• Anonym (Trött!)

En gång strulpelle, alltid strulpelle?

Jag älskar min sambo. Han har ett hjärta av guld, är intelligent och högutbildad, charmig, humoristisk. Men ibland verkar han ha ett konsekvenstänk som en tonåring. Sedan vi blev tillsammans har han flera gånger gjort saker som säkert känns rimliga i hans värld men som får negativa konsekvenser. Det kan vara att bråka med chefen, ställa in saker vi ska göra i sista sekunden, försova sig, lämna saker framme som katten kan skada sig på... Helt enkelt tanklösa, dumma jävla saker som en man på 40 inte borde göra längre. Just som jag tror att han börjar få ordning på saker så händer något som gör att jag bara vill skrika. Han ställer alltid till det för sig själv och inte sällan för oss båda. Och alltid när jag konfronterar honom är han som Peter Dalle i Lorry: "Tänkte inte på det". Nu väntar vi barn och jag trodde i min enfald att han skärpt sig, för han har inte gjort något klantigt på länge, men så händer något igen som denna gången fått rätt stora konsekvenser för oss. Jag vill bara lämna och avbryta graviditeten. Snälla, finns det någon där ute som har tips på hur man uppfostrar sin man? Eller är en strulpelle alltid en strulpelle?

• Svar på tråden En gång strulpelle, alltid strulpelle?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (virrepärans fru) skrev 2024-07-15 21:41:33 följande:

Jadu TS, är han en sån lär han nog förbli det.

Jag har många historier att berätta om min man. En del är dråpliga, en del bara bedrövliga.

Som när han gav vår 4-åring en Treo Comp istället för en C-vitaminbrustablett (som vi använde istället för läsk ett tag), eller när han inte fattade att barnet skrek till för att han satt fingrarna i ytterdörren in mot gångjärnet till och pappa istället drämde igen dörren snabbt "för att inte barnets skrikande skulle höras i hela trapphuset". Det blev 7 timmar på akuten en storhelg och ett lillfinger i flisor på den lilla missuppfattningen. 

Medan barnet var mindre blev jag nästan utbränd av att flyga på semester med min man för när rutiner bryts blir han som en dement och han hittar på nya galna varianter varje gång så oavsett antal kontrollfrågor kan man aldrig gardera sig helt.

Till exempel: 

- Han "kollar att det är stängt" innan avresa och glömmer takfönstren öppna så det regnar in i 14 dar. Nytt golv blev det den gången.
    -Han ska hålla reda på barnet och en enda väldigt viktig leksak, jag har koll på allt annat. Han går av planet med leksaken sittande fast i nätfickan vid sätet, men som tur var fick vi tillbaka den.
    -Han lägger kvar sin helt nya surfplatta för 8000 kr i nätfickan på planet, den såg vi aldrig mer.
    -Jag är dum nog att gå på toaletten i 7 minuter medan vi väntar på Stockholm C, och när jag kommer tillbaka är barnets ryggsäck med barnets dator stulen och ingen har sett nåt, eftersom både pappa och barn (8 år) glor så fokuserat i sina mobiler att de har noll koll på våra saker. 
    - Han lägger sitt utlandsöppna kreditkort på butiksdisken och går bara iväg efter att ha köpt två vattenflaskor på flygplatsen, vilket leder till 4 timmars panik på planet innan vi kommer fram och kan spärra det.
    - Tar fel på dag när han bokar hotell så det blir glapp i högsäsong.
    - Bokar inget incheckat bagage för hemresan fast vi har för utresan. Skyller ifrån sig med "systemet gjorde fel".
    - Insisterar att ingen ska ha incheckat bagage på en cityweekend "för då går det fortare". Han schasar in oss i bilen och lastar själv in kabinväskorna men snackar så med kompisen som ska köra oss att han glömmer sin egen på parkeringen hemma och får tillbringa större delen av en dag av totalt 2,5 dagar med att köpa nya kläder.
    - flyger på weekend med stor premiär och har glömt finkostymen, springer runt som en höna för att fixa ny alla timmar som vi skulle myst och tagit drinkar innan.

Med mera.

Det året som var dyrast kostade hans virrande 55 000 kr skattade pengar och då började jag undra om jag har råd att leva med den här mannen, för roligare kan man ha för de pengarna.

Så jag råder dig att vara beredd på allt tills ert barn är stort nog att hålla sig själv vid liv och hålla reda på sina egna saker, och hoppas att det inte får för mycket av hans virriga gener.

Skäms han inte? Jag hade skämts som en hund om jag var som din man och allt det där hände. Det är ju också typiskt att du får hålla reda på det mesta, men ändå kan han inte ta ansvar för det han har.

