• Anonym (Hanna)

Är det väldigt stressigt att jobba på äldreboende?

Hej! Vad tycker ni som jobbar med det? Kollar på utbildningar inför framtiden..

• Svar på tråden Är det väldigt stressigt att jobba på äldreboende?
  • Anonym (Mia)

För 5 år sedan, nej.
    Nu, JA! 

• Anonym (Thea)

Nej, det är absolu inte stressigt. Jobbat på ett par olika boenden och är nu på en demensavdelning. Väldigt lugnt och supermysigt arbete så kan varmt rekommendera! 😊

• Dexter dot com

På dom flesta ställen är det oerhört stressigt och man lever med konstant dåligt samvete för att man inte hinner ge dom boende ett drägligt liv. Lägg sen till inkompetenta chefer och kollegor & vikarier som inte har en aning om vad deras arbetsuppgifter är och hur dom ska utföras.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-20 18:04:49 följande:

För 5 år sedan, nej.
    Nu, JA! 

Nerdragningar?
  • Anonym (Hanna)
    Dexter dot com skrev 2024-06-20 18:08:39 följande:

På dom flesta ställen är det oerhört stressigt och man lever med konstant dåligt samvete för att man inte hinner ge dom boende ett drägligt liv. Lägg sen till inkompetenta chefer och kollegor & vikarier som inte har en aning om vad deras arbetsuppgifter är och hur dom ska utföras.

Är kommunalt eller privat lika illa?
  • Anonym (Hanna)
    EpicF skrev 2024-06-20 18:01:38 följande:

Ja, ofta så är det väldigt stressigt. 

Trist att det ej satsas mer pengar på de äldre o personalen
  • EpicF
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-20 18:25:03 följande:
    Trist att det ej satsas mer pengar på de äldre o personalen
    Ja, det är trist. Men så är det tyvärr inom vården. 
  • EpicF
    Anonym (Thea) skrev 2024-06-20 18:07:54 följande:

Nej, det är absolu inte stressigt. Jobbat på ett par olika boenden och är nu på en demensavdelning. Väldigt lugnt och supermysigt arbete så kan varmt rekommendera! 😊

Finns säkert enstaka äldreboenden där det inte är stressigt och lugnt. Men långt ifrån alla. 

Jag rekommenderar också att jobba inom äldreomsorgen och vården, men man får vara beredd på att det är en stressig arbetsmiljö. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-20 18:21:05 följande:
    Nerdragningar?
    Ja. Både neddragningar av personal och anställda kollegor utan vare sig utbildning, erfarenhet eller språket, och det sistnämnda gör det väldigt svårt tyvärr, hur snälla människor de än är.
  • Anonym (Thea)
    EpicF skrev 2024-06-20 19:27:13 följande:
    Finns säkert enstaka äldreboenden där det inte är stressigt och lugnt. Men långt ifrån alla. 

Jag rekommenderar också att jobba inom äldreomsorgen och vården, men man får vara beredd på att det är en stressig arbetsmiljö. 

Må så vara men det är inte min erfarenhet. Jag har varit runt på några boende och det är ytterst sällan jag uppfattar mitt arbete som stressigt, däremot väldigt givande och mysigt. Givetvis är det olika beroende på boende, jobbar som sagt på ett demensboende nu vilket stundvis är väldigt krävande, skulle dock beskriva att arbetet rejält utmanar tålamodet snarare än att det är stressigt. 

Däremot tycker jag att hemtjänsten kan vara en otroligt stressig arbetsplats men tolkade ts som att hen enbart undrade om boende 😊

• Anonym (My)

När jag jobbade på äldreboende var det inte stressigt, det var inga problem att hinna med det som skulle göras. Jag jobbade på omvårdnadsavdelning, kanske är stressigare på demens. Det var dock 10 år sedan och vet att det redan då var stor skillnad på olika boenden. 

