• Äldre 29 Mar 15:34
    2142 visningar
    14 svar
    14
    2142

    Vad ska jag göra med min Änglatrumpet???

    Jag har en Änglatrumpet som har stått i mitt vardagsrum i snart två år (tror jag) & nu skulle jag vilja sätta ut den i kruka på altanen i sommar. Hur gör jag?
    Den har aldrig blommat eller haft någon speciell vinterförvaring utan har bara växt i en enda smal stängel med några blad vajande på toppen. Den är ca. 1 meter hög. Går det ens att rädda den misskötta kraken?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra med min Änglatrumpet???
  • Änglat­uss
    Äldre 29 Mar 15:36
    #1

    jag skulle skära ner den, göra 3 änglatrumpetar och plantera varje "pinne" i en stor kruka med mycket näring och sen låta den växa

  • Äldre 29 Mar 16:25
    #2

    Hur gör man då? Skär man bara av den & stoppar ner "pinnarna", eller ska de stå i vatten & få rötter först?
    *jätteglad över att få svar!*

  • Änglat­uss
    Äldre 29 Mar 16:33
    #3

    jag fick en pinne av min mamma som hon bara hade skurit av, så satte jag ner den i en stor kruka med mkt näring och den tog sen, verkat däremot dött i vinter i garaget

  • Änglat­uss
    Äldre 29 Mar 16:34
    #4

    jo förresten vi hade dom i lite vatten första tiden tills de blev lite grönt och lite rötter

  • Laddad
    Äldre 31 Mar 10:39
    #5

    Jag har haft tur och lyckats riktigt bra med mina änglatrupeter och fått jättemånga fina blommor.

    Det började med att jag fick en pinne som min mamma hade kapat från sin växt. Stoppade den rätt ner i en kruka med jord bara. Tror att det är viktigt att det är hål i botten på krukan så det inte blir för stor vattensamling i botten, om växten inte hinner suga i sig allt vatten.

    Sedan vattnade jag lite då och då. Man ska vattna sparsamt på vintern, men på sommaren har det nästan gått en hel vattenkanna om dagen till varje växt. Har satt uppochnervända petflaskor fyllda med vatten i krukan så att det kommer lagon mycket vatten hela tiden. Då suger ju jorden åt sig vatten från flaskan när det behövs. Mycket bra om man ska resa bort.

    När det är fritt från frostrisk ställer man ut den. Försök att ställa den så att det inte blåser för mycket på den. En blåsig sommar blåste tyvärr många av mina blad sönder och det var inte så fint.

    Sedan är det bara att vattna och njuta hela sommaren. Jag märkte en väldigt varm och solig sommar att det blev lite för mycket för den. Blommorna blev bruna i värmen. Då brukade jag dra ner markisen på dagarna när solen var som värst. vi var ju ändå inte hemma då, så det störde oss inte. Då blev det mycket bättre.

    Det råder delade meningar om man ska beskära den på hösten eller våren. Jag har provat båda och båda verkar funka. Brukar nog göra det på hösten i samband med att man tar in den. Man ska beskära riktigt mycket. Det ska egentligen bara vara ca 30 cm kvar av stammen. Pinnarna som blir kan man ju sätta för att utöka sitt trumpetbestånd.

    På vintern vill de står hyffsat mörkt och inte allt för varmt.

    Det här blev väldigt långt. Hoppas att det inte gör något!

  • Mausii­i
    Äldre 31 Mar 15:38
    #6

    Enligt diverse trädgårdsprogram jag har sett, så ska man vänta med beskärningen till våren om möjligt. Men ibland är trumpeten för stor att få in annars så då måste man ju beskära den för att ens få in den för vinterförvaring.

    Trumpeten ska beskäras HÅRT. Den växer så det knakar när den väl kommer igång. Den är mycket hungrig och törstig, så den bör gödslas minst en gång i veckan alternativt varje gång den vattnas (fast då med mycket svagare dos).

    Den stormtrivs i solen, men man måste vänja den successivt när man ställer ut den, annars bränner den bladen.

    Jag fick ett skott på ca 10 cm förra året och plantan blev 1,5 meter under året. Nu har jag en massa bebisar och lite andra hybrider. Hybriderna växer mycket långsammare har jag märkt.

    Övervintringen bör ske ljust, men svalt. Inte kallare än +5 grader dock. Man ska vattna sparsamt, men hålla plantan vid liv i alla fall.

    Förra våren hittade jag även en spikklubba i köksträdgården som jag planterade i kruka. Den var jättevacker. (detta är inte min, men den såg ut ungefär så här)
    www.s-weeds.net/familjer/tubiflorae/solanaceae/pix/innoxia1.jpg

  • Mausii­i
    Äldre 31 Mar 15:40
    #7

    Jo, när man vinterförvarat trumpeten:
    Väck blomman i februari-mars. Ställ plantan ljust i rumstemperatur. Vattna igenom den några gånger och plantera om den och beskär den hårt.

  • Mausii­i
    Äldre 31 Mar 15:40
    #8

    Provar igen med länken till spikklubban
    www.s-weeds.net/familjer/tubiflorae/solanaceae/innoxia.html

  • Mausii­i
    Äldre 31 Mar 15:54
    #9

    Bra länkar:
    www.odla.nu/artiklar/trumpeter.shtml
    http://www.odla.nu/fs/articles/file_133-1.html#

  • Äldre 31 Mar 18:56
    #10

    Tack så jättemycket för tipsen!

    Det vore kalas om jag kunde få den att blomma i sommar. Har inte gröna fingrar så håll tummarna!

  • Jesste­r
    Äldre 31 Mar 21:23
    #11

    Jag vill bara betona att trumpeter i princip aldrig kan få för mycket gödsel och vatten.

  • Idlur
    Äldre 31 Mar 22:59
    #12

    Nu har jag inte läst inläggen så ursäkta om jag säger något som nån annan redan sagt hundra ggr Men man ska väl skära ner änglatrumpeten varje (höst?) eller nej kanske vår åå vilket bra tips jag kommer med då! haha... men man ska skära ner den typ helt varje år. att den står i värme med måttligt solljus och mycket vatten så ska du se att den blommar. Men det kan ta ett bra tag att få den att må bra. De är svårskötta! Lycka till

  • pattis­za
    Äldre 31 Mar 23:03
    #13

    Tänk på att den är giftig för barn och så om du har några.

  • Mausii­i
    Äldre 2 Apr 12:26
    #14

    Jag har upplevt mina ängla trumpeter som allt annat än svårskötta!
    De lite dyrare hybriderha växer dock långsammare, men mina vanliga växer som ogräs och den blommade första gången efter ett par månader. Man brukar säga att änglatrumpeten börjar blomma strax efter första gången den förgrenat sig. Och den mår bara bra av att man klipper ner den rejält (vad gäller formen så får man ju välja om man vill ha den på stam som ett träd eller mer buskig). Som sagt, de kan utanproblem växa 1-1,5 meter/säsong.

Svar på tråden Vad ska jag göra med min Änglatrumpet???