Anonym (Trådskapare) skrev 2024-07-09 21:38:01 följande:
Lära 2 åring att läsa?
Jag har läst att det går att lära tvååringar att läsa och att det är bra att lära barn att läsa tidigt för att barnet ska kunna utvecklas maximalt. Frågan är hur man lär en tvååring att läsa? alltså utan tvång, på ett lustfyllt och lekfullt sätt såklart
Även om det går att lära barn läsa vid två års ålder så är det inte säkert att det är bra eller ger en positiv utveckling. Och alla barn är inte redo att lära sig läsa så tidigt även om den del barn kan vara det.
Risken är väl istället att man dödar en lust som kan komma lite senare självmant.
Att däremot uppmuntra läsning, lekfullt visa bokstäver, ljuda, och så vidare kan ju vara positivt, men bara om barnet själv visar intresset för detta.
Jag lärde mig själv läsa väldigt tidigt, vid 3-4 års ålder, men det var mitt eget driv och jag är fortfarande en stor läsare. Och trots att jag stimulerat mina egna barns läsning så gott jag kunnat, så är de mer intresserade av annat och läser mest vid behov, inte för lust och glädje. Mitt ena barn är tex mycket mer intresserad av matte och teknik, hen gillar inte att läsa men gillar att räkna och gör det självmant. han kan såklart läsa och kan tillgodogöra sig texter, men det är inte något han älskas (som jag gör). Så eget driv och intresse är avgörande för hur det blir i slutändan.