Ögonfärg??
Någon som vet när bebisen får sin riktiga ögonfärg??
Någon som vet när bebisen får sin riktiga ögonfärg??
Är inte brunt dominant? Jag har för mig att jag fick lära mig det i åttan på biologin när vi läste ärflighetslära.
*skratt* Fatta att det första jag kommer att fråga på förlossningen är vilken färg det är på ögonen!!!!
Fast alla bebisar har väl blå ögon från början...
Jo just ja det har dom ju.
Har en kompis som nyss fått barn och han var blåögd ett par veckor drygt tror jag.
Jo brunt är dominant men det är inte alltid det blir så. Av mig och mina 3 syskon fick bara en bruna ögon. Min brorsas ögon blev inte bruna förrän vid 7 månaders ålder. Jag var väldigt nyfiken på vad vårt barn skulle få för ögonfärg eftersom pappan har bruna och jag blå. Nu är Milla snart 4 månader men hon har fortfarande klarblå ögon som jag! :)
Brunt är dominant och det är mycket brunt i våra släkter... Svärmor är mörk med bruna ögon, svärfar har blå, mina föräldrar har blå, jag har melerade grön-blå och maken kolsvarta... I stort sett hela makens släkt har bruna ögon... Så, jag skulle nog tippa på att det blir bruna på "Räkan", men hoppas på gröna för det tycker jag är SÅ vackert! *s* Alternativt blont hår och bruna ögon... DET är fint! :D
Som förälder kan du om du är brunögd ha en blå och en brun gen eller båda bruna. Du får du bruna ögon. Men för att få blå ögon behöver barnet få en blå gen av mamman och en blå av pappan. Därför kan inte två blåögda föräldrar få brunögda barn (fast det finns säkert undantag)
Det där med att barnen ärver ögonfärg av mor-och farföräldrar har jag aldrig hört?
Vet ni något om anlagen för att bli rödhårig? Min mamma och hennes bror är båda riktigt rödisar. Själv är jag blond och min man är mörkhårig med mörka ögon. Jag har hört att de röda anlagen "hoppar över" en generation. I så fall borde chansen vara ganska stor att det blir ett rödhårigt barn (om det blir något). Finns det någon teori om detta?
Det har jag inte heller hört, millface. Eller läst. När jag läste genetik fick jag lära mig, om jag kommer ihåg rätt, att man har 2 "anlag" för ögonfärg. Ett får man från mamman och ett från pappan. Brunt är dessutom dominant. Jag har bruna ögon. Mamma har gröna och pappa bruna. Alltså har jag ett brunt och ett grönt anlag. Likadant är det för min man. Om våra gröna anlag möts får barnet gröna ögon, annars bruna. Sannolikheten för gröna ögon är således 25% och för bruna 75%.
Oj vilken intressant tråd, det här blir jag snurrig av. Coolaste ögonen har David Bowie, han har ett brunt och ett blått öga. och så är han svinbra.
jag: gröna m bruna prickar, han: gråblågröna
vad blir det av detta månntro?
Gröna ögon är egentligen en blandning av blå och bruna så det är ingen färg för sig så att säga. Man kan alltså få gröna ögon om båda generna ger utslag på färgen, likaså kan de bli melerade.
...Näää?? Jag är rätt så säker på at brun färg bominerar över blått? Fast det var ju ett tag sedan jag hade biologi på högstadiet... *ler*
Lilla ru: Majsan har rätt, om du funderar på matten:
Om Majsan har ett blått och ett brunt anlag från vardera föräldern och hennes man likadant så finns ju chansen att barnet får två blå, ett från mamma och ett från pappa, och då blir det blåögt, precis som hon skriver.
Men om ena föräldern har två bruna anlag så måste ett av dem gå vidare till barnet, och då dominerar det enda bruna anlaget över den andra förälderns blå (eller stärker deras bruna).
Jag är himla nyfiken på vårt eget fall, för mina ärvda anlag är blå och gröna, (jag har melerade ögon) och pappan har guldbrungröna ögon trots två blåögda föräldrar, så det blir nog lotteri där vilken färg som slår igenom.
Jag kommer från en "blåögd" (
)släkt, och mannen lika så. Så, det lutar nog åt blå, blågrå eller gröna ögon för våra kommande barn.
Mannen har ljusa blå ögon, jag har mörkblå/gröna.