• Anonym (M)

Resa ensam som kvinna - tycker ni att det är konstigt?

Jag brukar resa ensam både i Sverige och utomlands och får kommentarer från andra kvinnor om att de aldrig skulle våga göra det. Men jag åker bara till trygga platser med låg brottslighet och utsätter mig inte för onödiga risker. 

I sommar ska jag göra en naturresa i Sverige och kommer inte att överskatta min förmåga utan vara förnuftig. 

Jag har en tonåring som ska jobba och inte är så intresserad av att resa med morsan längre.

Vi brukade ha jättekul på våra resor men det är ju en naturlig utveckling. Det känns lite sorgligt men samtidigt är det härligt att kunna vara helt närvarande i nuet utan att behöva planera åt andra eller ta hänsyn till olika viljor. (Vi reste ibland med flera personer.)

Jag kan ju inte sitta hemma bara för att jag inte har någon att resa med. De flesta av mina väninnor har egna familjer och män som de semestrar med. 

Brukar du som kvinna resa ensam eller skulle du inte våga och i så fall varför? 

• Svar på tråden Resa ensam som kvinna - tycker ni att det är konstigt?
  • Anonym (Nej)

Nej det gör jag inte och skulle inte vilja heller. För mig är hela grejen med resor att man upplever den med någon.

• Anonym (Mia)

Inte ett dugg konstigt. Kanske inte det vanligaste man hör om men inte konstigt. Heja dig. Jag blir glad av att höra att du gör det. Man kan ju inte sitta hemma o vänta på att någon vill eller kan följa med. Jag skilde mig för 1,5år sen. Sen dess har jag känt mig vidrigt ensam och ser numer upp till alla som roddar sitt eget liv. Jag vill gärna ha resesällskap men i en tvåsamhet är det så lätt att svara som ovan, att man inte vill o halva poängen är sällskap. Absolut får man tycka det men alla har inte den möjligheten. Att då berika sitt liv och göra det man själv vill är styrka. Så konstigt är bara alla dessa som ska tycka saker om situationer de inte själva befinner sig i och därmed inte vet hur de skulle hantera. Bra att du är riskmedveten och bra att du gör det du vill.

• Anonym (Malin)

Jag har en partner så vi reser tillsammans. Men jag ser inget konstigt i att en kvinna reser ensam, Jag känner och har mött flera som gör det och skulle kunna göra de själv om jag var singel.

• Anonym (nomaden)

För mig är livet jag, och hunden och en husbil. Det var många år sedan nu jag stannade på en plats i mer än ett par månader. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-28 20:51:49 följande:

Inte ett dugg konstigt. Kanske inte det vanligaste man hör om men inte konstigt. Heja dig. Jag blir glad av att höra att du gör det. Man kan ju inte sitta hemma o vänta på att någon vill eller kan följa med. Jag skilde mig för 1,5år sen. Sen dess har jag känt mig vidrigt ensam och ser numer upp till alla som roddar sitt eget liv. Jag vill gärna ha resesällskap men i en tvåsamhet är det så lätt att svara som ovan, att man inte vill o halva poängen är sällskap. Absolut får man tycka det men alla har inte den möjligheten. Att då berika sitt liv och göra det man själv vill är styrka. Så konstigt är bara alla dessa som ska tycka saker om situationer de inte själva befinner sig i och därmed inte vet hur de skulle hantera. Bra att du är riskmedveten och bra att du gör det du vill.

Tack för dina fina och kloka ord! <3

Ge dig ut på äventyr! När man reser ensam kan det också bli flera intressanta möten med människor från hela världen. De flesta är mycket öppnare när de är på semester.  I Sverige kan det hända men utomlands händer det hela tiden.

Det påminner en om att världen och nya bekantskaper finns därute även om det känns ensamt hemma. 

Om du inte känner dig bekväm med att resa ensam så skulle du kunna göra en gruppresa. Jag drömmer till exempel om att resa till Costa Rica men det känns lite risky ensam och då skulle jag göra en temaresa med en grupp i stället. 

Det behöver inte vara så dyrt heller. Man kan hoppa på en sista minuten eller, som jag gjorde nyligen, ta en buss till fjällen och bo på vandrarhem. Jag älskar att varandra och det blev verkligen en fin upplevelse för en billig peng. 

Om man åker off season kan man hitta riktigt billiga flygbiljetter också till någon stad man vill besöka och jag har gjort riktiga kap via Airbnb. Det är ofta trevligt eftersom träffar värdarna. 

Om man vill hålla sig hemma så kan man åka till platser där man inte har varit förut för en dagsutflykt. 

