• Anonym (Nyfiken)

Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?

Lite nyfiken hur ni andra hade gjort. Vi har två killar på 1 och 3 år. Jag är 41, mannen 36. Vi bor perfekt för 2 barn, båda kan få egna rum. 3 skulle gå om vi  organiserade om och offrade arbetsrummet. Ekonomin är god för två barn och skulle funka för tre men med lite mer planering.

Fördelarna med 3? Ett syskon till. Vi gillar barn och att umgås med de vi har är otroligt roligt! Kanske en dotter? Nackdelar - tiden, ekonomin och min ålder? Vi vet vad vi har?

Hur hade ni tänkt om ni var i vår sits?

• Svar på tråden Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?
  • Tow2Mater

Läser du trådar här på FL verkar många familjer med tre barn ha allehanda problem; ofta pappor som inte orkar med, och mammor som tjatar sig blåa. Så, stanna vid 2.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (morsan Baloo) skrev 2024-06-22 19:07:29 följande:

Eftersom en kille på jobbet försökte med en trea och istället fick tvillingar, vilket nu håller på att knäcka både deras relation och deras ekonomi, så tänk över vad mer som kan hända.

Det kan också bli så att detta senfödda barn har någon sjukdom eller diagnos som kanske sabbar hela familjemyset istället, det vet jag också mer än ett  exempel på.

Idag är det fler och fler som får barn med olika problem, och därför hade jag nog varit nöjd med två som inte har några uppenbara hinder i nuläget. Men det är ju inget konstigt med att ha tre barn heller om man vill, så klart.

Js, det är såklart något vi pratat om. Fyra barn skulle bli för mycket och risken för tvillingar finns ju alltid, om än låg eftersom ingen av oss har några tvillingar alls i släkten 

Inget av våra barn nu har några större problem, vilket vi såklart är tacksamma för.

Men ja, det är ju klokt att tänka på de aspekterna med.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (-) skrev 2024-06-22 19:37:04 följande:
    Spontant är alltid ytterligare ett barn en risk. Likså är det ofta svårt att veta hur ert föräldrarskap och era barn är om 3-4 år när de är i en annan fas 

Just nu är ni i en småbarnsfas med blöjor. På sikt kommer ju andra faser. Och på många sätt blir ju ett extra barn en annan livsstil. 
    Ja, så är det ju. Det är väl huvudorsaken att vi inte gått all in för tre tätt med, att det ändå blir en annan livsstil med att ha fler barn än föräldrar så att säga. 
    Vi vill kunna finnas där och ge barnen allt vi bara kan.

Suget och funderingarna på en trea är just då vi båda insett att vi tycker det är genuint kul med barn och de två vi fått är härliga ungar. 
  • Anonym (Absolut)

Trea. Det är under underbart att ha många barn. Jag har själv 4. Är så tacksam för dem o få vara mamma. 

• Anonym (Km)
    Anonym (B) skrev 2024-06-22 19:15:51 följande:

Statistik visar att om de två första barnen är av samma kön är chansen liten för att få ett byte på nummer tre. 

Jag fick sista barnet vid 41. Kör på om ni vill, det blir ingen större skillnad, men det blir nog en tredje gosse. Känns det mindre intressant då? Då ska ni nog skita i det. 

Det visar statistiken inte alls. SCB publicerade faktiskt siffror på exakt detta för ett antal år sedan och chansen är densamma för nummer 3, dvs cirka 49% flicka och 51% pojke. Det föds lite fler pojkar i alla länder som inte utför könsselektiva aborter.

Fick min 4:a vid 42 - så härligt att vara mamma i den här åldern när jag är så trygg i mig själv och har en mkt god ekonomi. Kör om ni vill men är ni rädda för trisomier så kör NIPT. Det är i princip mest bara trisomier som ökar dramatiskt med kvinnans ålder.
  • Anonym (X)
    Anonym (B) skrev 2024-06-22 19:15:51 följande:

Statistik visar att om de två första barnen är av samma kön är chansen liten för att få ett byte på nummer tre. 

Jag fick sista barnet vid 41. Kör på om ni vill, det blir ingen större skillnad, men det blir nog en tredje gosse. Känns det mindre intressant då? Då ska ni nog skita i det. 

Chansen att få en flicka är lika stor vid varje graviditet. Det påverkas inte av vad redan har. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Thess) skrev 2024-06-22 19:37:36 följande:

Jag fick mitt fjärde barn när jag var 37. tvekade länge för jag tyckte jag var för gammal. Över 40 för en kvinna tycker iaf JAG är för sent

Du är nog mer kärring än vad de flesta andra är. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Km) skrev 2024-06-22 20:52:47 följande:
    Det visar statistiken inte alls. SCB publicerade faktiskt siffror på exakt detta för ett antal år sedan och chansen är densamma för nummer 3, dvs cirka 49% flicka och 51% pojke. Det föds lite fler pojkar i alla länder som inte utför könsselektiva aborter.

Fick min 4:a vid 42 - så härligt att vara mamma i den här åldern när jag är så trygg i mig själv och har en mkt god ekonomi. Kör om ni vill men är ni rädda för trisomier så kör NIPT. Det är i princip mest bara trisomier som ökar dramatiskt med kvinnans ålder.
    Samma siffror, men i mitt yrke vet jag mer än du. 
  • Anonym (Kanske)

Eftersom du är över 40 så kan det bli svårt med barn.Men jag förstår att en tanke om en dotter lockar .

Svar på tråden Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?