• Anonym (Punch in the gut)

Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?

Familjen kom in på sånger från klubbtiden. Vi är några olika generationer/årgångar, där jag är en av de yngsta som deltog i samtalet, 21 år gammal. Jag lyckades "förstöra stämningen" totalt. Några ur förädrargenerationen tog upp Zombie av The Cranberries som något de hoppade och skrålade till I mitten av 90-talet, och jag sa att av allt konstigt man kan festa till så måste det vara en sång om konflikten i Nordirland och två ihjålbombade barn. Först blev det tyst. Sen fick jag förklara vad jag menade. Som om ingen i familjen lyssnat på orden i sången. Till slut sa min pappa "jag kommer aldrig kunna höra den låten på samma sätt igen."

Har du någon låt som du totalt omvärderat på liknande sätt? 

• Svar på tråden Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?
  • Cathariiina

"Ticket to Heaven" med Dire Straits. Älskade att dansa foxtrot till den under mina dansdagar, trodde att det var en kärlekssång. Men det är det ju verkligen inte, det är en religionskritisk sång - eller snarare kritik mot både diverse pastorer som lurar av folk pengar, och folk som är dumma nog att bli avlurade pengar till välgörenhetsändamål (fast pengarna går till pastorn själv). Verkar lite konstigt nu att jag kunde missa det så länge...

En annan sång som jag inte förstod när jag lyssnade på den som barn var "Bobby Brown" med Frank Zappa, tyckte den var så häftig. Jag trodde att den handlade om en high school-kille som är snygg och populär i största allmänhet, för jag förstod inte alla orden då. Det är ju egentligen en pervers, snuskig och även kvinnofientlig text.

• Anonym (Va?)
    Cathariiina skrev 2024-06-25 01:45:57 följande:

Det är ju egentligen en pervers, snuskig och även kvinnofientlig text.

Haha - va?? Hurdå?  
  • Cathariiina
    I've got a cheerleader here
    Wants to help with my paper
    Let her do all the work
    And maybe later I'll rape her
  • Anonym (AC/DC)

Låten är bra som tusan att spela högt men om jag lyssnar på texten till Thunderstruck så har jag som kvinna svårt att gilla den och därmed har lite av den sköna känslan musiken gav innan jag lyssnade på texten försvunnit.

• Anonym (C)
    Cathariiina skrev 2024-06-25 01:45:57 följande:

"Ticket to Heaven" med Dire Straits. Älskade att dansa foxtrot till den under mina dansdagar, trodde att det var en kärlekssång. Men det är det ju verkligen inte, det är en religionskritisk sång - eller snarare kritik mot både diverse pastorer som lurar av folk pengar, och folk som är dumma nog att bli avlurade pengar till välgörenhetsändamål (fast pengarna går till pastorn själv). Verkar lite konstigt nu att jag kunde missa det så länge...

En annan sång som jag inte förstod när jag lyssnade på den som barn var "Bobby Brown" med Frank Zappa, tyckte den var så häftig. Jag trodde att den handlade om en high school-kille som är snygg och populär i största allmänhet, för jag förstod inte alla orden då. Det är ju egentligen en pervers, snuskig och även kvinnofientlig text.

Jag trodde låten "Bobby Brown"  handlade om Bobby Brown som var gift med Whitney Houston..
  • Anonym (Sockerbagaren)

Ted Gärdestads låt "vilken härlig dag" lätt obehaglig när man lyssnar lite närmare. Lite creepy snuskgubbe blottarhistoria där det sjungs om att hon blev intresserad.

Steg upp på morgonen
    Innan min dag var riktigt vaken
    Wo-o-wo-oh, vilken härlig dag
    Smög mig på knä till sjön
    För att få se dig bada naken
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du vem det var?
    Jag hade satt mig ner
    När du tog av dig dina kläder
    Fick syn på svalorna
    De kunde lova vackert väder
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Du låg på rygg och sög ut saften från ett strå
    Och du hade ingen annan än dig själv att tänka på
    Men trodde du att du var ensam i det blå
    Jag satt bakom och såg på
    Jag vet att jag blev smått generad
    Men jag tror att även du var intresserad
    Såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Jag tror du hörde mig när du
    Försvann in under kjolen
    Så jag fick fly iväg och
    Jag sprang naken bort mot solen
  • Anonym (C)
    Anonym (Sockerbagaren) skrev 2024-06-25 02:23:52 följande:

Ted Gärdestads låt "vilken härlig dag" lätt obehaglig när man lyssnar lite närmare. Lite creepy snuskgubbe blottarhistoria där det sjungs om att hon blev intresserad.

Steg upp på morgonen
    Innan min dag var riktigt vaken
    Smög mig på knä till sjön
    För att få se dig bada naken
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du vem det var?
    Jag hade satt mig ner
    När du tog av dig dina kläder
    Fick syn på svalorna
    De kunde lova vackert väder
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Du låg på rygg och sög ut saften från ett strå
    Och du hade ingen annan än dig själv att tänka på
    Men trodde du att du var ensam i det blå
    Jag satt bakom och såg på
    Jag vet att jag blev smått generad
    Men jag tror att även du var intresserad
    Såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Lalalala lalalalalalala
    Åh, såg du mig?
    Såg du att det var jag?
    Jag tror du hörde mig när du
    Försvann in under kjolen
    Så jag fick fly iväg och
    Jag sprang naken bort mot solen
    Där ser man...  Den handlar om en fluktare.  Jag har aldrig tänkt på texten, har bara tänkt att det är en trallvänlig sång. 
  • Anonym (S)

Det var många år sedan upptäckten men sen jag lyssnade på texten till Every breath you take med The Police så kan jag inte lyssna utan stänger av.
    Obehaglig låt om en stalker...

• Anonym (Anonymt)

Big in Japan av synthpopgruppen Alphaville. Handlar tydligen om drogmissbruk och inte om det vackra landet i östasien.

Något jag läste mig till i efterhand. 

Svar på tråden Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?