• Anonym (Trådskapare)

Lära 2 åring att läsa?

Jag har läst att det går att lära tvååringar att läsa och att det är bra att lära barn att läsa tidigt för att barnet ska kunna utvecklas maximalt. Frågan är hur man lär en tvååring att läsa? alltså utan tvång, på ett lustfyllt och lekfullt sätt såklart 

• Svar på tråden Lära 2 åring att läsa?
  • Anonym (Prova)

Sätt upp små lappar på aktuell sak i hemmet. Bord, stol, mat, olika färger som gul, röd, blå osv. Läs inte bara bokstäverna som dom låter i alfabetet utan hjälp barnet att ljuda bokstäverna som dom låter i olika ord.

Börja där så märker du om hen snappar upp intresset så att ni kan gå vidare framöver. Om hen inte hakar på utan tycker det är trist så skulle inte jag truga vidare, utan låta det vara ett par år innan man provar igen.

• Anonym (Barnen)

Små barn lär sig mest genom att få leka och utforska många olika saker. Visst kan du pröva det som föreslogs i tidigare inlägg, men i de flesta länder väntar man med lästräning tills barnet blir åtminstone 4-5 år. Det ger nog en fingervisning om när man rent språkligt kan vara mer mottaglig. En del mår bättre av att vänta till 6 år. 

• violis

Först..varför vill du att ditt barn ska lära sig läsa ? 

Men..Läs, Läs och läs för och med barnet och läs då inte ?Titta boll? utan?Titta där ligger Max lilla gula boll ? dvs läs hela grammatiskt korrekta meningar .
    Följ texten du läser med fingret för att visuellt visa att det är de där krummelurerna som talar om vad som händer i boken . 
    Var en förebild och sitt och läs själv böcker tillsammans med barnet - barnet har sin bunt med bilderböcker att titta i och du sitter samtidigt och läser i din bok.
    Benämn aldrig bokstäverna med deras namn utan använd konsekvent deras ljud
    Detta gäller oavsett om man vill hjälpa sitt barn till att bli en läsare när barnet är 2 eller 5 år..inget barn har någon som helst nytta av att veta att bokstaven L heter ? ÄL? det gör det bara svårare att läsa senare? jag brukar ibland visa ? mina? barn deras namn skrivet med vad bokstäverna heter för att få dem förstå skillnaden på att kunna namnet och ljudet på bokstaven 
    ( tex.. ÄLEEÄNA?inte så lätt att läsa ut att det ska stå Lena
    Jag vet att det finns mycket reklam i perioder om ? flashcard - metoder? där man visar barnet en bild på ett föremål och ordet ..det man ska vara medveten om är det finns en hel del forskning som visar att många barn som lärt sig läsa med hel ords modellen senare får svårt med stavning eftersom vi inte läser varje bokstav i en ordbild utan bara de första och sista bokstäverna 

Låna böckerna i ? Snick snack snok ? serien på biblioteket - de fokuserar på bokstavsljud och är skrivna av logoped

Om man vill använda sig av ett digitalt hjälpmedel så ladda hem appar som  ? knäck läskoden? som fokuserar inte på helord utan på bokstavsljuden  och 
    ? Bornholmslek?
     ..den första utvecklad av lärare och speciallärare och den andra bygger på materialet ? före Bornholmsmodellen ? ett material utvecklat av förskollärare och själva appen är utvecklad med stöd av spsm ( specialpedagogiska skolmyndigheten) .
    Materialet ? före Bornholmsmodellen ? används på många förskolor för att ge barnen en grund att stå på innan de börjar läsa.

Men som sagt det VIKTIGASTE oavsett om man vill att ens barn ska lära sig läsa eller inte är att LÄSA för och med sitt barn! Och att INTE sluta läsa för sitt barn när barnet själv lärt sig läsa en 8-9 åring som kan läsa behöver fortfarande och har fortfarande stor nytta av att man som vuxen läser för dem! Är barnet redan en för sin ålder en god läsare?läs då än mer komplicerade böcker för dem?läs böcker som rekommenderas för äldre barn ( läs dem såklart gärna själv först så att du vet att ämnen som tas upp är lämpliga för just ditt barn?något man i.o.f alltid  ska göra oavsett åldersrekomendation för en bok ) 

