det. Jag vet inte hur långt men det tog ca en halvtimme i lagom takt. Och det är nyttigt för mig att gå. 

Jag vill bara plugga upp och tenta av några gymnasiebetyg jag missade pga fel program. 

För egentligen borde jag inte äta godis alls. Jag har satt inkomstdagen som dagen då jag får köpa och äta vad jag vill inklusive godis. Men denna regel gäller verkligen bara köpegodis och inte exempelvis min hemgjorda glass eller bakat, så jag borde kunna hålla mig till det resten av månaden.

Behöver gå upp? När tusan jag vill. Jag har också alltid varit nattmänniska. Jag älskar att vara vaken när allt och alla sover. Det är tyst och lugnt och skönt och jag hör mina egna tankar och kan koncentrera mig på det jag gör. Men samhället vägrar rätta sig efter mina nattugglefasoner.

Just det, jag misslyckas med att se filmer och serier jag vill se också. Jag visste att jag glömt något. 

Jag har en lista på ungefär tusen böcker som jag vill läsa. Det har inte hjälpt. 
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-19 00:17:22 följande:
    Precis alla vill att personen ska rätta sig in i ledet. Gör inte det om du inte vill tycker jag. Varför i hela friden skulle personen göra det? Jag gör inget av detta och jag klassas nog som en välfungerande vuxen. Eller vad är dina kriterier?

Nu är inte godis ett problem då sötsuget oftast försvinner när man blir 35-40 år och jag är däröver.

Att läsa böcker gör jag gärna men jag läser framförallt när jag har lust och tid. Ibland kan det gå 7-8 månader utan att jag läst en enda bok sedan kan jag plöja 5 böcker på en vecka (för att jag då har tid och lust).

Morgonmänniska kan jag aldrig bli. Min bästa tid på dygnet är 22-01. Om jag jobbar då sparar jag mailen och skickar iväg dessa runt åtta på morgonen innan jag går till jobbet p g a att detta är vad som förväntas av mig då ca 80% av alla människor är morgonpigga. Man kan inte skicka mail klockan 00.30 många gånger utan att en chef reagerar. Att komma in klockan 09.00 eller strax därefter är dock ok på mitt jobb i alla fall. Så här handlar det framförallt om att hitta strategier om man inte är morgonpigg. 

Att gå 10-15 k steg per dygn. Om man nu verkligen vill detta varför skulle detta vara svårt? Det är väl bara att gå och nedprioritera allt annat. Detta är på intet sätt svårt förutsatt att det mesta annat i ens liv är nedprioriterat detta. Jag skulle dock aldrig ha detta som mål då det är ett maniskt mål som går ut över resten av vardagen. Det är endast accepterat på grund av att någon (utan vetenskapliga bevis förstås) påstår att det är bra. Varför de påstår detta? På grund av att det finns/fanns miljarder att tjäna om det är en hälsohype. Till och med särskilda stegräknare (inte mobiler) och företagstävlingar anordnades inom detta område när det var som störst.

Ts svarade att ts ville allt detta men jag har faktiskt svårt att förstå att Ts vill detta. Utan det låter faktiskt mer som att Ts "vill" allt detta för att det förväntas av en fungerande vuxen. Jag tickar nog varje box på att vara en välfungerande vuxen och jag gör inget av detta.
    Tid är så att säga det enda jag har. Att ta en timme för att läsa, gå, plugga borde inte vara et problem men ändå är det det. Det ena jag skulle välja bort genom att ta en timmes promenad är arkeologidokumentärer och matlagningsvideos på Youtube.

Jag brukade läsa ett par hundra sidor om dagen. Nu läser jag 0. Jag tror att jag läste så mycket för att fly verkligheten. Trots att min verklighet har blivit sämre lyckas jag inte läsa längre.
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-19 00:18:35 följande:
    Varför vill du göra detta?
    Steg - jg saknar att gå lite grann, och det skulle vara bra för mig att gå
    Plugga - jag vill känna att jag är klar med gymnasiet
    Bort med godis - dels för att det skulle vara bra för mig, dels för att jag har en tendens att glömma äta riktig mat om jag äter godis
    Sova i tid - igen, det skulle Var bra för mig (påstås det), men också för att resten av min familj är normalsovande människor så de är jämt sura på mig för att jag missar umgänge med dem. Mamma är till exempel redan sur på att jag inte kommer vara vaken "i rätt tid" på midsommar.
    Läsa - jag saknar att läsa helt enkelt. Jag brukade läsa 50-100 böcker om året plus ljudböcker på det. Men nu för tiden blir det inget. 
  • Anonym (Misslyckad)
    Anonym (m) skrev 2024-06-19 00:23:23 följande:

Vad har du för diagnoser?

JIA och autism. Eventuellt även cfs/me. 
  • Anonym (Abc)

Var snäll mot dig själv och sätt rimliga mål som du verkligen vet att du klarar.

Sen ger övning färdighet. Man kan träna upp sin ihärdighet genom att göra lite jobbiga grejer som att borsta tänderna med fel hand. Men borsta även med den vanliga handen så det blir rent.

• Jemp

Det är ju ganska höga mål med stora förändringar du sätter. Varför inte börja med att ha som mål att komma ut varje dag, sen 3000 steg, osv? Och ta ett mål i taget. 

