Pengar
Jag har tänkt på hur mycket folk värdesätter pengar. Råd som att börja pensionspara vid 20-25 års ålder, hur viktigt det är att komma in på bostadsmarknaden och hur man ska investera i aktier och fonder. När man startar ett seriöst förhållande görs det upp om vem som ska betala vad och den som inte har ett buffert konto är ute på hal is. Erfarenheter jag har från min egen uppväxt är skrik med försäkringsbolag för någon ynklig summa de inte vill ersätta, eller lite extra mil på deklarationen för de tar så mycket skatt iaf och inte köpa det man vill ha för det är för dyrt(pengarna finns). Efter det en rad massa råd om hur försiktigt man måste vara med allt eftersom det kostar pengar att reparera och köpa nytt. Nu kanske jag kommer från en extrem familj(jag vet inte) men det känns ganska vanligt i samhället att iaf visa hoppar över något de vill ha, om priset inte är det vanliga. Upplever ni att det finns en generell inställning om att ha så mycket pengar som möjligt är ett klokt och viktigt mål i livet?