• Anonym (ros)

Längtar efter att bli gravid

Hej på er!

Jag och min man har sedan januari -24 försökt bli gravida. Jag är 30, ska fylla 31 och min man är 32. Jag slutade med ppiller i januari efter att ha knaprat dessa sedan 14 års ålder, i två perioder. 
    Min mens kommer som en klocka och jag är besviken varje gång. Jag vet att 6 månader inte är lång tid, men jag blir orolig att något är fel och besvikelsen växer sig större. Funderar över om jag har pcos? Dock har jag inte någon direkt ökad hårväxt men har fått små små prickar som mini-akne runt käklinjen och halsen sedan jag slutade med ppiller.  
    Jag försöker röra på mig och äter kosttillskott som folsyra, dvitamin, magnesium, zink, inositol, omega-3. Jag och mannen har regelbundet sex och jag skriver in min cykel i Maya och följer eventuell ägglossning.  Jag har blivit gravid när jag var i 20-års ålder men det slutade i missfall efter tänkt abort. Vill skriva av mig och få tips och stöttning. Har läst många trådar och vet att ni kan ge så bra tips. 

• Svar på tråden Längtar efter att bli gravid
  • Anonym (G)

Om mensen kommer som en klocka låter det inte riktigt som PCO. Äter mannen också vitaminer och gör sånt som bidrar till bättre spermiekvalitet? Kanske där skon klämmer annars! Tar ca 3 månader också för resultat om han börjar med vitaminer/träna osv. Jag läste något om för tighta byxor/ för varmt när det kom till produktionen så min fick snällt sova utan kalsonger ;) Enklaste sättet för mig att ha koll på ägglossning var på fertilt sekret! Funkade bra! Lycka till :) 

• Vickevire93

Följer du Jenny Koos på Instagram? Vulverinekoos heter hon om du inte redan följer. Hon har hjälpt många kvinnor att bli gravida, så där inne kan du hitta mycket bra tips osv <3

• Anonym (Lis)

Du har ju nyligen slutat med p-piller, det kan ta ett tag då innan det funkar.
    7 mån är snittet, dvs det är vanligt att det tar längre tid.

Fertilt sekret som nån skrev är bra att lära sig. Du kan även börja tempa så lär du dig när i cykeln ÄL brukar ske.
    Varför tror du att du har pcos?

Mannen kan också med fördel äta folsyra och zink. Läs på mer om manlig fertilitet.

Ät massa goda bär och frukt nu i sommar och njut av varandra och av vad som kan vara sista sommaren utan barn. vanligaste födelsedagen är 10 april, dvs 9 mån efter semestern😉

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Det tar tid att ställa om kroppen till "normal-läge" när man slutat med p-piller. Min upplevelse är att det tar längre tid ju längre man ätit dem. Så det gäller att ha tålamod. 

Varför tror du att du har PCOS? Det påverkar ju ägglossningen och därmed mensen, och du säger ju att mensen kommer som en klocka. Brasklapp dock för att mensen kan vara regelbunden ett tag efter att man slutat med p-piller för att den följer "gamla mönster" innan kroppen ställt om sig. 

Jag skulle börja med ägglossningstester, alternativt att tempa. Har det inte tagit sig inom ett år har ni rätt att få hjälp.

Lycka till ❤️

• Anonym (D)
    Anonym (ros) skrev 2024-06-20 15:44:36 följande:
    Längtar efter att bli gravid

Hej på er!

Jag och min man har sedan januari -24 försökt bli gravida. Jag är 30, ska fylla 31 och min man är 32. Jag slutade med ppiller i januari efter att ha knaprat dessa sedan 14 års ålder, i två perioder. 
    Min mens kommer som en klocka och jag är besviken varje gång. Jag vet att 6 månader inte är lång tid, men jag blir orolig att något är fel och besvikelsen växer sig större. Funderar över om jag har pcos? Dock har jag inte någon direkt ökad hårväxt men har fått små små prickar som mini-akne runt käklinjen och halsen sedan jag slutade med ppiller.  
    Jag försöker röra på mig och äter kosttillskott som folsyra, dvitamin, magnesium, zink, inositol, omega-3. Jag och mannen har regelbundet sex och jag skriver in min cykel i Maya och följer eventuell ägglossning.  Jag har blivit gravid när jag var i 20-års ålder men det slutade i missfall efter tänkt abort. Vill skriva av mig och få tips och stöttning. Har läst många trådar och vet att ni kan ge så bra tips. 