• Anonym (J)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:31:46 följande:

Jag är så misslyckad. Varje gång jag tänker att jag ska göra något så misslyckas jag direkt. Jag har ingen självdisciplin. Följande projektcsjälvförbättringhar jag misslyckats med i år:
    -Jag tänkte att jag skulle plugga lite på egen hand, men jag har inte ens börjat 
    -Jag tänkte att jag skulle hålla mig ifrån godis förutom dagen då jag får min inkomst men godisintaget är fortsatt ojämnt fördelat över månaden, framför allt that time of the month. 
    -Jag tänkte att jag skulle bli en morgonmänniska men ändå kommer jag inte upp på morgonen eller ens förmiddagen och kommer inte i sång förrän sent på natten /tidigt på morgonen

Jag vill inte skylla på mina diagnoser, jag vill bara bli bättre. Hur blir jag bättre? Jag är så misslyckad och alla i familjen (föräldrar, syskon, syskons familjer) klagar på mig då en del av sakerna går ut över dem/umgänge med dem.

Sätt realistiska mål.
    Att femdubbla antalet steg är för mycket. Öka lite i taget och var inte så hård mot dig själv om du inte når hela vägen till 10000. 
    Att bara äta godis några dagar i månaden är jättemycket bättre än att göra det varje dag.
    Morgonmänniska är ingenting man blir. Det är något man föds till eller inte. Anpassa ditt liv efter hur du faktiskt fungerar istället.
  • Jemp

Hur har du det med skärmtid? Har du testat begränsa den? Finns tex appar eller tidsinställningar som påminner. Det är ju lätt att fastna i scrollande och slötittande framför sådant man egentligen vill göra.

Skulle det kanske vara lättare för dig att plugga upp betyg genom att gå kursen? Kanske också skulle lösa flera av de andra bitarna. 

• Anonym (Teofilia)

Sätt upp realistiska mål och ta ett i taget. Ordna ditt liv så att målen är lätta att nå. Om du vill röra dig mer, så välj att handla i affären en bit bort eller gå alltif av en busshållplats för tidigt (glöm inte att åka hemifrån tidigare för att hinna!). Då händer det lite mer av sig självt snarare än att du måste tag i dig själv och gå ut en promenad (för jag gissar att det är att resa sig och gå iväg som är det svåra, inte att gå en lite längre väg än vanligt). 

Rör du dig mer ökar chansen för att du somnar på kvällen, men jag tycker också att du ska ta tag i dina sömnsvårigheter, för mycket av det du beskriver är svårt för dig är jättemycket svårare med konstant sömnbrist.

Det finns diverse avslappningsövningar man kan göra och fasta rutiner kring sänggåendet är också bra. Ett generellt råd när man inte kan somna är att gå upp och göra något stillsamt och tråkigt (svt har tex jättelångsamma gamla tv-program under en särskild rubrik på öppet arkiv). Och så sitter du uppe tills du känner dig lite trött. Då lägger du dig. Men eftersom du har diagnoser som påverkar vågar jag inte säga om det är rätt metod för dig. Men ta hjälp från vården/habiliteringen med sömnen. Sover man dåligt är det skitsvårt att ta tag i annat. 

• Anonym (Realistisk)
    Anonym (J) skrev 2024-06-19 08:57:30 följande:
    Sätt realistiska mål.
    Att femdubbla antalet steg är för mycket. Öka lite i taget och var inte så hård mot dig själv om du inte når hela vägen till 10000. 
    Att bara äta godis några dagar i månaden är jättemycket bättre än att göra det varje dag.
    Morgonmänniska är ingenting man blir. Det är något man föds till eller inte. Anpassa ditt liv efter hur du faktiskt fungerar istället.
    Fast att gå en promenad på en timme drygt är inte något som är varken krävande eller något som man behöver anstränga sig för. Tror problemet här handlar om att bara gå ut och liksom startknappen. Har man ett tydligt mål att man ska gå till X och tillbaka så är detta sällan ett problem. Men att inte veta var man ska gå, inte när och så blir allt diffust då kan det bli svårt. 
  • Anonym (läran)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2024-06-18 22:31:46 följande:

När du ställer så höga mål så är det ju lite dömt att misslyckas. Även att du ställt flera höga mål samtidigt. Och att det är saker du egentligen inte vill, utan bara har en känsla av att du borde.

Om du vill förändra nåt, sätt ett mer realistiskt mål, och utöka om det går bra.

Sätt inte mål om antal steg, utan försök hitta glädjen i att ta de där stegen. En trevlig promenad, istället för att räkna stegen. 

Samma med läsningen - vill du verkligen läsa? I så fall, välj en bok di vill läsa, räkna inte antal, utan läs för att det känns roligt att läsa. 
  • Anonym (Frida)

Jag känner igen mig lite, för jag hamnar lätt i liknande situationer. Jag fastnar framför oändligt scrollande, får inget gjort, osv. Men jag har några strategier som hjälper mig.
    Jag måste lägga mig senast 24
    Alarmet ringer 8.00
    Jag måste tvätta mig, ta deo, borsta håret osv. innan jag äter frukost.
    Jag måste vara utanför dörren senast 10.00 (typ gå och handla, ta en promenad, gå till återvinningen, etc)
    Jag skriver en checklista på saker jag ska göra, där jag stryker en i taget.

Det känns som om mobilen är ditt största problem - har du någon idé om hur du ska kunna släppa den? Avinstallera appar? Begränsa skärmtid? Ha ett särskilt ställe där du får ha den?

Svar på tråden Hur gör man för att få disciplin?