Ett barn som läser eller blir läst för har ett ordförråd på ungefär 17 000 ord.Ett barn som inte blir läst för har ungefär 7000 ord. Vid 17 års ålder har en person som blivit läst för och senare själv varit läsande 50 000-70 000 ord i ordförrådet, har de inte blivit lästa för och inte heller själv läser har de ett ordförråd på 15 000- 17 000 ord dvs samma som ett förskolebarn som blivit läst för ..en 5 åring som varje dag fått höra en bok har då hört 200 000 ord..
    för att förstå och följa med i en nyhetssändning behöver vi minst 50 000 ord?.
    så föräldrar LÄS o LÄS för era barn  och var en läsande förebild  

( källa :
    Pedagog    Halmstad 
    forskning av professorerna Ingvar Lundberg  och  Mats Myrberg 
    Bokstart.se)

• Anonym (Barnen)

Ja det stämmer med forskningen att man lättast lär sig läsa genom att ljuda sig igenom orden, bokstav för bokstav.

Helordsmetoden, där man lär sig ordbilden först, är inte lika effektiv 

• Anonym (Olyckskorpen)

Min egen och flera andras erfarenhet är tyvärr att ju mer barnen kan när de börjar skolan desto sämre tycker de om den. Mina barn, och några barn till som jag känner, var uttråkade stora delar av lågstadiet. Som svensk skola ser ut skulle jag därför rekommendera att snarare försöka senarelägga läsandet. Jag fick själv det rådet om mina barn, men vetgiriga barn är svåra att stoppa. 

• Anonym (läs)
    Anonym (Trådskapare) skrev 2024-07-09 21:38:01 följande:
    Lära 2 åring att läsa?

Jag har läst att det går att lära tvååringar att läsa och att det är bra att lära barn att läsa tidigt för att barnet ska kunna utvecklas maximalt. Frågan är hur man lär en tvååring att läsa? alltså utan tvång, på ett lustfyllt och lekfullt sätt såklart 

Även om det går att lära barn läsa vid två års ålder så är det inte säkert att det är bra eller ger en positiv utveckling. Och alla barn är inte redo att lära sig läsa så tidigt även om den del barn kan vara det.

Risken är väl istället att man dödar en lust som kan komma lite senare självmant. 

Att däremot uppmuntra läsning, lekfullt visa bokstäver, ljuda, och så vidare kan ju vara positivt, men bara om barnet själv visar intresset för detta.

Jag lärde mig själv läsa väldigt tidigt, vid 3-4 års ålder, men det var mitt eget driv och jag är fortfarande en stor läsare. Och trots att jag stimulerat mina egna barns läsning så gott jag kunnat, så är de mer intresserade av annat och läser mest vid behov, inte för lust och glädje. Mitt ena barn är tex mycket mer intresserad av matte och teknik, hen gillar inte att läsa men gillar att räkna och gör det självmant. han kan såklart läsa och kan tillgodogöra sig texter, men det är inte något han älskas (som jag gör).  Så eget driv och intresse är avgörande för hur det blir i slutändan. 
  • Anonym (Mia)

Som jag har förstått det så är det helordsmetoden som man använder när man lär bebisar och riktigt små barn att läsa. De känner igen orden som en hel bild och tvååringar är verkligen otroliga på att lära sig saker när de har intresset.

Så länge ni har kul ihop och leker fram lärandet så är det bara positivt. Visst kommer ni att senare få lägga lite tid på att lära sig att ljuda och stava, som de flesta barn får göra, och om du inte underhåller det barnet lärt sig vid två års ålder så kommer hon med stor sannolikhet att tappa det innan hon börjar skolan. 

Helordsmetoden har fått lite dåligt rykte, men som jag ser det är det en riktigt bra metod för vissa barn, medan den för andra barn inte passar alls. Phonics och att ljuda funkar för långt fler, varför den metoden är ett rätt självklart val i skolan när man undervisar en hel klass i taget. Särskilt för ett språk som svenskan där ordens uttal följer stavningen ganska troget, i jämförelse med engelskan eller kinesiskan.

Att läsa hela ord är det vi gör för det mesta som vana läsare och helordsmetoden tränar upp den färdigheten, och ljudande barn tränar själva upp detta med tiden. Barn som lär sig läsa genom helordsmetoden lär sig ofta ljuda bra när de börjar skriva.

(Obs, jag är ingen expert men fann processen när mina barn lärde sig läsa väldigt fascinerande och läste på en hel del då. Alla missuppfattningar och fel är mina egna.)

Svar på tråden Lära 2 åring att läsa?