Varför vill du skaffa barn?

• Anonym (ros)
    Anonym (H) skrev 2024-06-22 07:52:51 följande:

Det tar tid att ställa om kroppen till "normal-läge" när man slutat med p-piller. Min upplevelse är att det tar längre tid ju längre man ätit dem. Så det gäller att ha tålamod. 

Varför tror du att du har PCOS? Det påverkar ju ägglossningen och därmed mensen, och du säger ju att mensen kommer som en klocka. Brasklapp dock för att mensen kan vara regelbunden ett tag efter att man slutat med p-piller för att den följer "gamla mönster" innan kroppen ställt om sig. 

Jag skulle börja med ägglossningstester, alternativt att tempa. Har det inte tagit sig inom ett år har ni rätt att få hjälp.

Lycka till ❤️

Jag tänker att jag har pcos för att jag har svårt att bli gravid? Men det är väl normalt att det tar längre tid... försöker hitta olika orsaker till varför det dröjer, oroar mig osv, läser på internet. Har börjat med inositol för att få tydligare ägglossning och som en ovanför tipsade om att se efter fertilt sekret, vilket jag tyckte var bra. 

Det är väl så att jag försöker hitta förklaringar till varför det inte blir ett plus och inser vilken stor okunskap jag haft till menscykeln och kvinnans fertilitet, vilket är så synd. Jag väntar nu med spänning om det blir ett plus i slutet av juli. Tack för era svar, det har hjälpt ❤️
  • Anonym (ros)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-20 16:36:07 följande:

Du har ju nyligen slutat med p-piller, det kan ta ett tag då innan det funkar.
    7 mån är snittet, dvs det är vanligt att det tar längre tid.

Fertilt sekret som nån skrev är bra att lära sig. Du kan även börja tempa så lär du dig när i cykeln ÄL brukar ske.
    Varför tror du att du har pcos?

Mannen kan också med fördel äta folsyra och zink. Läs på mer om manlig fertilitet.

Ät massa goda bär och frukt nu i sommar och njut av varandra och av vad som kan vara sista sommaren utan barn. vanligaste födelsedagen är 10 april, dvs 9 mån efter semestern😉

Tack! Jag har varit uppmärksam på fertilt sekret denna månaden och nu har jag även börjat med inositol. Pcos tänkte jag att jag kanske har pga att jag har svårt att bli gravid? Men det tar väl tid ändå. Försöker bara hitta en anledning till varför inte jag inte plussat och så läser man ju mycket på olika sidor, kanske inte är det bästa att göra heller 🤷?♂️☺️
  • Anonym (ros)
    Anonym (G) skrev 2024-06-20 15:52:34 följande:

Om mensen kommer som en klocka låter det inte riktigt som PCO. Äter mannen också vitaminer och gör sånt som bidrar till bättre spermiekvalitet? Kanske där skon klämmer annars! Tar ca 3 månader också för resultat om han börjar med vitaminer/träna osv. Jag läste något om för tighta byxor/ för varmt när det kom till produktionen så min fick snällt sova utan kalsonger ;) Enklaste sättet för mig att ha koll på ägglossning var på fertilt sekret! Funkade bra! Lycka till :) 

Han äter inte något kosttillskott,  ska få honom att börja med det då ☺️ tack för dina tips!!
  • Anonym (E)

Jag och min sambo är också i ungefär samma ålder som er, vi har försökt sedan juli-23 och fortfarande inget plus?har också ätit p-piller många år men fick tillbaka regelbunden mens. Gjorde utredning i våras och inget avvikande hittades på någon av oss men vi har fortfarande inte blivit gravida. Förstår till 100 % hur jobbigt och tärande det är att inte lyckas, grät senast igår för att mensen kom och ingenting lyckades denna månaden heller. Håller tummarna för både er och oss nu i slutet av juli, stor kram!!! Det kanske är vår tur nu! 

Svar på tråden Längtar efter att bli gravid