Är det väldigt stressigt att jobba på äldreboende?
Hej! Vad tycker ni som jobbar med det? Kollar på utbildningar inför framtiden..
Hej! Vad tycker ni som jobbar med det? Kollar på utbildningar inför framtiden..
Ja, ofta så är det väldigt stressigt.
För 5 år sedan, nej.
Nu, JA!
Nej, det är absolu inte stressigt. Jobbat på ett par olika boenden och är nu på en demensavdelning. Väldigt lugnt och supermysigt arbete så kan varmt rekommendera! 😊
På dom flesta ställen är det oerhört stressigt och man lever med konstant dåligt samvete för att man inte hinner ge dom boende ett drägligt liv. Lägg sen till inkompetenta chefer och kollegor & vikarier som inte har en aning om vad deras arbetsuppgifter är och hur dom ska utföras.
För 5 år sedan, nej.
Nu, JA!
På dom flesta ställen är det oerhört stressigt och man lever med konstant dåligt samvete för att man inte hinner ge dom boende ett drägligt liv. Lägg sen till inkompetenta chefer och kollegor & vikarier som inte har en aning om vad deras arbetsuppgifter är och hur dom ska utföras.
Ja, ofta så är det väldigt stressigt.
Nej, det är absolu inte stressigt. Jobbat på ett par olika boenden och är nu på en demensavdelning. Väldigt lugnt och supermysigt arbete så kan varmt rekommendera! 😊
Må så vara men det är inte min erfarenhet. Jag har varit runt på några boende och det är ytterst sällan jag uppfattar mitt arbete som stressigt, däremot väldigt givande och mysigt. Givetvis är det olika beroende på boende, jobbar som sagt på ett demensboende nu vilket stundvis är väldigt krävande, skulle dock beskriva att arbetet rejält utmanar tålamodet snarare än att det är stressigt.
Däremot tycker jag att hemtjänsten kan vara en otroligt stressig arbetsplats men tolkade ts som att hen enbart undrade om boende 😊
När jag jobbade på äldreboende var det inte stressigt, det var inga problem att hinna med det som skulle göras. Jag jobbade på omvårdnadsavdelning, kanske är stressigare på demens. Det var dock 10 år sedan och vet att det redan då var stor skillnad på olika boenden.
Jag jobbade även på LSS gruppboende och det va inte alls stressigt och man gjorde mycket roliga saker med de boende. Mindre omvårdnad och mer stöd. Rekommenderas!
När jag jobbade på äldreboende var det inte stressigt, det var inga problem att hinna med det som skulle göras. Jag jobbade på omvårdnadsavdelning, kanske är stressigare på demens. Det var dock 10 år sedan och vet att det redan då var stor skillnad på olika boenden.
Jag jobbade även på LSS gruppboende och det va inte alls stressigt och man gjorde mycket roliga saker med de boende. Mindre omvårdnad och mer stöd. Rekommenderas!
Må så vara men det är inte min erfarenhet. Jag har varit runt på några boende och det är ytterst sällan jag uppfattar mitt arbete som stressigt, däremot väldigt givande och mysigt. Givetvis är det olika beroende på boende, jobbar som sagt på ett demensboende nu vilket stundvis är väldigt krävande, skulle dock beskriva att arbetet rejält utmanar tålamodet snarare än att det är stressigt.
Däremot tycker jag att hemtjänsten kan vara en otroligt stressig arbetsplats men tolkade ts som att hen enbart undrade om boende 😊
Jag tycker inte man ska generalisera så om ett yrke snarare kan det vara nyttigt att nyansera bilden av det. Upplever själv att det oftast är de negativa upplevelserna som hörs mest -tyvärr- vilket enligt mig drar ner hela yrket.
Individer är olika bra på att hantera stress och har olika stresströsklar. Dessutom tänker jag att tidigare arbetslivserfarenhet kan spela in i hur man uppfattar jobbet inom äldreomsorge. Bäst är kanske om ts kan börja som timvikarie och bilda sig en egen uppfattning iom att upplevelserna här skiljer sig så extremt åt.
Usch ja, jag tyckte hemtjänsten var fruktansvärt! Jag hade det också så - ingen körtid, alltid förseningar och (ursäkta att jag skriver det) men ibland enormt oförstående brukare. Har all respekt för de som krigar på där år ut och år in 😅
Jag läste på komvux till undersköterska med inriktning utvecklingsstörning och psykiatri. Nu för tiden finns även YH-utbildning till stödpedagog och stödassistent. Kollar man annonser så är även barnskötare önskvärd utbildning.
när jag jobbade så var alla antingen outbildade eller undersköterska. Kommunen lät även då alla outbildade gå usk-utbildningen på arbetstid.