Varken jag eller min man har stenkoll på allt, vi glömmer eller missar saker ibland, det gör nog alla. Men vi har tillräcklig koll. Om min man glömde eller missade så mycket som din, skulle jag bli skogstokig. 
  • Anonym (virrepärans fru)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-15 22:04:03 följande:
    Skäms han inte? Jag hade skämts som en hund om jag var som din man och allt det där hände. Det är ju också typiskt att du får hålla reda på det mesta, men ändå kan han inte ta ansvar för det han har.

Varken jag eller min man har stenkoll på allt, vi glömmer eller missar saker ibland, det gör nog alla. Men vi har tillräcklig koll. Om min man glömde eller missade så mycket som din, skulle jag bli skogstokig. 
    Jo, ibland skäms han klart. Det enda som räddar honom är att vi i alla fall har pengarna och han gör sitt bästa för att åtgärda sakerna själv och att det inte ska drabba oss andra.

Men om det nu var sin egen man som man ville ta en drink med innan Londonpremiären och han är upptagen med att prova kostym då så blir det klart inte riktigt samma sak... Obestämd

Och jag har blivit skogstokig ett antal gånger. 

När han la en tidigare öppnad burk mörkbrun bets uppe i det ljusgrå baksätet på bilen och den öppnade sig och rann ut där t.ex. Skrikandes

Det är sådant man får budgetera för när man väljer en virrepära.
  • Anonym

Jag levde i tron att en strulpelle var lite strulig i förhållande till samhället och inte sällan lite småkriminell. Typ uppföljaren på ett sk problembarn. Gärna med smek- eller öknamn som låter som något ur en serietidning - typ Johnny Bula eller så.

Den professionellt korrekta termen för det som beskrivs i tråden tror jag är klödderöv, men även virrepära som används här ovan lär vara vedertaget ...?

Anonym skrev 2024-07-15 22:30:41 följande:

Jag levde i tron att en strulpelle var lite strulig i förhållande till samhället och inte sällan lite småkriminell. Typ uppföljaren på ett sk problembarn. Gärna med smek- eller öknamn som låter som något ur en serietidning - typ Johnny Bula eller så.

Den professionellt korrekta termen för det som beskrivs i tråden tror jag är klödderöv, men även virrepära som används här ovan lär vara vedertaget ...?

Jag skulle säga att virrepäran är akademikerversionen, som glömmer och virrar till förtvivlan men i regel inte har sönder saker p.g.a. instabilt humör eller är aggressiv.

Klydderöven är jobbarversionen som välter blomkrukor med bakdelen, är stark som få men har sönder saker p.g.a. dåligt tålamod och kan sparka sönder sin egen stortå eller slänga skiftnyckeln i växthusglaset när han blir arg på motorn som fortfarande inte går.
  • Anonym
    Anonym (virrepärans fru) skrev 2024-07-15 22:36:28 följande:
    Jag skulle säga att virrepäran är akademikerversionen, som glömmer och virrar till förtvivlan men i regel inte har sönder saker p.g.a. instabilt humör eller är aggressiv.

Klydderöven är jobbarversionen som välter blomkrukor med bakdelen, är stark som få men har sönder saker p.g.a. dåligt tålamod och kan sparka sönder sin egen stortå eller slänga skiftnyckeln i växthusglaset när han blir arg på motorn som fortfarande inte går.
    Njaaaa... kanske. I så fall får jag revidera min livslånga uppfattning, men det är jag visst inte främmande för. Tänka om kan man alltid. Men jag har nog haft intrycket att "klödde-" även innefattar att klödda med hoet, s a s.

Däremot är det ju tveklöst så att man inte kan virra med nävarna (eller det kan man ju som bekant, men då får ju "virra" en helt annan betydelse). Där ger jag mig direkt.

Du kan ha rätt. Det kan vara jag som har missuppfattat och att begreppen egentligen försöker beskriva en DummerJöns kontra FummelPer-situation.

Jag får ta ett varv med den!
    Anonym skrev 2024-07-15 22:43:27 följande:
    Njaaaa... kanske. I så fall får jag revidera min livslånga uppfattning, men det är jag visst inte främmande för. Tänka om kan man alltid. Men jag har nog haft intrycket att "klödde-" även innefattar att klödda med hoet, s a s.

Däremot är det ju tveklöst så att man inte kan virra med nävarna (eller det kan man ju som bekant, men då får ju "virra" en helt annan betydelse). Där ger jag mig direkt.

