• Anonym (Fegisen)

Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet

Ett dilemma för mig. Skiträdd för tbe. Bor nära skog o undviker högt gräs. Har en liten trädgård o vågar knappt sträcka in armarna i buskarna för rädsla av fästingar. Bor i en sthlm-förort och hela sthlm är vad jag vet riskområde för tbe. Är rädd att sitta på gräsmattan o tvättar jämt filtar om barnen varit ute i skogen o sen suttit där. Ja skiträdd.

Vill vaccineras mig för att kunna slappna av. Men är dessutom skiträdd för vaccinets biverkningar. Har läst att man kan få guillian barre och bli förlamad eller andra läskiga neurologiska saker som domningar, stickningar o synfel. 

Har tagit massa andra vaccin som stelkramp och inte varit rädd då. Även tagit andra vaccin i vuxen ålder som mit tuberkulos.Tog dock svininfluensasprutan o fick domningar/stickningar som biverkning men som sen gick över. Pga det vågade jag inte ta mot covid,  blev rädd för vaccinets biverkningar efter svininfluensan s.

Är ingen vaccinmitståndare bara allmänt rädd. 

Hur ska jag resonera. Hjälp mig.

• Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet
  • Anonym (sjuk)

Sjukdomen är MYCKET värre än några eventuella biverkningar.

• Anonym (SL)

TBE är en otroligt obehaglig sjukdom.
    Jag kan förstå att man är rädd för biverkningar men att inte vaccinera sig mot denna sjukdom är lite som att låta bli att sätta på sig säkerhetsbälte för att vissa har skadat sig på bältet...

Det finns ju en risk med ALLT. Du kan ju råka sätta i halsen när du äter, snubbla i duschen och taket kan trilla in...

• Anonym (P)

Hor stor är risken att få TBE av fästing om du är ovaccinerad? Hur stor är risken att få allvarlig biverkan av vaccinet? Risken att få TBE är så ofantligt mycket större att jag inte fattar att du ens funderar.

• Anonym (Google is your friend)

Du vet att man kan få fel på njurarna av Alvedon också va...? Och leverskador. Och bronkspasmer. Och anafylaxi (ett tillstånd som kan leda till döden i värsta fall). Och allvarliga blodsjukdomar. Men det äter du nog, eller?

www.fass.se/LIF/product&nplId=19581115000027#side-effects

• Anonym (Sara)

Är barnen vaccinerade? 

• Anonym (Fegisen)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-09 17:50:14 följande:

Är barnen vaccinerade? 

Ja de är vaccinerade 
  • Anonym (Fegisen)
    Anonym (SL) skrev 2024-07-09 15:38:55 följande:

TBE är en otroligt obehaglig sjukdom.
    Jag kan förstå att man är rädd för biverkningar men att inte vaccinera sig mot denna sjukdom är lite som att låta bli att sätta på sig säkerhetsbälte för att vissa har skadat sig på bältet...

Det finns ju en risk med ALLT. Du kan ju råka sätta i halsen när du äter, snubbla i duschen och taket kan trilla in...

Jag vet att allt har risker o det är det som skrämmer mig så mycket 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fegisen) skrev 2024-07-09 19:07:19 följande:
    Och då är det nog DET som du behöver jobba med...
    Jag lät kanske oempatisk, förlåt isåfall..

Oro är jättejobbigt....
  • Anonym (P)
    Anonym (Fegisen) skrev 2024-07-09 19:07:19 följande:
    Men du tvekar inte att utsätta dina barn för risker du själv inte vill utsätta dig för. Patetiskt är bara förnamnet.
Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet