• Anonym (Växerpåträd)

Pengar

Jag har tänkt på hur mycket folk värdesätter pengar. Råd som att börja pensionspara vid 20-25 års ålder, hur viktigt det är att komma in på bostadsmarknaden och hur man ska investera i aktier och fonder. När man startar ett seriöst förhållande görs det upp om vem som ska betala vad och den som inte har ett buffert konto är ute på hal is. Erfarenheter jag har från min egen uppväxt är skrik med försäkringsbolag för någon ynklig summa de inte vill ersätta, eller lite extra mil på deklarationen för de tar så mycket skatt iaf och inte köpa det man vill ha för det är för dyrt(pengarna finns). Efter det en rad massa råd om hur försiktigt man måste vara med allt eftersom det kostar pengar att reparera och köpa nytt. Nu kanske jag kommer från en extrem familj(jag vet inte) men det känns ganska vanligt i samhället att iaf visa hoppar över något de vill ha, om priset inte är det vanliga. Upplever ni att det finns en generell inställning om att ha så mycket pengar som möjligt är ett klokt och viktigt mål i livet?

• Svar på tråden Pengar
  • Anonym (G)

Nej, att ha så mycket pengar som möjligt är nog få personer som har som mål. Att ha tillräckligt med pengar för att könna sig trygg och göra det man vill inom rimliga gränser är nog mer normalt. För att uppnå detta måste de flesta ha en plan.

• Anonym (Maja)

Inte att ha så mkt som möjligt. Men tillräckligt för att leva bra, både nu och som pensionär. 

Börja spara till pensionen som ung är jättebra. Behövs bara ett mindre belopp när pengarna ska växa i så många år. 

• Anonym (Maja)

Inte att ha så mkt som möjligt. Men tillräckligt för att leva bra, både nu och som pensionär. 

Börja spara till pensionen som ung är jättebra. Behövs bara ett mindre belopp när pengarna ska växa i så många år. 

• Jemp

Det du skriver är ju inte så mycket som möjligt utan till stora drag fullt normalt. De allra flesta av oss kan inte köpa allt vi vill utan att tänka på kostnaden. Att se till att ha en ekonomisk trygghet är klokt. 

• Anonym (Nej)

Nej. Upplever verkligen inte att det finns ett generellt mål att man ska ha så mycket pengar som möjligt, får man fråga vad du umgås i för kretsar? Överklass?

• Anonym (P)

Jag tycker att TS sätter fingret på något som definitivt är ett fenomen i vår samtid. Att man alltid ska tänka framåt, långt framåt och alltid försöka maximera sin vinst. Ett exempel är bostäder. Är boende i Stockholm  och vet en del bekanta som köpt dyra bostadsrätter i tron om att det ÄR SÅ BRA ATT ÄGA SITT BOENDE och att det ALLTID är en vinstaffär. I flera fall har man behövt sälja efter ett par år och så kom covid och nu senast inflationen vilket bromsat bostadsmarknaden och gjort att man inte alls gått med någon fantastisk vinst som man nästintill blivit lovad, för en bostadsrätt är ju ALLTID  en vinstaffär. Folk som har massa pengar lägger så mycket tid på att tjäna ännu mer pengar som dem omöjligt hinner göra av me di en livstid. Jag är så trött på detta tjat om pengar, pengar, pengar. Se till stt ha så du klarar dig och njut av livet! 

• Pixxel

Jag vill tjäna pengar för att kunna leva ett bra och roligt liv. Bostad i Stockholm är dyrt och det kostar. Jag gillar att resa fem veckor om året och det kostar. Gillar även att äta ute och gå och titta på fotboll och hockey live.

Att bara ha ett fullproppat konto är inget mål, men jag hoppas kunna pensionera mig tidigare än vad staten vill att jag ska göra.

Svar på tråden Pengar