Du kan ha rätt. Det kan vara jag som har missuppfattat och att begreppen egentligen försöker beskriva en DummerJöns kontra FummelPer-situation.

Jag får ta ett varv med den!
    Jag påstår inte att mina betydelser är de rätta, mer att jag tänker så om dem.
    Och känner flera exempel på båda typerna.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (virrepärans fru) skrev 2024-07-15 22:20:14 följande:
    Jo, ibland skäms han klart. Det enda som räddar honom är att vi i alla fall har pengarna och han gör sitt bästa för att åtgärda sakerna själv och att det inte ska drabba oss andra.

Men om det nu var sin egen man som man ville ta en drink med innan Londonpremiären och han är upptagen med att prova kostym då så blir det klart inte riktigt samma sak... Obestämd

Och jag har blivit skogstokig ett antal gånger. 

När han la en tidigare öppnad burk mörkbrun bets uppe i det ljusgrå baksätet på bilen och den öppnade sig och rann ut där t.ex. Skrikandes

Det är sådant man får budgetera för när man väljer en virrepära.

Om ni har det gott ställt ekonomiskt kanske din man - medvetet eller undermedvetet - tycker att han kan kosta på sig att inte vara så noga? Han har råd att ersätta sakerna eller missarna.

Men det är ju tidskrävande och krångligt, oavsett hur mycket pengar man har. Och en förlorad myskväll är ju förlorad, oavsett om man hade tänkt dricka dyr champagne på ett finare hotell, eller en billig flaska vin i sommarstugan. Vissa saker är helt enkelt svåra att ersätta. 

Vi har det också ganska bra ställt, men är inte gjorda av pengar. En nyinköpt platta för 8000 kr hade varit en kännbar förlust. Det hade gjort ett stort hål i min mans besparingar, för han hade banne mig fått ersätta den för egna pengar. (Vi har gemensam ekonomi men varsitt sparkonto). 

• Goneril

Även om man är rik som Farbror Joakim eller Elon Musk och kan ersätta alla missöden, så är inte pengar svaret på allt. Jag blev väldigt upprörd när jag läste om det lilla barnet som tvingades att sitta i 7 timmar på akuten med ett krossat finger, en så klantig farsa är ju rent farlig. Nästa gång glömmer han spisen så huset brinner ner, att stänga fönstren har han ju redan glömt. Jag skulle bli så nervös över detta beteende, det skulle gå ut över min nattsömn. Det finns en annan aspekt av det hela, nämligen att klanta sig i så hög grad som beskrivits här är nonchalant och egoistiskt. Att orsaka personskador och skada inredningen, man har väl aldrig hört på maken, att ständigt leva i skräck tar på krafterna. Folk som är väldigt klumpiga, river ner allting och spiller och har sig är också irriterande, men inte fullt så illa som de obotliga strulpellarna.                                                                                                                                    Kvinnor som är tillsammans med dessa organisatoriska stolpskott måste väl ha märkt detta personlighetsdrag innan de flyttar ihop? Det går förstås ut över ekonomin när katastroferna haglar och hur kul är det att tömma sparkontot på grund av ren idioti?  Det måste väl finnas tecken tidigt i relationen? Man kan ju inte lita på dessa snubbar och ingen charm i världen kan kompensera för ett liv i skräck för katastrofer av det slag som vissa i tråden drabbats av. Som jag relaterade tidigare, vid djupintervju med en företrädare för detta märkliga släkte sa vederbörande att det inte är VIKTIGT att tänka sig för i hemmiljö men däremot måste man vara noga på jobbet. Det blev snabbt ett ex. Böckerna han lånat kom tillbaka efter ett halvår, efter 20 påminnelser.                                                                                                                                                                                                                                                           

• Anonym (j)
    Anonym (L) skrev 2024-07-15 18:26:23 följande:

Men snälla nån, alla har inte diagnoser. I varenda tråd där någon beskriver ett problematiskt beteende så kommer spekulationer om diagnoser som ett brev på posten.  

Vem är egentligen ?normal? i så fall? Får man inte ha några egenheter och ovanor för att betraktas som normal?

Det är verkligen viktigt att de som har NPF får en  diagnos och rätt hjälp men det kan inte vara det enda svaret på alla problem.

Hjälp? Vilken hjälp pratar du om? Någon (vettig) hjälp finns inte.
  • Anonym (Nrnr)
    Anonym (j) skrev 2024-07-16 01:00:15 följande:
    Hjälp? Vilken hjälp pratar du om? Någon (vettig) hjälp finns inte.
    Det gör det visst men huvudansvaret har man själv 
Svar på tråden En gång strulpelle, alltid strulpelle?