• AR89

Coaching för föräldrar

Hej! 
    Jag håller på att starta upp ett coachingföretag som riktar sig till dig som är förälder (eller är gravid/planerar att skaffa barn). Behovet av ett coachande stöd för föräldrar är något jag funderat över mycket sedan jag själv blev förälder eftersom terapi och coaching - och andra former av investeringar i mig själv - har gett mig ett ovärderligt stöd, både under graviditeten och under första tiden i mitt barns liv.

Jag söker just nu inga nya kunder utan är mer intresserad av att utforska intresset för denna form av coaching.

Jag skulle bli oerhört tacksam om du har tid att fylla i nedan marknadsundersökning och dela med dig av dina tips, behov eller erfarenheter. 

https://forms.gle/CkMqWzGkwHJk3uVe9

Stort tack!

• Svar på tråden Coaching för föräldrar
  • Anonym (Louise)

Det jag först och främst undrar är vad för typ av utbildning och erfarenhet coacherna har? Det skulle vara direkt avgörande för om jag skulle vara intresserad.

i övrigt så tror jag att det kan bli svårt att få folk att investera många tusen i detta (åtminstone om man inte inriktar sig mot folk med höga inkomster) med tanke på att det finns olika typer av föräldrastöd att få inom kommunen (gratis).

• AR89

Stort tack för din feedback! Oerhört värdefullt. Jag har lagt till ett stycke i enkäten om min erfarenhet och utbildning. Om fler tankar dyker upp tar jag gärna del av dessa.

Du bidrar även med ett mycket viktigt perspektiv gällande prissättning. Jag tar gärna emot förslag på en prisbild som känns värdefull. Min förhoppning är att på sikt samarbeta med BVC och kommunala initiativ och öppna upp vägar att fördjupa stödet till föräldrar över tid. Den metodik som jag är utbildad inom erbjuds dessvärre inte i någon större utsträckning inom kommunala och statliga kanaler.

• Jemp
    AR89 skrev 2024-07-07 17:23:20 följande:

Stort tack för din feedback! Oerhört värdefullt. Jag har lagt till ett stycke i enkäten om min erfarenhet och utbildning. Om fler tankar dyker upp tar jag gärna del av dessa.

Du bidrar även med ett mycket viktigt perspektiv gällande prissättning. Jag tar gärna emot förslag på en prisbild som känns värdefull. Min förhoppning är att på sikt samarbeta med BVC och kommunala initiativ och öppna upp vägar att fördjupa stödet till föräldrar över tid. Den metodik som jag är utbildad inom erbjuds dessvärre inte i någon större utsträckning inom kommunala och statliga kanaler.

Så vad är det för metodik?

Du verkar ligga på en skyhög prisnivå. 
  • Anonym (Skeptisk)

Ursäkta, livscoach....? En jävla bs-utbildning med andra ord som jag också kan få certifierad genom onlinekurser. Självutforskande....? Dvs lika trovärdigt som att ha läst artiklar på internet och kanske lånat ett gäng böcker på biblioteket. Vad har du för universitetskurser eller på annat sätt faktiska utbildningar i ryggen för att driva detta? Du måste fatta att detta låter jäkligt flummigt.

Lika flummigt när metoden ska beskrivas. Låter som ett hopplock av ditten och datten lite på känn. Var finns den vetenskapliga metodiken som stödjer denna typ av terapi? Vad för slags "coaching" baseras det på? Och vilken slags coaching kan en företagscoach möjligen ha att erbjuda föräldrar inom uppfostran, pedagogik och liknande...? Nej tack.

Sedan priset då... 9000:- för sex tillfällen? Glöm det. Kan tänka mig att ni kan komma undan med 450:- per tillfälle, möjligen det dubbla OM det finns riktiga utbildningar i botten!

Nej du ts, det luktar kvacksalveri lång väg.

Tanken är fin, men herregud så mycket det finns att slipa på här.... Börja med det grövsta sandpapperet och se till att det finns en gedigen grund i både utbildning och metodik!

• AR89

Jag förstår att prissättningen kan kännas hög. Min målsättning är att hitta en lösning som både motsvarar målgruppens upplevda värde av tjänsten, samt täcker kostnader för verksamhetens arbete.

Generellt prissätts en coachingsession runt 1500 kr per timme (inkl. moms) för en nyutbildad coach. I enkäten erbjuds ett paket med 6 coachingtillfällen för 9000 kr som lägsta prisintervall. Det motsvarar alltså 1500 kr per tillfälle. Priset omfattar även det arbete som tillfaller coachen mellan sessioner för återkoppling och uppföljning. För att få ut ett genuint värde av coaching uppmanas klienten att boka in flera samtal eftersom målsättningen eller problemet som hen väljer ofta behöver bearbetas över tid.

Metodiken utgår från coachingens grunder där klienten sätter upp ett mål de vill uppnå eller en problemformulering som de önskar lösa. Till skillnad från en mentor som ofta ger handfasta råd, är coachens uppgift att facilitera processen. Det innebär att du som klient sitter på svaren och coachens uppgift är att ge dig rätt stöd (ofta genom att ställa frågor) för att du själv ska komma vidare i processen. Vi söker roten till problemet eller drömmen, synliggör de känslor eller rädslor som är kopplade till målbilden och arbetar med handfasta verktyg för att öka klientens medvetenhet och förmåga att applicera mer funktionella beteenden för att nå dit hen önskar.  

