Anonym (Nja) skrev 2024-06-19 00:17:22 följande:
Precis alla vill att personen ska rätta sig in i ledet. Gör inte det om du inte vill tycker jag. Varför i hela friden skulle personen göra det? Jag gör inget av detta och jag klassas nog som en välfungerande vuxen. Eller vad är dina kriterier?
Nu är inte godis ett problem då sötsuget oftast försvinner när man blir 35-40 år och jag är däröver.
Att läsa böcker gör jag gärna men jag läser framförallt när jag har lust och tid. Ibland kan det gå 7-8 månader utan att jag läst en enda bok sedan kan jag plöja 5 böcker på en vecka (för att jag då har tid och lust).
Morgonmänniska kan jag aldrig bli. Min bästa tid på dygnet är 22-01. Om jag jobbar då sparar jag mailen och skickar iväg dessa runt åtta på morgonen innan jag går till jobbet p g a att detta är vad som förväntas av mig då ca 80% av alla människor är morgonpigga. Man kan inte skicka mail klockan 00.30 många gånger utan att en chef reagerar. Att komma in klockan 09.00 eller strax därefter är dock ok på mitt jobb i alla fall. Så här handlar det framförallt om att hitta strategier om man inte är morgonpigg.
Att gå 10-15 k steg per dygn. Om man nu verkligen vill detta varför skulle detta vara svårt? Det är väl bara att gå och nedprioritera allt annat. Detta är på intet sätt svårt förutsatt att det mesta annat i ens liv är nedprioriterat detta. Jag skulle dock aldrig ha detta som mål då det är ett maniskt mål som går ut över resten av vardagen. Det är endast accepterat på grund av att någon (utan vetenskapliga bevis förstås) påstår att det är bra. Varför de påstår detta? På grund av att det finns/fanns miljarder att tjäna om det är en hälsohype. Till och med särskilda stegräknare (inte mobiler) och företagstävlingar anordnades inom detta område när det var som störst.
Ts svarade att ts ville allt detta men jag har faktiskt svårt att förstå att Ts vill detta. Utan det låter faktiskt mer som att Ts "vill" allt detta för att det förväntas av en fungerande vuxen. Jag tickar nog varje box på att vara en välfungerande vuxen och jag gör inget av detta.
Missade att du svarat två ggr. Om jag skulle säga något till mig själv när jag var yngre så är det verkligen gör inte saker som alla andra förväntar sig utan gör det som du du tycker är bra, gör det bra för dig och andra i världen (om du vill och orkar).
Alla dessa hälso-och skönhetstips, det är en miljardbransch som många människor tjänar mycket pengar på.
Du behöver inte läsa böcker om du inte finner nöje i det men det kan vara väldigt kul om du hittar rätt böcker för dig och får upp ett flyt i läsandet. Fråga på biblioteket om böcker de kan rekommendera t ex populära eller klassiska.
När det gäller att bli morgonmänniska (jag vet ej din ålder) vissa människor blir det med åldern medan vissa ca 10-20% för alltid är nattmänniskor man får bara anpassa rutiner, arbete mm så gott som det går. När jag var yngre fram till strax över 40 var jag mycket stressad av att vara nattmänniska men nu är jag inte det längre. Det mest stressande är om man försöker sova fast man inte kan för då ägnar man tiden åt ingenting. Om du kommer fram till att du är nattmänniska ägna tiden åt jobb, roliga, kreativa saker eller rena förströelsen som att svara på Familjeliv trådar. Ägna inte tiden till att försöka sova om du inte kan.
Disciplin kan vara mycket dåligt särskilt om man försöker disciplinera sig själv till att göra saker man inte vill utan att ha ett mål man innerst inne vill uppnå. Att disciplinera sig själv till att göra saker när man har ett mål för sin egen skull är lättare (om än tufft ibland). Hitta dina mål stora som små då blir disciplinen mycket lättare.