• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (vbp)
    Anonym (vbp) skrev 2024-07-13 15:53:48 följande:

Du kan överklaga avslaget. 

Fattar inte varför jag fick tumme ner. Jag försökte bara hjälpa TS. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (.....) skrev 2024-07-13 16:12:06 följande:
    Men sånt kan ju ta tid!!! Beroende på vart man bor och hur många personliga ombud det finns. Förstår inte hur folk kan hänvisa akuta problem till saker som garanterat kommer ta tid?! 
    Det brukar inte ta så lång tid, särskilt inte om man berättar varför. Men sedan gav jag ju rådet att lämna in det som saknas också.
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:04:06 följande:

Det var massor av saker som fattades. Jag försökte skicka in allt jag kunde men det hjälpte inte.

Hur kommer det sig att uppgifter saknas? Är det papper som kommit bort? Strulig arbetsgivare som inte vill ge dig intyg? Saker som du inte förstår vad det är och inte vet var du kan få tag på det?
  • Anonym (Fattiglapp)

Jag har försökt skicka in allt. Men ändå gjorde de avslag. Orkar knappt tänka. Äter dåligt, så allt är en enda röra i mitt huvud. Likaså gör sömnbristen och oron sitt. Jag fungerar inte. :(

• Anonym (gg)

Säg till din socialsekreterare att du vill ses direkt och förklara hur du mår. De behöver hjälpa dig.

• Anonym (Fattiglapp)

Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv. 
    Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.

De skrev i ett svar 
    "det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
    Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-07-13 16:30:36 följande:

Jag fick hjälp av en anhörig att få tag på rätt papper. Rätt perioder osv. 
    Men det som de gav avslag på verkar vara att jag inte skickat in alla papper?! Trots att jag kunde logga in i e-tjänsten och med mina egna ögon se att jag skickat in alla uppgifter de bad om.

De skrev i ett svar 
    "det här saknar, det här saknar..." osv.. även när jag kunde se själv att jag skickat in alla papper i e-tjänsten.
    Nu har de spärrat min tillgång till själva e-tjänsten, så jag måste söka på nytt igen.

saknas*, inte saknar.
  • Anonym (Fattiglapp)

De har också spärrat min tillgång till meddelandefunktionen, så jag får inte skriva till handläggaren.

• Anonym (B)
    Anonym (gg) skrev 2024-07-13 16:27:43 följande:

Säg till din socialsekreterare att du vill ses direkt och förklara hur du mår. De behöver hjälpa dig.

De skiter i om man mår dåligt. Har egen erfarenhet av detta från när jag var yngre och var i svår knipa. Om alla deras krav ej är uppfyllda så blir det nej oavsett om personen riskerar att bli vräkt eller dö. 
  • Anonym (gg)

Det beror på vilken socialsekreterare man får. Jag har haft allt från riktiga idioter till riktugt bra.

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst