• Anonym (Trött!)

En gång strulpelle, alltid strulpelle?

Jag älskar min sambo. Han har ett hjärta av guld, är intelligent och högutbildad, charmig, humoristisk. Men ibland verkar han ha ett konsekvenstänk som en tonåring. Sedan vi blev tillsammans har han flera gånger gjort saker som säkert känns rimliga i hans värld men som får negativa konsekvenser. Det kan vara att bråka med chefen, ställa in saker vi ska göra i sista sekunden, försova sig, lämna saker framme som katten kan skada sig på... Helt enkelt tanklösa, dumma jävla saker som en man på 40 inte borde göra längre. Just som jag tror att han börjar få ordning på saker så händer något som gör att jag bara vill skrika. Han ställer alltid till det för sig själv och inte sällan för oss båda. Och alltid när jag konfronterar honom är han som Peter Dalle i Lorry: "Tänkte inte på det". Nu väntar vi barn och jag trodde i min enfald att han skärpt sig, för han har inte gjort något klantigt på länge, men så händer något igen som denna gången fått rätt stora konsekvenser för oss. Jag vill bara lämna och avbryta graviditeten. Snälla, finns det någon där ute som har tips på hur man uppfostrar sin man? Eller är en strulpelle alltid en strulpelle?

• Svar på tråden En gång strulpelle, alltid strulpelle?
  • Anonym (Nrnr)

Och det första är att inse att man har problem 

• Anonym (virrepärans fru)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-15 22:56:07 följande:

Om ni har det gott ställt ekonomiskt kanske din man - medvetet eller undermedvetet - tycker att han kan kosta på sig att inte vara så noga? Han har råd att ersätta sakerna eller missarna.

Nej, finns inget sånt, han har bara gett upp lite om sig själv numera, suckar och fixar till det.

I år är vi hemma på semestern och renoverar och det var då jag kom att tänka på så mycket mer avslappnat det känns för mig än att ta sats för en flygresa.
  • Anonym (Sommarlov)
    Freddie K skrev 2024-07-15 12:40:39 följande:

Jag tror inte att man ska vara för snabb med att slänga sig med diagnoser hit och dit. Den personen kanske bara är sån. Bara för att man avviker lite så betyder inte det att man har en diagnos.

Detta är i sig sant, men på TS låter det inte som att mannen avviker lite utan snarare avviker mycket.
  • Anonym (virrepärans fru)
    Goneril skrev 2024-07-16 00:17:19 följande:

Även om man är rik som Farbror Joakim eller Elon Musk och kan ersätta alla missöden, så är inte pengar svaret på allt. Jag blev väldigt upprörd när jag läste om det lilla barnet som tvingades att sitta i 7 timmar på akuten med ett krossat finger, en så klantig farsa är ju rent farlig. Nästa gång glömmer han spisen så huset brinner ner, att stänga fönstren har han ju redan glömt. Jag skulle bli så nervös över detta beteende, det skulle gå ut över min nattsömn. Det finns en annan aspekt av det hela, nämligen att klanta sig i så hög grad som beskrivits här är nonchalant och egoistiskt. Att orsaka personskador och skada inredningen, man har väl aldrig hört på maken, att ständigt leva i skräck tar på krafterna. Folk som är väldigt klumpiga, river ner allting och spiller och har sig är också irriterande, men inte fullt så illa som de obotliga strulpellarna.                                                                                                                                    Kvinnor som är tillsammans med dessa organisatoriska stolpskott måste väl ha märkt detta personlighetsdrag innan de flyttar ihop? Det går förstås ut över ekonomin när katastroferna haglar och hur kul är det att tömma sparkontot på grund av ren idioti?  Det måste väl finnas tecken tidigt i relationen? Man kan ju inte lita på dessa snubbar och ingen charm i världen kan kompensera för ett liv i skräck för katastrofer av det slag som vissa i tråden drabbats av. Som jag relaterade tidigare, vid djupintervju med en företrädare för detta märkliga släkte sa vederbörande att det inte är VIKTIGT att tänka sig för i hemmiljö men däremot måste man vara noga på jobbet. Det blev snabbt ett ex. Böckerna han lånat kom tillbaka efter ett halvår, efter 20 påminnelser.                                                                                                                                                                                                                                                           

Nej, det var faktiskt inte så tydligt innan vi fick barn och vi båda hade sömnbrist samtidigt. Jag tror att de flesta märker att den organisatoriska förmågan fallerar oftare under den tiden.

