Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Flytta utomlands?

Gullvivor skrev 2024-06-22 19:17:40 följande:
    I ett sekulärt land där det snarare är mycket antireligion så är det ju inte särskilt neutralt heller, med andra regler och åsikter. Då tänker jag att åsikter och regler som kommer från religion är betydligt bättre, men förstår ändå din poäng.

Angående kvinnosyn har största delen med hur föräldrarna själva är och hur de behandlar sina döttrar. Eller var det något specifikt du tänkte på?
    Seriöst??? Jag har inte sett "antireligion" varken i Sverige eller t.ex. i Tyskland. Folk kanske säger ifrån om man försöker få religionen att ta mer plats i samhället. Det ska det inte göra. Religion är privatsak, inget som ska tvingas på andra. Och det gör man om man tar ut det i offentlighet så att alla konfronteras med det. Folk måste också få slippa det.

Och kvinnosynen har visserligen mycket med föräldrarnas inställning  att göra. Men självklart spelar skolan och samhället också en stor roll. Ibland lika stor som föräldrarnas. 
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:22:04 följande:
    Jag skrev aldrig land i ts.. Men nej vi flyttar inte till Iran utan Irak.
    Ett land som är mycket instabilt, massor med våld. Klansamhälle med viss risk för inbördeskrig. Varför skulle man vilja flytta dig?`
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:25:00 följande:
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
    Men snälla du! Man har INTE möjligheten att tänka fritt, eller åtminstone får man inte yttra det i länder som inte är demokratier. Och i länder som muslimska, och inte liberal-muslimska, så får man definitivt inte tänka fritt när det gäller religion. Det går inte i såna länder att vara ateist, t.ex. 

I Sverige får du ha vilka åsikter som helst  - det får du inte i Iran. Nej, jag förstår inte varför det skulle vara bra för barnen. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-06-24 09:42:05 följande:
    Men snälla du! Man har INTE möjligheten att tänka fritt, eller åtminstone får man inte yttra det i länder som inte är demokratier. Och i länder som muslimska, och inte liberal-muslimska, så får man definitivt inte tänka fritt när det gäller religion. Det går inte i såna länder att vara ateist, t.ex. 

I Sverige får du ha vilka åsikter som helst  - det får du inte i Iran. Nej, jag förstår inte varför det skulle vara bra för barnen. 
    Irak, menade jag. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 09:52:19 följande:
    Det som är bäst för barnen är att få växa upp i Sverige och inte i Irak! 

Så om du verkligen vill det bästa för dina barn så flyttar du inte! 
    Men låt henne flytta! Tänk efter - vill vi ha ha såna familjer i Sverige? Såna som inte gillar något med Sverige och som tycker att vi har helt fel värderingar? Det kanske är bättre för barnen, men inte för resten av befolkningen. Hellre att de flyttar till ett land som passar de bättre, än att de försöker göra om det här landet! Det finns nämligen ganska många som försöker detta istället! 
  • AndreaBD
    Anonym (....) skrev 2024-06-25 00:05:45 följande:
    Fast det där stämmer ju inte. Försök säga att du är emot att homosexuella ska få gifta sig och uppfostra barn tillsammans t.ex. på en offentligfinansierad arbetsplats, t.ex. din egen arbetsplats: skolan, och räkna dagarna tills du blir uppsagd... eller i alla fall inkallad på ett allvarligt samtal om värdegrunden med din chef och någon högre chef. I Irak får du ha den åsikten och yppa den, även som lärare - det är rentav den "rätta" åsikten där.

Sedan är det förstås så att vissa politiska åsikter kan ge värre straff i Irak än här, att skymfa presidenten är t.ex. inte tillrådligt. Och i Thailand ger det ett långt fängelsestraff att säga att man tycker att kungen ska avsättas och republik införas. 

Men åsiktsförtrycket som sådant förekommer i alla världens länder skulle jag tro - det är bara olika åsikter som är förbjudna, och olika nivåer på påföljderna om man yttrar dem ändå. I Sverige har vi t.ex. HMF-lagen, och enligt den har gamla människor som skrivit något negativt om invandringen på Facebook dömts, trots att det varit mycket oskyldiga yttranden. 
    Du har nog blandat mig ihop med TS!
  • AndreaBD
    567890 skrev 2024-06-26 10:59:29 följande:
    Så det är framför allt frågor runt sex som stör dig i Sverige? Religiösa människor är verkligen mycket mer sexfixerade än några andra jag känner!

Om du fostrar dina barn att vara vänliga, omtänksamma och ansvarigsfulla människor kommer de att bli fina vuxna, om de sen råkar älska någon av samma kön eller går med håret fritt- hur kan det spela någon roll? Om de skulle ha sex med någon innan de gifter sig, hur kan det påverka hurdana människor de blir?

Religiösa länder har tusen regler som måste följas, regler som inte alls har med hurdan människa du är eller hur du tar hand om vår jord men istället nästan alltid handlar om att kvinnor ska veta sin plats. Varför är detta något du vill sträva mot?
    Du har en viktig punkt där - tyvärr så tror jag inte att det påverkar TS alls. Just det här med vad sexualiteten skulle ha att göra med om man är en bra människa/ har bra värderingar, är ganska obegripligt. 

Det brukar ju vara så när folk är religiösa, men det har minskat betydligt när det gäller kristendomen. Min mormor var väldigt religiös (kristen förstås) och hon hävdade ju då att man hade "dålig karaktär" om man hade sex före äktenskapet. Och det är inte riktigt tro, utan mer skenhelighet när man står fast vid sånt. 

