Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Lära 2 åring att läsa?

Som jag har förstått det så är det helordsmetoden som man använder när man lär bebisar och riktigt små barn att läsa. De känner igen orden som en hel bild och tvååringar är verkligen otroliga på att lära sig saker när de har intresset.

Så länge ni har kul ihop och leker fram lärandet så är det bara positivt. Visst kommer ni att senare få lägga lite tid på att lära sig att ljuda och stava, som de flesta barn får göra, och om du inte underhåller det barnet lärt sig vid två års ålder så kommer hon med stor sannolikhet att tappa det innan hon börjar skolan. 

Helordsmetoden har fått lite dåligt rykte, men som jag ser det är det en riktigt bra metod för vissa barn, medan den för andra barn inte passar alls. Phonics och att ljuda funkar för långt fler, varför den metoden är ett rätt självklart val i skolan när man undervisar en hel klass i taget. Särskilt för ett språk som svenskan där ordens uttal följer stavningen ganska troget, i jämförelse med engelskan eller kinesiskan.

Att läsa hela ord är det vi gör för det mesta som vana läsare och helordsmetoden tränar upp den färdigheten, och ljudande barn tränar själva upp detta med tiden. Barn som lär sig läsa genom helordsmetoden lär sig ofta ljuda bra när de börjar skriva.

(Obs, jag är ingen expert men fann processen när mina barn lärde sig läsa väldigt fascinerande och läste på en hel del då. Alla missuppfattningar och fel är mina egna.)

Svar på tråden Lära 2 åring att läsa?