• Anonym (Punch in the gut)

Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?

Familjen kom in på sånger från klubbtiden. Vi är några olika generationer/årgångar, där jag är en av de yngsta som deltog i samtalet, 21 år gammal. Jag lyckades "förstöra stämningen" totalt. Några ur förädrargenerationen tog upp Zombie av The Cranberries som något de hoppade och skrålade till I mitten av 90-talet, och jag sa att av allt konstigt man kan festa till så måste det vara en sång om konflikten i Nordirland och två ihjålbombade barn. Först blev det tyst. Sen fick jag förklara vad jag menade. Som om ingen i familjen lyssnat på orden i sången. Till slut sa min pappa "jag kommer aldrig kunna höra den låten på samma sätt igen."

Har du någon låt som du totalt omvärderat på liknande sätt? 

• Svar på tråden Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?
  • Anonym (Hemligt)
    Anonym (C) skrev 2024-06-25 02:14:00 följande:
    Jag trodde låten "Bobby Brown"  handlade om Bobby Brown som var gift med Whitney Houston..
    Haha, Bobby Brown är född 1969 och låten kom 1979! Cool
  • Anonym (Hemligt)
    Anonym (Va?) skrev 2024-06-25 06:13:44 följande:
    Cathariiina skrev 2024-06-25 01:51:46 följande:

...eller "kvinnoföraktande text", då.

Seriöst??? Du fattar inte ironin? Du fattar inte att låten är ett uthängande av världens (och kanske ffa amerikanska high schools) Bobby Browns? Wow...

Som sagt, Bobby Brown var tio år när låten skrevs. 
    Så pinsamt! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (bad)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-25 14:11:22 följande:
    Det är väl klart att den inte ändrar betydelse när det görs en cover?
    Texter kan förstås betyda olika saker beroende på vem som framför dem och i vilket sammanhang.

Nu var det Cash version av låten som var den som blev känd och spridd och som är bäst och som fick en massa utmärkelser och priser och ingen som tittat på den musikvideon kan koppla den till drogmissbruk istället för att bli gammal och se tillbaka på sitt liv.

Senare kom det fram att det egentligen var en cover, en låt skriven av en annan artist som skrivit om sitt drogmissbruk men då var ju bilden av låten som Cash-ser-tillbaka-på-sitt-liv redan satt.
  • Occam
    Anonym (bad) skrev 2024-06-26 08:42:49 följande:
    Texter kan förstås betyda olika saker beroende på vem som framför dem och i vilket sammanhang.

Nu var det Cash version av låten som var den som blev känd och spridd och som är bäst och som fick en massa utmärkelser och priser och ingen som tittat på den musikvideon kan koppla den till drogmissbruk istället för att bli gammal och se tillbaka på sitt liv.

Senare kom det fram att det egentligen var en cover, en låt skriven av en annan artist som skrivit om sitt drogmissbruk men då var ju bilden av låten som Cash-ser-tillbaka-på-sitt-liv redan satt.

Håller helt med om att innebörden påverkas av sammanhang. Och Cash gör verkligen låten till sin. 

Men för att vara lite petnoga, det var ju inte så att det kom fram att det var en cover - dels var inte Nine Inch Nails originalversion på något sätt okänd, dels var de flesta låtar på Cash platta American IV faktiskt covers. Och hans lustmord på Personal Jesus av Depeche Mode på den plattan är fantastisk!

• Anonym (P)
    Cathariiina skrev 2024-06-25 01:50:46 följande:
    I've got a cheerleader here
    Wants to help with my paper
    Let her do all the work
    And maybe later I'll rape her
    Då har du inte fattat texten. Han utgick från en manstyp han föraktade å det grövsta, nämligen en sk high school jock. Hela sången beskriver en sådan jocks förfall. I Zappas ögon. 
  • Anonym (Luka)

Låten Luka, som börjar "my name is Luka, I live on the second floor" hade jag aldrig riktigt lyssnat på men ofta trallat med på.
    Det ändrades när jag satt igen bil med min dåvarande. Jag var förtvivlat ledsen och satt och höll på mitt värkande huvud. Kvällen innan hade min dåvarande släpat omkring på mig i håret i vår lägenhet. Jag hade så ont och var så rädd och förstod inte vad jag gjort för fel. Jag var kal och blodig på vissa ställen.
    Då kom "Luka" på radion och jag hörde för första gången varje mening. Det tog mig tio år tills jag kom loss, men den låten var med mig varje dag och hjälpte mig se att det inte var jag som gjorde något fel

• Core

Haha. Hold yuh med Gyptian var min och min kvinnas låt när den kom. Vi kollade varandra djupt i ögonen och delade något fint där i 20 årsåldern 

Ett gäng år senare hörde jag om en debatt om sexismen inom reggae, där den var exemplet, så jag googlade fram texten och lyssnade igen, och tydligen handlar det om att den han sjunger till har det tightaste hålet han haft i sitt liv 😂

Gyal me wan fi hold you
    Put mi arms right around you
    Gyal you give me di tightest hold me eva get inna my life
    Gyal, me wan fi just squeeze you
    Put me tings all around you
    Gyal you give me tightest hold me eva get inna mi life, mmh-mmh
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (P) skrev 2024-06-26 10:02:29 följande:
    Då har du inte fattat texten. Han utgick från en manstyp han föraktade å det grövsta, nämligen en sk high school jock. Hela sången beskriver en sådan jocks förfall. I Zappas ögon. 
    Ja så är det ju. Men när låten kom så förstod man inte bråkdelen av alla termer och associationer som idag. 
  • Core
    Linnie skrev 2024-06-26 02:36:57 följande:

För den som vill höra en riktigt ruggig text rekommenderar jag Dance with the Devil med Immortal Technique.

Verkligen, mörkaste textraderna i världshistorien. Dock svår att misstolka
  • Linnie
    Core skrev 2024-06-26 16:58:07 följande:
    Verkligen, mörkaste textraderna i världshistorien. Dock svår att misstolka
    Ja, den lämnar verkligen inte mycket utrymme för alternativa tolkningar. Hårdkokt story helt rakt på sak.
Svar på tråden Har du någon sång som du ser på helt annorlunda efter du förstod vad den faktiskt handlade om?