• Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Hm) skrev 2024-07-12 22:07:25 följande:

Jag har samma problem med min man. Han lär sig aldrig aldrig någonsin vad barnen gillar eller inte gillar. Vi har haft samma mjölk från samma varumärke med samma fetthalt i 15 år. Är jag inte övertydlig kommer han ändå hem med den första bästa mjölk han ser i butiken. Det är inte av elakhet. Han resonerar inte som jag, tänker inte som jag och minns inte saker som jag. Många gånger har det blivit fel men det hjälper inte att jag klagar eller önskar att han är på ett annat sätt. Han är den han är och jag har helt enkelt fått lära mig att vara övertydlig om det är superviktigt att det blir rätt, tex om något av barnen har specifika preferenser. 

Klarar han av ett vanligt jobb? Brukar det isf gå bra eller ofta bli fel där också?
  • Anonym (Stereotypt mansbetéende, behöver vägas upp med andra kvalitéer om det ska funka i längden)

Följer tråden.
    Jag har samma problem med min man. Han klarar av avancerade arbetsuppgifter på sitt jobb. Men så fort han kommer hem tar han av sig huvudet och börjar bära det under armen.
    Jag har sedan 10 år tillbaka blivit påtvingad rollen som familjens projektledare. Detta eftersom det blir kaos annars, inget funkar.
    Jag känner igen bilden att mannen tar illa upp när han får höra allt han har missat att utföra i form av "arbetsuppgifter" som rör hem och barn. Och han kan till och med skylla på barnet för att han själv inte lyckades göra rätt och ligga steget före. Så jag känner igen allt!
    Dock är min man väldigt generös och kärleksfull i övrigt och han skulle aldrig gå till personangrepp och säga något nedlåtande till mig.
    Så jag älskar honom trots hans brister.
    Men visst är det utmattande att behöva ha och göra med någon som ständigt har huvudet under armen på hemmaplan.

• Tow2Mater

Regler och struktur på arbetsplatser kan väl hjälpa en del, men sedan kommer de hem till känslostormar och allmänt kaos. Kanske precis som barn som kan hålla ihop i skolan men inte klarar det längre när de kommer hem. Odiagnosticerad ADHD kanske.

• Lynx123

Om din man har samma tråkiga kommunikation så förstår jag varför den här situationen har uppståtr. Ni är båda trötta på varandra och ert sätt att tilltala varandra skapar bara ännu sämre stämning. Det låter som en rätt skadad relation och är något ni behöver jobba på om ni vill komma till rätta med den. Önskar er båda allt gott.

• Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-07-13 00:46:35 följande:
    Haha. Vi män/pappor har inget kollektivt ansvar. Jag vet vad mina barn tycker om. Det är nästan alltid jag som handlar här hemma. 
    Jag är mamma och handlade sällan och har ändå koll på mina barns preferenser. Det har inget med att göra om man handlar eller inte att göra utan om man bryr sig om sina nära och kära. På samma sätt som att man kan sina barns personnummer eller så skriver man in det i mobilen om man har dåligt minne. 
  • Anonym (Mamma till två)

Min numera exsambo och pappa till mina barn reagerade också med ilska, silent treatment och fula ord om jag gjorde något fel samtidigt som jag aldrig fick bli eller låta irriterad över något. Detta pågick alldeles för länge och var inte bra för barnen. Nu är vi nyseparerade sedan ett par månader och barnen mår bättre då de slipper de spänningar som varit mellan mig och deras pappa. 

Jag skulle alltså linda in allt i rosa fluff och sockervadd samt vara "kåt glad och tacksam" för precis allt. Hade jag det minsta felaktigt tonläge var jag en surfitta och en massa andra fula ord. 

Så, även om det inte alltid är så här i er relation så påverkar det era barn och visar hur man ska bete sig mot de man säger sig älska. Det är inte ok att bli förbannad och köra silent treatment när någon påpekar att det blivit fel. 

Innan någon säger att TS får skylla sig själv för att hon var irriterad eller att det "är svårt att behärska sig i vad man säger" så är det ju inga problem för dessa människor att ta kritik i sitt yrkesliv utan att bete sig illa så varför måste de göra det gentemot sin partner (och det gäller alla, oavsett kön, som inte kan bete sig om någon påpekar att det blev fel)?

• Anonym (U)

Sånt här är omöjligt att svara på när det bara gäller ett enda tillfälle. Min man har koll på mina preferenser (har inga barn) men självklart kan det bli ?fel? någon gång ändå, precis som det kan bli det från min sida. Bara du vet om det är ett mönster eller enstaka gånger. Men av vad du har skrivit i tråden låter det som att det finns en del problem mellan er och i hur ni kommunicerar. Just att det är så viktigt att reda ut vem som har rätt eller fel skulle jag försöka släppa och jobba på ett annat plan med relationen.

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-12 22:02:53 följande:
    Min man frågar mig ibland om jag är utvecklingsstörd när jag gör något fel hemma, typ ställer saltkaret på fel sida spisen eller missar att torka av bordet efter maten. När jag för ett tag sen mätte en sak fel, blev han så sur att han ställde in vår planerade dejt. Men själv kan han inte ta en irriterad ton när han gjort fel, utan måste genast gå till personangrepp om mig som person. Nej, jag tänker inte be om ursäkt 
    Din man frågar dig om du är utvecklingsstörd om du ställer saltkaret på fel sida om spisen? Varför accepterar du det? Ni verkar ha djupare problem i relationen än vilken smak det ska vara på måltidsdryck.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-12 19:41:33 följande:
    Måste man kvittra konstant för att inte klassas som surkärring? 
    Vad är kvittra?
  • Anonym (Lisa)

Fy Fan vilka dryga svar nu ger TS. Totalt dömt ut hela hennes förhållande av att hon berättar ett fragment av sitt liv. 

jag känner hennes frustration o hur mkt man ångrar sig att man sökte stöd på fl. 
    ?Kvinnor är sjukt dåliga på att stötta. Tar hellre männen i försvar o hugget varandra i ryggen

USCH

Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?