Ögonfärg??
Någon som vet när bebisen får sin riktiga ögonfärg??
Någon som vet när bebisen får sin riktiga ögonfärg??
Bra fråga! Jag vill veta om min lilla Axel alltid kommer att ha så vackra mörkblå ögon.
Det brukar förändras under de första veckorna. Man ser ganska ofta en klar skiftning om de tänker mörkna och bli bruna.
Man ärver sin ögonfärg från mor och farföräldrar. Alltså inte från sina egna föräldrar.
Va? Är det sant Jossebell? Då är det alltså kört med de mörkblå ögonen. Far- och morföräldrar har konstiga blandningar allihop.
Okej! Vilken färg är dominat..brunt eller blått?
Jag hoppas och tror nog att vårt barn får sin farföräldrars färg: Bruna.
Men med min tur så får väl barnet blåa bara för jag vill att dom ska vara bruna. ;)
Blåa är domenanta. Sedan vet jag inte vad jag är för missfoster för morfar och mormor hade mörkbruna ögon och farmor och farfar riktigt ljusblåa. Mamma hade bruna och pappa hade bruna tills han blev runt 40 då bleknade de och blev först gula och sedan blå....
Själv har jag ingen bestämd färg. De är blå längst ut för att gå över till aquagröna och sedan gulbruna... det låter fränt men ser nog mäst ut som en grå sörja på några dm avstånd....
Nu har jag kollat upp ögonfärgen i en läkarbok...efter 6 månader har dom fått sin slutliga ögonfärg! Nu vet ni
Jag och mina föräldrar har blåa ögon, inga speciella nyander utan mera åt det mörkblå hållet.
Min killes hela släkt har bruna eftersom dom är Algerer (dom kan ju iof oxå ha blåa ögon ;) )
Så jag hoppas att domenansen på blått hoppar över för vårat barn. ;)
Men får väl vara nöjd att det blir nån färg alls och inte albino.
Fast det kan väl kanske oxå vara fränt!!
Nyanser ska det naturligtvis vara!!!! ;)
Jag har alltid fått lära mig att det är brunt som är dominant. Så, Prillis, det finns goda chanser för att ert barn får bruna ögon.