• Anonym (Österrike)

Bo och arbeta i Österrike

Är det någon som har flyttat till Österrike som kan berätta hur är det att bo och arbeta där?

• Svar på tråden Bo och arbeta i Österrike
  • Anonym (K)

Vad vill du arbeta som? Och hur är din tyska? Har jobbat i både Tyskland och Österrike och Österrikarna är närmast en otrevlig avart av tyskarna. Min uppfattning alltså. Och ja, jag talar bra tyska.

• Anonym (Österrike)
    Anonym (K) skrev 2024-06-23 21:58:09 följande:

Vad vill du arbeta som? Och hur är din tyska? Har jobbat i både Tyskland och Österrike och Österrikarna är närmast en otrevlig avart av tyskarna. Min uppfattning alltså. Och ja, jag talar bra tyska.

Jag har flera års erfarenhet inom vården,måleri,fastighetsskötare och lager. Kan inte tyska men kommer lära mig.
  • Anonym (K)
    Anonym (Österrike) skrev 2024-06-23 22:36:14 följande:
    Jag har flera års erfarenhet inom vården,måleri,fastighetsskötare och lager. Kan inte tyska men kommer lära mig.
    Så jobba där när du lärt dig tyska. Inte innan. Jobbar man i värden är det självklart att du kan din tyska. 
  • Aliona

Jag har flera kompisar som bor/har bott där och alla har trivts väldigt bra. De har dock jobbat på internationella organisationer och ambassader, så de behövde inte kunna tyska och levde priviligerat med hög lön och gratis bostad mm. Vad jag vet är det annars bara tyska som gäller, så det första är väl att lära dig det. 

• Anonym (Hm)

Det finns väll internationella företag som ej kräver tyska eller? 

• Anonym (Hm)

Se på de från Ukraina som Österrike hjälper. Nu jobbar de i Österrike och kan ej tyska. 

• Aliona
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-24 08:40:10 följande:

Det finns väll internationella företag som ej kräver tyska eller? 

Det bästa du kan göra är att kolla jobbannonser för de jobb du är intresserad av, så ser du vad de kräver. 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-24 08:40:47 följande:

Se på de från Ukraina som Österrike hjälper. Nu jobbar de i Österrike och kan ej tyska. 

De var flyktingstatus och ts kan inte räkna med samma stöd. TS har rätt att jobba i Österrike om hen kan fixa jobb och bostad men utan kvalificerat arbete är chansen obefintlig. Att TS ens måste fråga på FL och inte kan googla fram infon talar inte till TS fördel heller.
  • Mentat
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-24 08:40:47 följande:

Det måste givetvis bero på vilket jobb det handlar om. Ett jobb med mycket kontakter med andra människor kräver att man kan språket, åtminstone om det inte är ett väldigt internationellt företag som kanske har engelska som koncernspråk. Om man jobbar som t.ex. städare, parkarbetare eller nattvakt kan man nog klara sig på rudimentär tyska.

Det här kan knappast vara särskilt svårt att inse.
  • Anonym (K)
    Mentat skrev 2024-06-24 10:04:20 följande:
    Det måste givetvis bero på vilket jobb det handlar om. Ett jobb med mycket kontakter med andra människor kräver att man kan språket, åtminstone om det inte är ett väldigt internationellt företag som kanske har engelska som koncernspråk. Om man jobbar som t.ex. städare, parkarbetare eller nattvakt kan man nog klara sig på rudimentär tyska.

Det här kan knappast vara särskilt svårt att inse.
    Absolut men lycka till att få det okvalificerade arbetet. I och med att det främst är flyktingar som får den typ av tjänst så vet man att man får svårt att klara sig på lönen. Du kan inte kräva bättre och tro att du får ett sådant arbete. Det sociala skyddsnätet är sämre än Sveriges så jag tror inte det är något för TS.
Svar på tråden Bo och arbeta i Österrike