• Anonym (Fattiglapp)

Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst

Hjälp!

Jag försöker sälja saker för att få in pengar. Men det går inte bra.
    Jag har anställning vid behov, men har inte fått börja något pass än, trots att jag anmält intresse för att jobba.

Jag har försökt söka a-kassa, försörjningsstöd, och sökt MASSOR av jobb. Men det går inte bra. 
    Allt stressar mig.. 
    Hur får man snabbt in pengar?
    Var är det bäst att sälja möbler osv, där man verkligen får köpare?
    Jag måste verkligen fixa min ekonomiska situation. Jag är inte berättigad till något försörjningsstöd över huvud taget, av någon anledning?

Vad ska jag göra? Kan man sälja en soffa på blocket? Den är värd rätt mycket pengar, men vad jag förstått det som verkar det ändå svårt att få soffor sålda.

• Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst
  • Anonym (Jobbat med försörjningsstöd)

Hej TS

För det första, du måste överklaga för att de ska ens titta på ditt förra beslut.
    När fattades beslutet? En överklagan måste komma in inom 3 veckor från beslutet. Om det gått mer än 3 veckor finns det inget att göra åt just det beslutet.

Sen ska du göra en formell nödansökan, dvs du ska skriva: jag hävdar nöd till exempelvis obetald hyra, mat och el.
    Är hyran och elen betalda av lånade pengar kommer du inte få något (behovet anses tillgodosett) men du kan fortfarande kanske få matpengar. Du behöver visa aktuellt kontoutdrag

Försörjningsstöd söks månad för månad, så oavsett om du fick avslag så kan du söka igen.
    Och bör göra det tills du hittar annan långsiktig inkomst....Att du fick avslag förra månaden innebär inte att du nödvändigtvis får avslag igen..men de rätta pappren måste in!

I avslagsbeslutet ska det framgå vilka handlingar som fattas.
    Detta brukar krävas vid en första-ansökan:
    -kopia på id-kort
    -hyreskontrakt, hyresavi
    -kontoöversikt för samtliga banker där du har engagemang
    -kontoutdrag 3 månader bakåt för samtliga öppna konton i alla banker där du har engagemang (tänk på att exempelvis även vissa skulder såsom kreditskulder kan räknas här-de är ju som konton....)
    -specifikationer på de senaste inkomsterna
    -eventuella pantbankskvitton
    -senaste skatteuppgifterna, dvs deklarationens alla sidor
    Lättast att ringa till skatteverket och be dem skicka hem samtliga skatteuppgifter för 2023.

-verifikation på eventuella tillgångar. Om tillgångar, ex bil eller fonder avyttrats, något som styrker vad du fått för dem. Om du har ett avanzakonto eller dylikt behöver du visa detta.
    -kvitton/räkningar som styrker de utgifter du angett på ansökan. 
    -verifikation på att du är inskriven på AF
    -verifikation på att du ansökt alla andra bidrag du kan få 
    -verifikation på sökta arbeten

Socialsekreterarna på försörjningsstöd är skyldiga att utreda din ekonomi för att komma fram till om behovet inte kan tillgodoses på något annat sätt.
    Försörjningsstöd är sista utvägen och alla andra utvägar ska vara uttömda innan. Det behöver du styrka.

Det är främst första gången man söker som det är så här krångligt. Sen vid de löpande ansökningarna det inte lika mycket dokument...

Jag vet att processen är krånglig och det är tufft...
    Men ge inte upp...

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Kl) skrev 2024-07-14 07:59:32 följande:

Aktivitetsersättning då?

Det är ju det man får genom AF som ts inte får 
  • Jemp

Reclaimyourself: oj, vad du går igång. Jag har inte skrivit ett ord om mina värderingar i den här tråden, men eftersom du inte verkade förstå hur reglerna ser ut ville jag förklara vad som ligger bakom.

• Anonym (Fattiglapp)

En annan sak som jag försöker lösa nu är så jäkla svår, ursäkta. Men HUR ska man kunna redovisa var varenda krona gått? 
    Jag har ju kontoutdrag så klart. Men UTÖVER det måste man skriva ner varje kostnad för sig... räkna ihop summan vad som är vad. Mat, resor, osv. men det står ju inte vad som är vad på varje summa på kontot. Så hur räknar man ut det? 

Jag skickar med kontoutdragen, men det räcker tydligen inte.. hur ska man kunna räkna ihop alla summor..? :(

• Anonym (Fattiglapp)

Nu har jag gjort en ny ansökan.
    Där man börjar med att fylla i alla inkomster/utgifter för tre månader bakåt i tiden.

Nästa steg, är då man ska på nytt skicka in alla papper (ansökta jobb, papper från skatteverket, utskrift från Bolagsverket, läkarintyg etc.) 

Så den processen börjar inte förrän jag fått svar på första steget i min ansökan.

• Anonym (Egen erfarenhet.)

Det finns inget som hindrar att du lämnar allt på en gång. Se bara till att ha kopior eller skicka digitalt.

• Anonym (Fattiglapp)

För mig går det inte att skicka meddelanden, eller lämna in fler bilagor just nu. 

• Anonym (Egen erfarenhet.)

Vad hindrar dig?

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (Egen erfarenhet.) skrev 2024-07-14 15:03:39 följande:

Vad hindrar dig?

De måste svara på min ansökan först. Den ligger där i systemet, men jag kan inte "göra" något med den förrän någon har liksom öppnat den. 

Det finns en meddelandefunktion, men jag är osäker på vad (om något) som eventuellt fattas så jag tänker det är bättre att jag skickar med det när de ber om det. 
    Sist jag hade möte så visade jag upp en del i mobilen och det godkändes. (Som t.ex. info på Bolagsverket).
  • Reclaimyourself

Anonym (?): 

Goddag yxskaft! Köpa en cykel?? Med vilka pengar då menar du?! Hon är ju pank och får inget Socbidrag! Ibland undrar jag hur**** folk tänker!! Hela tråden handlar om att hon inte har pengar, hon har fått avslag från Soc och frågar här om råd på vad hon kan sälja.. Ditt svar blir: "Köp en cykel!"  Herregud*tar mig för pannan* Har du alltid sådan otur när du tänker, eller glömde du din hjärna på krogen sent inatt??

Svar på tråden Avslag på ekonomiskt bistånd, svårt få inkomst