Jag känner mig också väldigt ensam ibland, särskilt nu när mitt barn har vuxit upp, men det känns alltid lite bättre när jag har sett något annat och fått nya intryck. Ensamheten kan vara tung men den innebär också frihet att göra precis vad man vill. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mia) skrev 2024-06-28 20:51:49 följande:

Nu är jag singel, innan du läser in för mycket i det jag skrev .....
  • Anonym (M)
    Anonym (nomaden) skrev 2024-06-28 21:11:15 följande:

För mig är livet jag, och hunden och en husbil. Det var många år sedan nu jag stannade på en plats i mer än ett par månader. 

Wow, vad häftigt! Jag tänker ofta att jag borde sälja allt och skaffa mig en husbil men jag är inte lika modig som du (än). Sedan har jag jobbet och mitt barn som gör att jag måste och vill hålla mig kvar här. 

Reser du runt i Sverige eller i andra länder också? 

• Anonym (M)
    Anonym (Malin) skrev 2024-06-28 20:52:06 följande:

Jag har en partner så vi reser tillsammans. Men jag ser inget konstigt i att en kvinna reser ensam, Jag känner och har mött flera som gör det och skulle kunna göra de själv om jag var singel.

Kan du inte göra det ändå? 

Ibland tänker jag att alla trötta mammor som är familjens projektledare och behöver semester efter semestern borde sticka i väg på en egen resa någon gång och bara njuta av lugnet. 

Jag menar inte att du tillhör den kategorin men jag tror att det kan vara bra att resa ensam ibland även om man inte är singel. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (M) skrev 2024-06-28 21:29:03 följande:

Kan du inte göra det ändå? 

Ibland tänker jag att alla trötta mammor som är familjens projektledare och behöver semester efter semestern borde sticka i väg på en egen resa någon gång och bara njuta av lugnet. 

Jag menar inte att du tillhör den kategorin men jag tror att det kan vara bra att resa ensam ibland även om man inte är singel. 

Visst kan jag det, men för min del räcker det med vårt gemensamma resande. Borta bra men hemma bäst är min devis!
  • Anonym (nomaden)
    Anonym (M) skrev 2024-06-28 21:24:20 följande:

Wow, vad häftigt! Jag tänker ofta att jag borde sälja allt och skaffa mig en husbil men jag är inte lika modig som du (än). Sedan har jag jobbet och mitt barn som gör att jag måste och vill hålla mig kvar här. 

Reser du runt i Sverige eller i andra länder också? 

Mestadels runt Europa, inklusive Sverige.

Du får ta det i små steg. Köp en liten husbil. Beta av en svensk region i taget, åk hem mellan varje. Sen tar du regionerna i Danmaek/Finland/Norge, vilken som är närmast hemifrån dig. Ock så vidare. Plötsligt är du på Italiens sydspets. Och efter det tar du fyra månader på dig runt hela Europas kust, inklusive GB och Irland. 
  • Anonym (nomaden)
    Anonym (Malin) skrev 2024-06-28 22:21:48 följande:
    Visst kan jag det, men för min del räcker det med vårt gemensamma resande. Borta bra men hemma bäst är min devis!
    I motsats till min, då, som mera är - hemma är där man just satt sig. 
  • sfakianaki

inte alls konstigt. Jag jobbar på hotell på Kreta och vi ha en heldel gäster som reser ensamma.

• Aliona

Det är inte ett dugg konstigt. Jag reser mycket ensam, mest i tjänsten eller för att besöka vänner utomlands, men ändå. Har gjort några rena semesterresor själv också. Jag väljer inte nödvändigtvis de säkraste ställen, men jag vet att jag kan ta hand om mig själv. 

Det enda jag tycker är tråkigt är att behöva äta själv på restaurang på kvällarna. Jag brukar hellre använda Airbnb än hotell så jag kan ofta äta hemma. 

Vill man inte resa själv så finns det ju olika gruppresor eller grupper på Facebook där man kan träffa människor på resande fot, eller träffa lokala som gärna visar runt, träffas på fika eller tom bjuder hem en. Host a sister är exempel på sån grupp. Men det går lika bra att bara vara helt själv. 

• Anonym (Angelica)

Har aldrig rest själv men skulle definitivt kunna göra det om jag inte får med mig något resesällskap!
    När jag var yngre kunde jag inte kunna tänka mig att resa själv men ju äldre jag blir så känner jag mig tryggare!
    Har även träffat andra själv resenärer och umgåtts med dem på olika resor tex när familjen valt poolen och jag stranden, superkul att umgås och möta andra på!
    Har en vän som ska åka på en veckas semester själv på en kombinerad kurs-semester på Gotland,ett stort intresse som familjen inte delar, men som hon vill göra.
    Tycker att det låter superhärligt att semestra på egen hand, varför begränsa sig??!
    Fler borde göra det utan att bry sig om vad andra tänker! 

Så kör på så kanske fler vågar göra samma sak!

Svar på tråden Resa ensam som kvinna - tycker ni att det är konstigt?