• Jemp

Ångrar katten

Ska du omplacera så kontakta i första hand uppfödaren. 

Accepterar inte barnen stängd dörr just pga katterna heller? Kanske nätdörr vid sovrummen?

Treåringen får såklart inte behandla katterna illa! Då är det punktmarkering som gäller. 

Varför har de inte fri tillgång till mat så små? 

• Jemp

Man kan ju hitta strategier för att förebygga att bli störd (aktiveringsmöjlighet, hålla de mätta och inte ge mat precis när man går upp, inte reagera på lek/kontaktförsök mitt i natten, försöka stänga dörr), men att katter leker nattetid är ju inget fel som går att åtgärda utan en del av deras beteende. Särskilt som kattungar, vuxna blir ju lugnare men det tar ju ett tag. 

Är de kastrerade än?

• Jemp
    Anonym (Hemsk kattmänniska) skrev 2024-07-05 20:06:48 följande:

Uppfödaren gjorde det tydligt vid köp att det inte är någon ?ångerrätt? på katterna, hon tar inte tillbaks dom. Hon har inte varit särskilt intresserad när vi försökt kontakta henne angående katterna. Men det kanske vore lämpligt ändå. 

Barnen blir rädda om dörren är stängd. Det smidiga med vårt hem är att våra sovrum är mittemot så vi kan se varandra. Vi testade nätdörr, men katterna klättrade på den och gjorde hål, så detta väckte oss alla ändå. Självklart får sonen inte vara taskig mot katterna. Men när han vaknar av att dom springer på honom eller biter honom i fötterna är hans första reaktion att sparka, dra eller slå. Inte lätt att göra nått åt i stunden, han blir oxå rädd o ledsen. 

uppfödaren sa att katterna inte har haft mat på natten. Veterinären sa även nu efter kastreringen att inte ge fri tillgång till mat. Vi tar bort maten mellan 23-05, vi testade en vecka att ge dom fri tillgång till mat nattetid, men då fick dom ännu mer energi för att vara galna nattetid. Men har fått lite kritik för det, så kanske får ändra det helt enkelt  

det känns som jag gör alla rätt, ger ingen uppmärksamhet nattetid, låtsas bara sova vidare, ger ingen mat/öppnar dörren om dom river, jamar eller gör galenheter förens dom lugnat sig. Men ändå slutar det inte. 

problemet är ungarna. Mej låter dom va efter ett tag, men barnen reagerar och agerar på deras bus och då måste jag oxå göra det, annars blir det konflikt och ledsenheter. 

Jag förväntade mig nog bus, men inte mellan 12-5 och inte att det skulle vara såhär hetsigt i över 3 månader. 

Ställer ni fram maten igen kl 5 ökar det risken att de väcker er just kl 5.
    Bus nattetid hör, i någon mån, som sagt till när man har katt. Jag förstår att det inte är vad du vill höra, men rent krasst så det är. Sen lugnar de sig såklart med tiden, men det sker ju gradvis över flera år. 
Svar på tråden Ångrar katten