Men det finns också bland unga människor som inte ens är religiösa - killar som tror att man inte ska vara ihop med en tjej som redan har en del erfarenhet. Mycket av detta har ju att göra med att man försöker hålla tillbaka kvinnorna. Man hindrar jämdställdhet. Och det finns alltid även kvinnor som är med där. 
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-26 11:18:48 följande:
    Jag förstår att det är enklare att tolka det som att det skulle handla om sex och inte det jag faktiskt tar upp.
    Det handlar inte om sex (jag skiter fullständigt i vad folk gör mellan fyra väggar, kunde inte bry mig mindre), det handlar om att det skulle vara fullt normalt att älska någon av samma kön, fullt normalt att ha en relation, skaffa barn, bo ihop osv utan att vara gift, att det är fullt normalt att gå lättklädd utan minsta blyghet. 

Tänker man ur ett större perspektiv så handlar det inte om något plagg hit eller sex dit, utan att när man normaliserar sådana saker så växer barnen upp och får dåliga värderingar och samhället blir omoraliskt. 
    Är det "dåliga värderingar" att gå lättlädd eller att ha sex före äktenskapet? Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara värderingar? Man gör ju inte det för att på något sätt påverka eller t.o.m. skada andra! Man har sex för att man är kär och inte vill gifta sig än. Och? Hur får man detta till att vara en dålig värdering?

Och lättklätt.... KAN vara tjejer som vill ha uppmärksamhet. Kan se billigt ut, dålig stil. Men det finns ju ingen värdering bakom detta. Ibland kan ju den enda anledningen vara att det är varmt. 

Du har fel där - att du inte bryr dig vad andra gör i sina fyra väggar. Om det VORE så, så skulle du inte ens kolla noga på folk som inte gör som du tycker man ska göra. 
  • AndreaBD
    Gullvivor skrev 2024-06-26 12:24:54 följande:
    Det är ju din syn att lättklädda kvinnor, homosexuella och äktenskapsliknande liv utan äktenskap skulle handla om sex. Jag menar, ingen annan här än du har hävdat att det skulle handla om sex om en kvinna klär sig lättklätt eller två män är gifta och har adopterat barn ihop.

Haha.... försöker du allvarligt hävda nu att det handlar om något annat??? 

Nu måste du förklara VAD det skulle kunna handla om, om inte sex!  Jag ser inga andra möjligheter vad det skulle kunna handla om. 

• AndreaBD
    Cathariiina skrev 2024-06-27 00:21:02 följande:
    Det är väl klart att det är "värderingar", värderingar kan handla om annat än att direkt skada andra. Det är inte så väldigt länge sedan vi hade dessa värderingar även i Sverige - även om vi aldrig gått så långt som till hedersmord här, för att straffa dem som bryter mot värderingarna.

Dock hände det så sent som i mitten av 1960-talet, att föräldrar tvingade sin ogifta tonårsdotter att adoptera bort sitt barn, och höll henne undangömd någonstans (t.ex. att hon skickades till en släkting, eller att mamman bodde utomlands med henne de sista månaderna på graviditeten, eller att hon fick bo på ett mödrahem på annan ort som var avsett just för det), så att folk inte skulle få veta. De skämdes så mycket!

Jag tycker själv inte att sex utanför äktenskap är fel under ordnade förhållanden, så att säga. Men jag kan också se att följden av den sexuella revolutionen har blivit mycket elände på andra sätt. Många dysfunktionella styvfamiljer (i styvfamiljerna förekommer även mest barnmisshandel och flest sexuella övergrepp), många ensamma mammor som inte orkar med sina barn, och som måste försörjas ifrån det allmänna. Och när barn växer upp under oordentliga och oordnade förhållanden, så visar det sig också ofta på hur de uppför sig i skolan och i samhället i stort.

Sedan har vi epidemier av könssjukdomar (vi har t.ex. både gonorré och syfilis tillbaka igen), sedan krävs det IVF om kvinnan ska kunna bli med barn när hon vill bli det, p.g.a. sammanväxningar i äggledarna efter infektionens härjningar. Våra enormt höga aborttal är en annan obehaglig följd av detta (ja jag vet att även gifta barn kan göra abort om de känner att de inte orkar med t.ex. ett fjärde barn, men det hör ändå till ovanligheterna). 

...och även alla tjejer som blir utnyttjade för sex, fast de själva trott att de hade ett seriöst förhållande som var på väg mot bröllop-barn-hus. Förr i tiden kunde en kvinna kräva äktenskap före sex, och då hände inte sådant. I våra dagar är det svårt att kräva att man ska vänta till äktenskapet, för att det ses som gammeldags och rentav underligt. Så det är männens marknad nu!

Så man KAN argumentera för att utomäktenskapliga förbindelser skadar andra och även hela samhället.
    Okej, det är nog sant att en värdering inte hänger på om saken påverkar en överhuvudtaget. Det kanske är min personliga värdering att man inte bör blanda sig i vad andra gör, så länge det inte drabbar andra. Vi skulle slippa så mycket elände om inte folk dömde andra människor för saker som de inte har att göra med. 

Och de "ordnade formerna" som du kallar det - det är ju något som vuxna människor borde kunna få till. 
Svar på tråden Flytta utomlands?