Anonym (Mia) skrev 2024-06-28 20:51:49 följande:
Inte ett dugg konstigt. Kanske inte det vanligaste man hör om men inte konstigt. Heja dig. Jag blir glad av att höra att du gör det. Man kan ju inte sitta hemma o vänta på att någon vill eller kan följa med. Jag skilde mig för 1,5år sen. Sen dess har jag känt mig vidrigt ensam och ser numer upp till alla som roddar sitt eget liv. Jag vill gärna ha resesällskap men i en tvåsamhet är det så lätt att svara som ovan, att man inte vill o halva poängen är sällskap. Absolut får man tycka det men alla har inte den möjligheten. Att då berika sitt liv och göra det man själv vill är styrka. Så konstigt är bara alla dessa som ska tycka saker om situationer de inte själva befinner sig i och därmed inte vet hur de skulle hantera. Bra att du är riskmedveten och bra att du gör det du vill.
Tack för dina fina och kloka ord! <3
Ge dig ut på äventyr!
När man reser ensam kan det också bli flera intressanta möten med människor från hela världen. De flesta är mycket öppnare när de är på semester. I Sverige kan det hända men utomlands händer det hela tiden.
Det påminner en om att världen och nya bekantskaper finns därute även om det känns ensamt hemma.
Om du inte känner dig bekväm med att resa ensam så skulle du kunna göra en gruppresa. Jag drömmer till exempel om att resa till Costa Rica men det känns lite risky ensam och då skulle jag göra en temaresa med en grupp i stället.
Det behöver inte vara så dyrt heller. Man kan hoppa på en sista minuten eller, som jag gjorde nyligen, ta en buss till fjällen och bo på vandrarhem. Jag älskar att varandra och det blev verkligen en fin upplevelse för en billig peng.
Om man åker off season kan man hitta riktigt billiga flygbiljetter också till någon stad man vill besöka och jag har gjort riktiga kap via Airbnb. Det är ofta trevligt eftersom träffar värdarna.
Om man vill hålla sig hemma så kan man åka till platser där man inte har varit förut för en dagsutflykt.
Jag känner mig också väldigt ensam ibland, särskilt nu när mitt barn har vuxit upp, men det känns alltid lite bättre när jag har sett något annat och fått nya intryck. Ensamheten kan vara tung men den innebär också frihet att göra precis vad man vill.