På det stora hela är värdet av coaching subjektivt, likt alla tjänster och varor vi människor investerar i. Det du investerar i arbetet, är det värde du kommer får ut. Har du andra prioriteringar ska du självklart lägga din tid och dina pengar där du behöver.

• Jemp
    AR89 skrev 2024-07-07 19:21:38 följande:

Jag förstår att prissättningen kan kännas hög. Min målsättning är att hitta en lösning som både motsvarar målgruppens upplevda värde av tjänsten, samt täcker kostnader för verksamhetens arbete.

Generellt prissätts en coachingsession runt 1500 kr per timme (inkl. moms) för en nyutbildad coach. I enkäten erbjuds ett paket med 6 coachingtillfällen för 9000 kr som lägsta prisintervall. Det motsvarar alltså 1500 kr per tillfälle. Priset omfattar även det arbete som tillfaller coachen mellan sessioner för återkoppling och uppföljning. För att få ut ett genuint värde av coaching uppmanas klienten att boka in flera samtal eftersom målsättningen eller problemet som hen väljer ofta behöver bearbetas över tid.

Metodiken utgår från coachingens grunder där klienten sätter upp ett mål de vill uppnå eller en problemformulering som de önskar lösa. Till skillnad från en mentor som ofta ger handfasta råd, är coachens uppgift att facilitera processen. Det innebär att du som klient sitter på svaren och coachens uppgift är att ge dig rätt stöd (ofta genom att ställa frågor) för att du själv ska komma vidare i processen. Vi söker roten till problemet eller drömmen, synliggör de känslor eller rädslor som är kopplade till målbilden och arbetar med handfasta verktyg för att öka klientens medvetenhet och förmåga att applicera mer funktionella beteenden för att nå dit hen önskar.  

På det stora hela är värdet av coaching subjektivt, likt alla tjänster och varor vi människor investerar i. Det du investerar i arbetet, är det värde du kommer får ut. Har du andra prioriteringar ska du självklart lägga din tid och dina pengar där du behöver.

Jag får föräldracoaching enligt en transperent metodik gratis via kommunen.
    Jag får terapi för ett par hundralappar per tillfälle. Max. (Och uppåt naturligtvis).
    Jag får hundträningskurser (dvs helt privatfinansierat) för ungefär en tredjedel av ditt lägstapris.

Allt detta från ändamålsenligt utbildade enligt en metodik jag kan ta ställning till i förväg. 

Så i jämförelse med resten av marknaden, på tok för dyrt, och för skumt formulerat kring utbildningsnivån och ?egen metodik?. 

• Anonym (Skeptisk)
    AR89 skrev 2024-07-07 19:21:38 följande:

Som sagt, flummigt kvacksalveri.... Klart du kan erbjuda precis vad du vill, bara du är ärlig mot klienterna att du har noll forskning och noll utbildning i ryggen. dvs ungefär lika värt som att prata med en riktigt vettig kompis.
  • Anonym (Ganska bra förälder)

Vem ser du som målgrupp?
    De som skulle kunna lägga dessa pengar är ofta lita äldre blivande föräldrar i storstäderna men dessa har troligen ett bra kontaktnät och vet hur man skaffar sig kunskap utan en coach.
    Jag coachar gratis, ät folsyra, ha sex regelbundet, ha roligt tillsammans och prata igenom bådas förväntningar på föräldraskap innan ni skaffar barn?..
    Jag vet faktiskt bara en kvinna, bekant till en bekant som hade behövt din hjälp. Välutbildad från Kina, ensambarn, strängt uppfostran. Den blivande pappan hamnar på psyket, hon blir helt själv.  Hon fick mycket hjälp via landstinget.

• Aliona

Jag fyllde i din enkät, från början ganska positiv till tanken på en föräldracoach men blev mer och mer tveksam, Det första som gjorde mig tveksam var dina kvalifikationer, det andra vad du egentligen kan erbjuda. För att börja med dina kvalifikationer så får du vara lite mer tydlig på vilken utbildning du har gått och vilken skola, för att verka trovärdig. Samma med din erfarenhet - att säga att du jobbat i näringslivet räcker inte, utan du får vara mer exakt. När det kommer till vad du erbjuder så framgår det inte heller varför någon skulle välja dig och inte bara föräldrakurser eller rådgivning som man får gratis genom kommunen. Om jag skulle söka privat, och betala dyra pengar för det, så skulle det vara för att få hjälp med vår specifika situation som kanske inte täcks av kommunen, tex internationella/flerkulturella familjer eller hbt-familjer. 

Jag menar inte att slå ner på din idé, för jag tror säkert att många skulle vara behjälpliga av coaching, men om du ska lyckas med din målsättning då bör du nog fundera på hur du kan sticka ut bättre. 

Svar på tråden Coaching för föräldrar