• Anonym (Sommar och sol)

Behöver glass-inspiration

Värmen är här och snart det med råge. Jag har ytterst svårt att äta i värmen och glass är ofta räddningen för att orka med dagen. Glass har blivit så dyrt bara. Jag äter dessutom lågkolhydtatskost av flera anledningar och många sorter innehåller rätt mycket kolhydrater/socker. Så jag satar nu på att göra egen glass i sommar. 

Jag har redan gjort en glass med apelsinsmak och mörk choklad och en med choklad-kaffe och vit choklad. Båda blev ganska bra, men jag behöver inspiration för mer. Kom med alla förslag. 

• Svar på tråden Behöver glass-inspiration
  • enfunderandeman

Syrran käkar något som heter "Nick's"

Dom ska ha bra produkter för er som äter lågkolhydratskost. Det är inga tillsatser eller socker. 
    Men då tror jag en bägare går på ca 50 kr. Å andra sidan ska man väl inte äta så mycket av det heller. Så då lär det räcka ett tag i alla fall.  

Jag har smakat en gång, och visst man märker att det är osötad glass. Men fantastiskt god. Jag gillar inte när det blir för sliskigt. Så kanske därför. 

Frys in frukt med, melon och annat. Mycket bra svalka sig med.

enfunderandeman skrev 2024-06-24 16:52:16 följande:

Syrran käkar något som heter "Nick's"

Dom ska ha bra produkter för er som äter lågkolhydratskost. Det är inga tillsatser eller socker. 
    Men då tror jag en bägare går på ca 50 kr. Å andra sidan ska man väl inte äta så mycket av det heller. Så då lär det räcka ett tag i alla fall.  

Jag har smakat en gång, och visst man märker att det är osötad glass. Men fantastiskt god. Jag gillar inte när det blir för sliskigt. Så kanske därför. 

Frys in frukt med, melon och annat. Mycket bra svalka sig med.

Tack för tips.

Jag smakade nicks jordnötsglass en gång. De hade på mitt hemköp för 5 kronor i minibägare. Den var ok i smak men nicks glass är fullproppad med utfyllnadsmedel, sötningsmedel, mjöler och annat, till ett pris jag drar mig för att betala. Som du skriver, en bägare kostar runt 50 kronor eller mer.

Frukt är bra att svalka sig med men är lite för lite energi.

Puff

• Aliona

Jag gjorde nyligen pina colada-glass med banan, kokosgrädde och ananas. Blev supergott. Vill du ta bort bananen så går det säkert, men då blir nog glassen mer isglass. 

Jag har ätit vegansk glass gjord på cashewnötter, det borde man också kunna göra hemma. Du får googla recept. Cashewnöt är ju rätt neutral i smaken men jag tänker ändå nougatsmak, kanske med dadel, kakao och rostad hasselnöt. Eller med medjool-dadel och lite vanilj borde man kunna få fram någon kola-smak. Eller mixa ner melon eller jordgubbbar för fräschare fruktsmak. 

Aliona skrev 2024-06-24 20:47:28 följande:

Jag gjorde nyligen pina colada-glass med banan, kokosgrädde och ananas. Blev supergott. Vill du ta bort bananen så går det säkert, men då blir nog glassen mer isglass. 

Jag har ätit vegansk glass gjord på cashewnötter, det borde man också kunna göra hemma. Du får googla recept. Cashewnöt är ju rätt neutral i smaken men jag tänker ändå nougatsmak, kanske med dadel, kakao och rostad hasselnöt. Eller med medjool-dadel och lite vanilj borde man kunna få fram någon kola-smak. Eller mixa ner melon eller jordgubbbar för fräschare fruktsmak. 

Låter gott! Tack! 
  • Anonym (Sommargott)
    Aliona skrev 2024-06-24 20:47:28 följande:

Låter intressant. Jag gillar också likörer och drinksmaker på glass.

Ska prova ditt förslag och tillägga några droppar romessens. Då blir det nästan som en riktig P.C.

Blir mycket egengjord glass här om somrarna. Jag föredrar dock de varianterna med socker.

Vet inte riktigt vad som skulle kunna ersätta socker, kanske de där sockerfria saftkoncentraten, Zeroh? De skulle man nog kunna göra sorbet på. 
    Anonym (Sommargott) skrev 2024-06-24 21:46:12 följande:
    Låter intressant. Jag gillar också likörer och drinksmaker på glass.

Ska prova ditt förslag och tillägga några droppar romessens. Då blir det nästan som en riktig P.C.

Blir mycket egengjord glass här om somrarna. Jag föredrar dock de varianterna med socker.

Vet inte riktigt vad som skulle kunna ersätta socker, kanske de där sockerfria saftkoncentraten, Zeroh? De skulle man nog kunna göra sorbet på. 
    Jag har socker i glassen, bara inte lika mycket som den färdiga brukar ha. De jag gjorde landade på ca 8 g kolhydrater per hundra gram grund/vaniljglass, medan till exempel Sias vaniljglass är 23.

Sötningsmedel vill jag helst undvika. 
  • Anonym (Sommargott)
    Anonym (Sommar och sol) skrev 2024-06-24 22:12:36 följande:
    Jag har socker i glassen, bara inte lika mycket som den färdiga brukar ha. De jag gjorde landade på ca 8 g kolhydrater per hundra gram grund/vaniljglass, medan till exempel Sias vaniljglass är 23.

Sötningsmedel vill jag helst undvika. 
    Zeroh är bra annars då det inte har nåt aspartam i sig. Men ok. 

Jag brukar använda kondenserad mjölk och blanda med vispgrädde och äggulor som glassbas. Med valfri smaksättning tillsatt då. Vet dock inte vad allt detta motsvarar i mängd av kolhydrater. Kanske för många. 
  • Anonym (f)

Mixa mango+lite vaniljkvarg+ ev lite citronjuice(de på flaska)

Anonym (Sommargott) skrev 2024-06-24 22:38:56 följande:
    Zeroh är bra annars då det inte har nåt aspartam i sig. Men ok. 

Jag brukar använda kondenserad mjölk och blanda med vispgrädde och äggulor som glassbas. Med valfri smaksättning tillsatt då. Vet dock inte vad allt detta motsvarar i mängd av kolhydrater. Kanske för många. 
    Aspartam är inte det enda sötningsmedel som finns. Sen är det ofta massa annat mindre önskvärt i Zeroh, fun light och annat liknande. 

Jag vet inte heller hur mycket kolhydrater detr i kondenserad mjölk, men vispgrädde är 3 eller 4 per hundra gram/dl. Jag kanske ska kolla. Jag har bara vispgrädde, äggulor och lite socker som bas. 
    Anonym (f) skrev 2024-06-24 22:52:44 följande:

Mixa mango+lite vaniljkvarg+ ev lite citronjuice(de på flaska)

Det låter inte helt dumt. Med fryst mango blir det ju även klart att ätas snabbt. 
    AndreaBD skrev 2024-06-24 22:56:56 följande:

Vaniljejoghurt går bra att frysa i pinnglass-former. 

Jag är inte så förtjust i yoghurt men annars är det ju jättesmart. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Sommar och sol) skrev 2024-06-24 23:32:31 följande:
    Det låter inte helt dumt. Med fryst mango blir det ju även klart att ätas snabbt. 
    Ja oj det skulle jag skrivit :P  Även fryst ananas+hallon brukar bli lite glassigt
Svar på tråden Behöver glass-inspiration