• Anonym (Trött)

Orimligt att ha koll på barns preferenser?

Ena barnet är sjukt i hög feber. Maken skulle handla och jag bad honom köpa saft eller juice till det febriga barnet. Han kommer hem med den enda smaken som barnet inte dricker. 

Det är i övrigt ett enkelt barn som äter och dricker det mesta, förutom ett ytterst fåtal saker. Dessa ändras inte heller över tid. 

Jag blev irriterad och maken gick genast i försvar. Genast anklagade han mig för att vara en surkärring, tonåring och förstöra allt med min attityd. Det jag gjorde var alltså att jag påtalade att han köpt en dryck som vårt gemensamma barn avskyr, utan att göra det med kvittrande röst. Ingenstans erbjöd han sig att köpa ny eller lösa det. 

Nu är han svinsur. Vi hade planerat att äta gott ikväll, men han pratar knappt med mig och surar bara. 

Är det så orimligt att förvänta sig att en förälder har koll på barnens preferenser? Är det så märkligt att inte ständigt kvittra och är det okej att aldrig kunna ta att man gör fel?

• Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?
  • Anonym (Trött)

Det mest irriterande är att han hade med sig sexåringen och hade frågat henne. Just den juicen är hennes favorit, så hon svarade så klart den. Väl hemma sa han att sexåringen ju sagt att sonen gillar den. 

• linani

Nej det är inte orimligt att förväntas komma ihåg vad ens barn gillar.

Men det är också onödigt att du blir sur och irriterad över att han tar fel. SÅ kul är det inte att handla åt familjen och sen mötas av kritik. Och jag menar, vad hjälpte det att du blev sur? Nu har ni varken rätt saft åt barnet ELLER trevlig stämning.

Om du ändå påminner om att köpa saft, kan du ju säga "köp XXsaft", så blir det rätt på en gång. Sen kan ni ta ett bättre tillfälle för att diskutera kring vem som tar mest ansvar och hur ni kan hjälpas åt i relationen.

• Lynx123

Kan förstå din frustration men samtidigt kan man leverera det man vill säga på olika sätt. Är själv känslig för när vuxna människor säger saker med en gnällig eller irriterad ton. Själv hade jag föredragit att säga lite lättsamt "men älskling, snällt av dig men tyvärr är det den enda smakwn som plutten inte gillar". 

• Anonym (wi)

Googla Weaponized Incompetence. 

Min pappa har 9 ungar mellan 6 och 25 och nog vet han vilken saftsmak som är populär hos vem, och är det ett sjukt barn som vill ha glass, ja då frågar han vilken glass man vill ha. 

• Anonym (Trött)
    Lynx123 skrev 2024-07-12 20:27:29 följande:

Kan förstå din frustration men samtidigt kan man leverera det man vill säga på olika sätt. Är själv känslig för när vuxna människor säger saker med en gnällig eller irriterad ton. Själv hade jag föredragit att säga lite lättsamt "men älskling, snällt av dig men tyvärr är det den enda smakwn som plutten inte gillar". 

Snällt? Vad var snällt i att handla enligt en inköpslista ihopsatt av mig? Han propsade för övrigt på att få åka och handla eftersom han skulle uträtta ärenden för sig själv också. Jag erbjöd mig, eftersom jag suttit inne med sjukt barn hela dagen.  
  • Anonym (Mansbebis?)

Säg ifrån!Ditt liv handlar ju i första hand om dina känslor,inte hans!

• Cavill

Men herregud. Har ni inget bättre för er en fredagskväll än att bråka? 
    Finns det absolut inget annat ungen kan dricka så får väl en offra sig och åka och handla. Inte svårare än så. 

Jisses. 

• Aliona

Nu visar man kärlek på olika sätt, och din man visar förhoppningsvis omtanke på annat sätt, men nog tycker jag att man har så stort intresse för sina barn att man vet vilken deras favoritmat de har och vilka juicesmaker de absolut inte tycker om. Och ja, man ska också klara av att få en sån sak påtalad utan att hålla på att sura och förstöra kvällen för alla. Verkar lite tramsigt att han gör fel och sen dessutom blir sur när du påtalar det.

• Lynx123
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-12 20:32:08 följande:
    Snällt? Vad var snällt i att handla enligt en inköpslista ihopsatt av mig? Han propsade för övrigt på att få åka och handla eftersom han skulle uträtta ärenden för sig själv också. Jag erbjöd mig, eftersom jag suttit inne med sjukt barn hela dagen.  
    Jag talar om kommunikation...hur man levererar repliker. Att säga t.ex. "snällt" är bara ett vänligt sätt att uttrycka sig på. På så sätt tycker jag att det blir en trevligare stämning. Vi är alla olika, men jag föredrar en trevlig kommunikation med min partner och det gör han också.
  • Anonym (Zxcv)

Kan väl tycka att man bör ha lite koll på sånt barnet inte gillat sen han var liten, pappan har väl varit föräldraledig? Men som någon skrev om sin mamma, en del lär sig aldrig. Kanske är din man sån.

Svar på tråden Orimligt att ha koll på barns preferenser?