• Anonym (Arbetssökande)

Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?

Någon som vet vad som händer om man tackar nej till ett jobb, vid ett erbjudande? Blir man straffad av arbetsförmedlingen då?

Om jag sökt ett jobb, gått på intervju, men känner att det är inte rätt för mig, har man rätten att tacka nej, eller anses man då ha "orsakat sin egen arbetslöshet?" 
    Någon som varit i den sitsen och vet vad som gäller?

• Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?
  • Anonym (Arbetssökande)
    Mandel skrev 2024-06-20 08:46:33 följande:

Har du blivit erbjuden tjänsten?

När kände du att det inte är rätt jobb för dig och vad är det som gör att du sökte det ifrån början?
    Märkte du det under själva intervjun borde du gett ett ganska avslaget intryck och inte bli erbjuden tjänsten.

Har du andra jobb på gång? Om du blir erbjuden detta så är det ju bättre att ta det och sedan söka nytt och se om du får napp på något annat än att gå hemma och vara arbetslös.
    Ser bättre ut i ditt CV och bättre för din ekonomi.

Jag sökte den för att jag inte har många andra jobb som jag har möjlighet att få.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Jemp skrev 2024-06-20 08:21:29 följande:

Ja, självklart blir du straffad. Avstängning från a-kassan ett visst antal dagar. Sen finns det vissa specifika undantag men det får du kolla med dem. 

Jag har ingen A-kasseersättning. Har ingen möjlighet att gå med för jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få ersättning.
  • Anonym (Sigrid)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 10:17:11 följande:
    Jag har ingen A-kasseersättning. Har ingen möjlighet att gå med för jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få ersättning.
    Hur mycket har du jobbat i livet? Är du en sådan som ofta tackar nej till jobberbjudanden för att du inte orkar jobba? Det är väl det folk vill veta.

Att tacka nej till ett jobberbjudande om man har några andra på gång är väl helt normalt, men har man inget annat på gång så får man ju ta det man får. 

Det är lättare att få ett nytt jobb om man faktiskt har ett jobb. Så är det.

Lycka till! 
  • fornminne

Hur försörjer du dig idag? Får du inga bidrag kan du tacka nej till vad du vill.

Får man bidrag måste man normalt sett tacka ja till de tjänster man blir erbjuden, för att inte förlora bidraget. Det gäller både a-kassa och försörjningsstöd.

Men till viss del beror det varför du tackar nej. Om du har ett bra skäl blir det inga åtgärder. Det kan t ex gälla om du saknar barnomsorg, om tjänsten visar sig vara en annan än den du sökte, om arbetsuppgifterna är helt andra som du inte har kompetens för, eller om arbetsgivaren är svartlistad. Det är Arbetsförmedlingen som avgör om skälen är giltiga eller ej.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag tycker det på ett sätt är bättre om du tackar nej så att någon som faktiskt vill ha tjänsten kan få den istället.  I annat fall kommer företaget inom kort behöva söka ny personal när du slutar vilket både är dyrt och tidskrävande för företaget. Gör en dålig intervju så väljer dem nån annan?
    Lycka till i ditt arbetssökande! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Arbetssökande)
    fornminne skrev 2024-06-20 10:33:21 följande:

Hur försörjer du dig idag? Får du inga bidrag kan du tacka nej till vad du vill.

Får man bidrag måste man normalt sett tacka ja till de tjänster man blir erbjuden, för att inte förlora bidraget. Det gäller både a-kassa och försörjningsstöd.

Men till viss del beror det varför du tackar nej. Om du har ett bra skäl blir det inga åtgärder. Det kan t ex gälla om du saknar barnomsorg, om tjänsten visar sig vara en annan än den du sökte, om arbetsuppgifterna är helt andra som du inte har kompetens för, eller om arbetsgivaren är svartlistad. Det är Arbetsförmedlingen som avgör om skälen är giltiga eller ej.

Men hur vet man om ett företag är "svartlistat" då?
    Kan man kolla det med arbetsförmedlingen?

Jag får ju inga bidrag just nu, men kanske kan få från försörjningsstöd.. har inte haft möte med dem än. 
    Jag ska nog bara försöka fortsätta med det här sommarjobbet då.... Har fyllt i att jag kommer studera i augusti igen, så det är inte mycket kvar.
  • Anonym (M)

Du riskerar att bli av med din a-kassa. Och nej, som arbetslös med a-kassa (eller ekonomiskt bistånd) så har man inte rätt att tacka nej till jobberbjudanden. 

Lever man på sparpengar som arbetslös eller söker nya jobb som arbetande så har man rätt att tacka nej till jobberbjudanden. 

• Anonym (M)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 10:12:41 följande:
    Jag oroar mig för om det blir en dålig arbetsmiljö som gör att man mår väldigt dåligt psykiskt, pga. stress osv. Men visst, det kanske går att söka andra jobb parallellt.. 
    Självklart går det att söka andra jobb parallellt med att man jobbar. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 11:52:07 följande:
    Men hur vet man om ett företag är "svartlistat" då?
    Kan man kolla det med arbetsförmedlingen?

Jag får ju inga bidrag just nu, men kanske kan få från försörjningsstöd.. har inte haft möte med dem än. 
    Jag ska nog bara försöka fortsätta med det här sommarjobbet då.... Har fyllt i att jag kommer studera i augusti igen, så det är inte mycket kvar.
    Hur försörjer du dig då? Sparpengar? Du behöver väl ha in pengar om du ska plugga, fattar inte - tacka ja och jobba på bara till plugget börjar? Vad är problemet?
  • felix le chat
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 10:17:11 följande:
    Har du ingen a kassa eller försörjningsstöd kan du utan problem tacka ja eller
    nej till vad som helst. Inget kommer hända och ingen kommer att få veta att
    du tackat nej.

OM du hade haft A kassa och arbetsgivaren meddelat arbetsförmedlingen att
    du tackat nej så hade du kunnat bli avstängd från A kassa 1-2 månader.

Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?