Inlägg från: violis |Visa alla inlägg
  • violis

    Lära 2 åring att läsa?

    Först..varför vill du att ditt barn ska lära sig läsa ? 


    Men..Läs, Läs och läs för och med barnet och läs då inte ?Titta boll? utan?Titta där ligger Max lilla gula boll ? dvs läs hela grammatiskt korrekta meningar .
    Följ texten du läser med fingret för att visuellt visa att det är de där krummelurerna som talar om vad som händer i boken . 
    Var en förebild och sitt och läs själv böcker tillsammans med barnet - barnet har sin bunt med bilderböcker att titta i och du sitter samtidigt och läser i din bok.
    Benämn aldrig bokstäverna med deras namn utan använd konsekvent deras ljud
    Detta gäller oavsett om man vill hjälpa sitt barn till att bli en läsare när barnet är 2 eller 5 år..inget barn har någon som helst nytta av att veta att bokstaven L heter ? ÄL? det gör det bara svårare att läsa senare? jag brukar ibland visa ? mina? barn deras namn skrivet med vad bokstäverna heter för att få dem förstå skillnaden på att kunna namnet och ljudet på bokstaven 
    ( tex.. ÄLEEÄNA?inte så lätt att läsa ut att det ska stå Lena
    Jag vet att det finns mycket reklam i perioder om ? flashcard - metoder? där man visar barnet en bild på ett föremål och ordet ..det man ska vara medveten om är det finns en hel del forskning som visar att många barn som lärt sig läsa med hel ords modellen senare får svårt med stavning eftersom vi inte läser varje bokstav i en ordbild utan bara de första och sista bokstäverna 


    Låna böckerna i ? Snick snack snok ? serien på biblioteket - de fokuserar på bokstavsljud och är skrivna av logoped
     
    Om man vill använda sig av ett digitalt hjälpmedel så ladda hem appar som  ? knäck läskoden? som fokuserar inte på helord utan på bokstavsljuden  och 
    ? Bornholmslek?
     ..den första utvecklad av lärare och speciallärare och den andra bygger på materialet ? före Bornholmsmodellen ? ett material utvecklat av förskollärare och själva appen är utvecklad med stöd av spsm ( specialpedagogiska skolmyndigheten) .
    Materialet ? före Bornholmsmodellen ? används på många förskolor för att ge barnen en grund att stå på innan de börjar läsa.

    Men som sagt det VIKTIGASTE oavsett om man vill att ens barn ska lära sig läsa eller inte är att LÄSA för och med sitt barn! Och att INTE sluta läsa för sitt barn när barnet själv lärt sig läsa en 8-9 åring som kan läsa behöver fortfarande och har fortfarande stor nytta av att man som vuxen läser för dem! Är barnet redan en för sin ålder en god läsare?läs då än mer komplicerade böcker för dem?läs böcker som rekommenderas för äldre barn ( läs dem såklart gärna själv först så att du vet att ämnen som tas upp är lämpliga för just ditt barn?något man i.o.f alltid  ska göra oavsett åldersrekomendation för en bok ) 

    Ett barn som läser eller blir läst för har ett ordförråd på ungefär 17 000 ord.Ett barn som inte blir läst för har ungefär 7000 ord. Vid 17 års ålder har en person som blivit läst för och senare själv varit läsande 50 000-70 000 ord i ordförrådet, har de inte blivit lästa för och inte heller själv läser har de ett ordförråd på 15 000- 17 000 ord dvs samma som ett förskolebarn som blivit läst för ..en 5 åring som varje dag fått höra en bok har då hört 200 000 ord..
    för att förstå och följa med i en nyhetssändning behöver vi minst 50 000 ord?.
    så föräldrar LÄS o LÄS för era barn  och var en läsande förebild  

    ( källa :
    Pedagog    Halmstad 
    forskning av professorerna Ingvar Lundberg  och  Mats Myrberg 
    Bokstart.se)


     

Svar på tråden Lära 2 åring att läsa?