Det klämda fingret var en extrem som aldrig kommit i närheten av att återupprepas, det tog honom väldigt hårt att det hände. En i övrigt stilig, smart, hjälpsam, empatisk, kulturintresserad, diplomatisk, artig, generös, jämställd, matlagningsbegåvad och ekonomiskt stark man kastar man inte bort i första taget.

Man får bara lära sig att ställa många kontrollfrågor i vardagen, men det är i princip det jag jobbar med också (att hålla reda på en skock andra smått virriga män) så det är ingen större skillnad.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Trött!) skrev 2024-07-15 14:16:11 följande:
    Nu var det inte en planerad graviditet, och det är som någon redan varit inne på troligen sista chansen för mig att få barn. När graviditeten uppdagades var läget stabilt och jag trodde som sagt i min enfald att jag sett hans sista spektakel. 

Han är heller verkligen ingen dålig människa. Han klantar sig frekvent, ja. Men mer kärleksfull och omtänksam människa får man leta efter. Jag är övertygad om att han, om jag fullföljer graviditeten, kommer att bli en fin pappa. Det är snarare hans egenskaper som partner som brister. Så han är ju inget "rötägg". Därför var min första tanke inte att ringa till abortmottagningen, men jag tvivlar ju nu. Som du märker. 

Och mot alla odds är han en människa med ett till synes ordnat liv med fast jobb, högskoleutbildning och många långa resor i bagaget. Så det är ju inte vilken lodis som helst jag släpat in i min lägenhet. 
    Jag betvivlar inte för ett ögonblick att han är en kärleksfull och omtänksam människa. Det betyder inte per automatik att man är en lämplig förälder. Inte heller fast jobb och att vara akademiker gör en till en bra förälder. Det räcker inte med "han är inte vilken lodis som helst" för att man ska vilja dela ett livslångt föräldraskap med någon...

Du beskriver ju själv att han har 0 konsekvenstänk, är ständigt otroligt klantig och att det ofta känns som att du får vara hans mamma som rättar till hans misstag. DET är en ENORM röd flagg, om han ska ta hand om ett barn och samtidigt inte verkar kunna ta hand om/ta ansvar för sig själv.

Därför undrar jag hur du kan skaffa barn med en som du hoppas mirakulöst ska bli en annan när barnet väl är fött. Så funkar det inte. Folk förblir allt som oftast som de är.
  • Anonym (Trött!)

Nu har han ju bevisligen kunnat sköta sig själv fint hittills, innan vi träffades. Och han är klantig men inte på ett konsekvent sätt, vilket gör mig ännu mer förvirrad. Samma sak, rutin, fungerar fint 34 gånger men gång 35 blir det pannkaka. Han kan planera och boka resor och utföra planer men rätt som det så blir han helt hjärndöd och kan plötsligt inte göra något själv. 

Hade jag vetat att det var räkningar eller tidsplanering eller säkerhetstänk som var hans svaghet hade jag kanske kunnat parera. Som någon sa handlar det om att komplettera varandras svagheter, det har jag inget emot. Och jag är heller inte bra på allt. Men det är väl detta med att det alltid kommer som en blixt från klar himmel när han ställer till det, det gör mig väldigt osäker. Han ÄR ju samlad och strukturerad, oftast. Men när det smäller så smäller det ofta hårt. Egentligen den bästa mannen jag haft, tidigare partners har varit konsekvent skitkassa på många områden och vägrat bli bättre. 