Jag jobbade även på LSS gruppboende och det va inte alls stressigt och man gjorde mycket roliga saker med de boende. Mindre omvårdnad och mer stöd. Rekommenderas! 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (My) skrev 2024-06-20 20:10:45 följande:
    Är det väldigt stressigt att jobba på äldreboende?

När jag jobbade på äldreboende var det inte stressigt, det var inga problem att hinna med det som skulle göras. Jag jobbade på omvårdnadsavdelning, kanske är stressigare på demens. Det var dock 10 år sedan och vet att det redan då var stor skillnad på olika boenden. 

Jag jobbade även på LSS gruppboende och det va inte alls stressigt och man gjorde mycket roliga saker med de boende. Mindre omvårdnad och mer stöd. Rekommenderas! 

Ja LSS har bättre resurser har jag hört
  • EpicF
    Anonym (Thea) skrev 2024-06-20 20:04:05 följande:

Må så vara men det är inte min erfarenhet. Jag har varit runt på några boende och det är ytterst sällan jag uppfattar mitt arbete som stressigt, däremot väldigt givande och mysigt. Givetvis är det olika beroende på boende, jobbar som sagt på ett demensboende nu vilket stundvis är väldigt krävande, skulle dock beskriva att arbetet rejält utmanar tålamodet snarare än att det är stressigt. 

Däremot tycker jag att hemtjänsten kan vara en otroligt stressig arbetsplats men tolkade ts som att hen enbart undrade om boende 😊

Jag säger inte att din erfarenhet inte stämmer. Men generellt så är det stressigt i äldreomsorgen. 

Jag har också jobbar på både demens avdelning och somatisk avdelning som inte var stressigt och även de som varit stressade. Jobbar som både undersköterska och sjuksköterska inom båda. 

Har även jobbar en sommar i hemtjänsten, och ja,det stressigt men mest för att kötiden inte var inräknad i listan man gick efter. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (My) skrev 2024-06-20 20:10:45 följande:

Vad har man för utbildning för att jobba på LSS-boende?
  • EpicF
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-20 20:17:52 följande:
    Inom habilitering. 
  • Anonym (Thea)
    EpicF skrev 2024-06-20 20:13:54 följande:
    Jag säger inte att din erfarenhet inte stämmer. Men generellt så är det stressigt i äldreomsorgen. 

Jag har också jobbar på både demens avdelning och somatisk avdelning som inte var stressigt och även de som varit stressade. Jobbar som både undersköterska och sjuksköterska inom båda. 

Har även jobbar en sommar i hemtjänsten, och ja,det stressigt men mest för att kötiden inte var inräknad i listan man gick efter. 

Jag tycker inte man ska generalisera så om ett yrke snarare kan det vara nyttigt att nyansera bilden av det. Upplever själv att det oftast är de negativa upplevelserna som hörs mest -tyvärr- vilket enligt mig drar ner hela yrket. 

Individer är olika bra på att hantera stress och har olika stresströsklar. Dessutom tänker jag att tidigare arbetslivserfarenhet kan spela in i hur man uppfattar jobbet inom äldreomsorge. Bäst är kanske om ts kan börja som timvikarie och bilda sig en egen uppfattning iom att upplevelserna här skiljer sig så extremt åt. 

Usch ja, jag tyckte hemtjänsten var fruktansvärt! Jag hade det också så - ingen körtid, alltid förseningar och (ursäkta att jag skriver det) men ibland enormt oförstående brukare. Har all respekt för de som krigar på där år ut och år in 😅

• Anonym (My)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-20 20:17:52 följande:

Jag läste på komvux till undersköterska med inriktning utvecklingsstörning och psykiatri. Nu för tiden finns även YH-utbildning till stödpedagog och stödassistent. Kollar man annonser så är även barnskötare önskvärd utbildning. 

när jag jobbade så var alla antingen outbildade eller undersköterska. Kommunen lät även då alla outbildade gå usk-utbildningen på arbetstid. 

Svar på tråden Är det väldigt stressigt att jobba på äldreboende?