• Anonym (Nyfiken)

Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?

Lite nyfiken hur ni andra hade gjort. Vi har två killar på 1 och 3 år. Jag är 41, mannen 36. Vi bor perfekt för 2 barn, båda kan få egna rum. 3 skulle gå om vi  organiserade om och offrade arbetsrummet. Ekonomin är god för två barn och skulle funka för tre men med lite mer planering.

Fördelarna med 3? Ett syskon till. Vi gillar barn och att umgås med de vi har är otroligt roligt! Kanske en dotter? Nackdelar - tiden, ekonomin och min ålder? Vi vet vad vi har?

Hur hade ni tänkt om ni var i vår sits?

• Svar på tråden Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?
  • Anonym (Thess)

Jag hade avstått du jag tycker du är för gammal 
    förlåt men så tycker jag

• Anonym (Ok)

Ni gör som ni vill såklart men jag ser flera nackdelar med att skaffa tre barn. Du är gammal (förlåt!) och risken för tex Down syndrom ökar markant med åldern. När ni dessutom har två jättesmå barn skulle iallafall inte jag våga chansa! Så ni behöver ju fråga er om tiden, ekonomin, orken finns för ett mer krävande barn? 

Ett tredje barn skulle kanske även innebära större bil? Större boende på sikt? Ännu mer föräldraledighet och vab. 

• Anonym (Nyfiken)

Nyfiken - just åldern i sig, hade ni sagt samma om jag och mannens åldrar varit omkastade?

• Anonym (Lisa)

Om ni båda vill och känner att ni orkar så kör!

• Anonym (morsan Baloo)

Eftersom en kille på jobbet försökte med en trea och istället fick tvillingar, vilket nu håller på att knäcka både deras relation och deras ekonomi, så tänk över vad mer som kan hända.

Det kan också bli så att detta senfödda barn har någon sjukdom eller diagnos som kanske sabbar hela familjemyset istället, det vet jag också mer än ett  exempel på.

Idag är det fler och fler som får barn med olika problem, och därför hade jag nog varit nöjd med två som inte har några uppenbara hinder i nuläget. Men det är ju inget konstigt med att ha tre barn heller om man vill, så klart.

• Anonym (B)

Statistik visar att om de två första barnen är av samma kön är chansen liten för att få ett byte på nummer tre. 

Jag fick sista barnet vid 41. Kör på om ni vill, det blir ingen större skillnad, men det blir nog en tredje gosse. Känns det mindre intressant då? Då ska ni nog skita i det. 

• Grodan294

Är i ungefär exakt samma situation med två söner hemma. Vi har diskuterat om vi skall skaffa en trea eller inte. Ekonomin går ihop med en till men vi behöver såsmåningom flytta. 

Vi har kommit fram till att vi skall försöka. Tror vi kommer ångra oss om vi inte försöker. Hur känner du TS? Vad säger hjärtat om du bortser från allt praktiskt? Det praktiska löser sig oftast såsmåningom. 

Blir lite nyfiken på vad ni som tycker ts är för gammal. Jag och min man är 35 år och 37 år. Är vi också för gamla för att skaffa ett tredje barn? 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (B) skrev 2024-06-22 19:15:51 följande:

Statistik visar att om de två första barnen är av samma kön är chansen liten för att få ett byte på nummer tre. 

Jag fick sista barnet vid 41. Kör på om ni vill, det blir ingen större skillnad, men det blir nog en tredje gosse. Känns det mindre intressant då? Då ska ni nog skita i det. 

Nä en tredje kille är superkul med såklart!
  • Anonym (-)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-06-22 17:40:10 följande:
    Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?

Lite nyfiken hur ni andra hade gjort. Vi har två killar på 1 och 3 år. Jag är 41, mannen 36. Vi bor perfekt för 2 barn, båda kan få egna rum. 3 skulle gå om vi  organiserade om och offrade arbetsrummet. Ekonomin är god för två barn och skulle funka för tre men med lite mer planering.

Fördelarna med 3? Ett syskon till. Vi gillar barn och att umgås med de vi har är otroligt roligt! Kanske en dotter? Nackdelar - tiden, ekonomin och min ålder? Vi vet vad vi har?

Hur hade ni tänkt om ni var i vår sits?

Spontant är alltid ytterligare ett barn en risk. Likså är det ofta svårt att veta hur ert föräldrarskap och era barn är om 3-4 år när de är i en annan fas 

Just nu är ni i en småbarnsfas med blöjor. På sikt kommer ju andra faser. Och på många sätt blir ju ett extra barn en annan livsstil. 
  • Anonym (Thess)

Jag fick mitt fjärde barn när jag var 37. tvekade länge för jag tyckte jag var för gammal. Över 40 för en kvinna tycker iaf JAG är för sent

Svar på tråden Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?