• Anonym (Fegisen)

Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet

Ett dilemma för mig. Skiträdd för tbe. Bor nära skog o undviker högt gräs. Har en liten trädgård o vågar knappt sträcka in armarna i buskarna för rädsla av fästingar. Bor i en sthlm-förort och hela sthlm är vad jag vet riskområde för tbe. Är rädd att sitta på gräsmattan o tvättar jämt filtar om barnen varit ute i skogen o sen suttit där. Ja skiträdd.

Vill vaccineras mig för att kunna slappna av. Men är dessutom skiträdd för vaccinets biverkningar. Har läst att man kan få guillian barre och bli förlamad eller andra läskiga neurologiska saker som domningar, stickningar o synfel. 

Har tagit massa andra vaccin som stelkramp och inte varit rädd då. Även tagit andra vaccin i vuxen ålder som mit tuberkulos.Tog dock svininfluensasprutan o fick domningar/stickningar som biverkning men som sen gick över. Pga det vågade jag inte ta mot covid,  blev rädd för vaccinets biverkningar efter svininfluensan s.

Är ingen vaccinmitståndare bara allmänt rädd. 

Hur ska jag resonera. Hjälp mig.

• Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet
  • Benny62

Jag brukar få fästingar på mig när jag är ute i naturen och vandrar jag har verkligen inte någon heltäckande klädsel för man ser dom och bara att putta väck 

• Anonym (Fegisen)
    Benny62 skrev 2024-07-10 10:42:33 följande:

Jag brukar få fästingar på mig när jag är ute i naturen och vandrar jag har verkligen inte någon heltäckande klädsel för man ser dom och bara att putta väck 

Men då måste man väl titta hela tiden på ben och armar?

Har du vaccinerat dig? 
  • Benny62
    Anonym (Fegisen) skrev 2024-07-10 10:51:51 följande:
    Men då måste man väl titta hela tiden på ben och armar?

Har du vaccinerat dig? 
    Ja man får kolla på benen lite då och då och lite på övriga kroppen dom syns ganska bra så det har funkat bra ännu så länge. Jo jag är vaccinerad 
  • Anonym (Gun)
    Komplikationer och följdsjukdomar

Det kan ta flera månader att bli frisk om viruset har spridits till hjärnan eller hjärnhinnorna. Då kan det centrala nervsystemet påverkas och du kan få till exempel följande besvär:

gångsvårigheter

talrubbningar

koncentrationsstörningar

minnesstörningar

förlamningar.

Besvären kan finnas kvar under en lång tid. Ibland kan de bli bestående.

Någon enstaka person avlider av TBE, men det är mycket ovanligt.

https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/

D
    et är detta du ska oroa dig för, att få TBE! Inte vaccinet. 

• Anonym (Fegisen)
    Anonym (Gun) skrev 2024-07-10 11:00:20 följande:

Det kan ta flera månader att bli frisk om viruset har spridits till hjärnan eller hjärnhinnorna. Då kan det centrala nervsystemet påverkas och du kan få till exempel följande besvär:

gångsvårigheter

talrubbningar

koncentrationsstörningar

minnesstörningar

förlamningar.

https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/infektioner-i-hjarna-och-nerver/tbe---fastingburen-hjarninflammation/

D

Ja fyfan va läskig sjukdom! Ja jag vet jag borde ju bara gå och ta vaccinet! så jäkla vanligt kan det väl inte vara att få guillian barre och stickningar i kroppen av vaccinet?! Det är ju de jag är rädd för. Får sån otrolig ångest av att få känslestörningar, domningar osv. Skiträdd för det. Har tänkt flera dagar på att nu ska jag gå och vaccinera mig och få detta gjort, och känner mig så nervös i hela kroppen hela tiden. Å att man inte bara tar en , man tar tre sprutor första året dessutom. Suck för denna rädsla
  • Anonym (Gun)

Efter vaccinationen kan det bli rött, ömt och svullet på injektionsstället. En del personer kan även få ont i huvudet och må illa, kräkningar förekommer men är ovanliga. Vissa kan känna en allmän sjukdomskänsla, trötthet eller muskel- och ledvärk. Feber är en vanlig biverkan framför allt bland små barn, särskilt efter den första vaccindosen. Besvären brukar gå över inom några dagar.

Allvarligare biverkningar av TBE-vaccin är mycket ovanliga.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/tbe/vanliga-fragor-om-tbe/

• Anonym (Gun)

Bland de mer sällsynta biverkningarna, (1 av 1000 eller mindre) märks allergiska reaktioner, sömnighet, åksjuka, diarré och magsmärtor. Just allergiska reaktioner har egna symptom som ofta visar sig genom svullnad av läppar, hals och mun, utslag på händer, vrister eller fötter. I vissa fall kan medvetslöshet förekomma på grund av blodtrycksfall. Sådana symptom visar sig vanligtvis kort efter att vaccinet injiceras, då man fortfarande är kvar på mottagningen. Skulle en allergisk reaktion uppstå när du redan kommit hem, uppsök omgående läkare.

Sällsynta biverkningar som har rapporterats

Det förekommer också biverkningar som har extremt låg frekvens, men som någon gång har rapporterats för TBE-vaccin.

Några av dessa biverkningar kan vara följande:

Smärta i ryggen

Inflammation av nerver

Ansiktsförlamning

Stickningar, domningar och andra neurologiska symptom

Smärta och stelhet i nacken

Symptomliknande tecken på hjärninflammation har också blivit inrapporterade

Problemet med väldigt sällsynta biverkningar är att det ofta är svårt att påvisa exakt vad som har orsakat dem. Antagligen är de i många enskilda fall inte ens relaterade till TBE-vaccin, eller så beror de på någon unik förutsättning hos den som mottagit vaccinet.
    https://vaccindirekt.se/tbe-vaccinets-biverkningar/

S
    tatistiskt sett är det mycket, mycket farligare att åka bil eller att duscha (man kan halka och slå sig) än att ta vaccin och drabbas av stel nacke etc. 

• Benny62

Ja jag resonerar ju så med att risken är ju inte så stor för fästingar får ju inte hindra mig från att vara ute i naturen och vandra men som sagt är man bara uppmärksamm och kollar på benen lite då och då så att man kan putta väck dom 

• Anonym (Bb)

Jag har aldrig vaccinerat mig och går i skogen hela sommarnen och hösten och plockar svamp. Fått massvis med fästingar i mitt liv, men några per år Senaste åren  

tbe KAN vara farligt men dom flesta vet faktiskt inte ens om att dom har det. 

har haft borreliainfektion gjorde mig förlamad  i ansiktet. Men fick det troligtvis av transfusionen. 

• Anonym (Bb)
    Anonym (Gun) skrev 2024-07-10 11:00:20 följande:

gångsvårigheter

talrubbningar

koncentrationsstörningar

minnesstörningar

förlamningar.

D

Som sagt är det ovanligt att bli så sjuk. Dåligt att uppmana folk att bli oroade av saker. 
Svar på tråden Livrädd för tbe men livrädd för vaccinet