Men ja... Det senaste nu har fått mig att vackla ordentligt. Sen är det inte ett enkelt beslut att göra abort heller. Även om jag förstår att det säkert är det mest rationella att göra enligt många. Vi ska snart på första ultraljudet...

Vi har haft en lång diskussion om knipan han har satt oss i och han vet att jag tvekar, han är djupt ångerfull för han vill verkligen bli pappa och det sliter hjärtat i tu att se honom så bedrövad. Samtidigt förstår han mig säger han. Och jag har varit tydlig med att det är upp till honom att komma med lösningar, jag tänker inte bogsera upp honom ur diket den här gången. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sommarlov) skrev 2024-07-16 08:45:02 följande:
    Detta är i sig sant, men på TS låter det inte som att mannen avviker lite utan snarare avviker mycket.
    Precis, ställer man till det så mycket och ofta som TS beskriver, har man problem. Då handlar det inte bara om olika personligheter. 
  • Anonym (Sommarlov)
    Anonym (Trött!) skrev 2024-07-16 09:39:54 följande:

Nu har han ju bevisligen kunnat sköta sig själv fint hittills, innan vi träffades. Och han är klantig men inte på ett konsekvent sätt, vilket gör mig ännu mer förvirrad. Samma sak, rutin, fungerar fint 34 gånger men gång 35 blir det pannkaka. Han kan planera och boka resor och utföra planer men rätt som det så blir han helt hjärndöd och kan plötsligt inte göra något själv. 

Hade jag vetat att det var räkningar eller tidsplanering eller säkerhetstänk som var hans svaghet hade jag kanske kunnat parera. Som någon sa handlar det om att komplettera varandras svagheter, det har jag inget emot. Och jag är heller inte bra på allt. Men det är väl detta med att det alltid kommer som en blixt från klar himmel när han ställer till det, det gör mig väldigt osäker. Han ÄR ju samlad och strukturerad, oftast. Men när det smäller så smäller det ofta hårt. Egentligen den bästa mannen jag haft, tidigare partners har varit konsekvent skitkassa på många områden och vägrat bli bättre. 

Men ja... Det senaste nu har fått mig att vackla ordentligt. Sen är det inte ett enkelt beslut att göra abort heller. Även om jag förstår att det säkert är det mest rationella att göra enligt många. Vi ska snart på första ultraljudet...

Vi har haft en lång diskussion om knipan han har satt oss i och han vet att jag tvekar, han är djupt ångerfull för han vill verkligen bli pappa och det sliter hjärtat i tu att se honom så bedrövad. Samtidigt förstår han mig säger han. Och jag har varit tydlig med att det är upp till honom att komma med lösningar, jag tänker inte bogsera upp honom ur diket den här gången. 

Är du trygg med att han axlar föräldraskapet fullt ut om du fallerar tillfälligt eller går bort?
  • Anonym (Linn)

Det låter jättesorgligt att göra abort nu när du redan är gravid, ni bägge vill ha barn och vara tillsammans - och du dessutom känner att dina chanser börjar sina pga ålder.

Men du är ju allvarligt bekymrad över hur hans sätt att vara kommer att gå ut över ert barn och ett familjeliv. Det ska du inte vifta bort och tänka att "det ordnar sig nog". Det kräver ett medvetet arbete för att förhindra. 

Jag är själv ingen psykolog, men av det du beskriver finns starka skäl att misstänka att din partner är på NPF-spektrat. Han behöver en ordentlig utredning. Och visar det sig att han inte tillhör denna grupp, behöver han annan hjälp att få bukt med detta beteende. Kanske KBT är ett alternativ.

I vilket fall som helst: behåller ni barnet måste du vara beredd på att föräldraskapet kanske kommer att vara väldigt ojämlikt. Det finns risk för att din partner aldrig kommer att kunna axla ansvaret och vara pålitlig och stabil på samma sätt som du.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden En gång strulpelle, alltid strulpelle?