• Anonym (Lång)

Lång som kvinna

Hej,

Min dotter kommer bli runt 185+-2 cm. 

Vi har nu möjlighet att låta henne få en operation där de går in i knät och påverkar tillväxtzonerna så hon inte blir riktigt så lång. 

jag är själv kluven till om jag vill att hon får denna operation med tanke på eventuella biverkningar och framtida problem med knän. 

är det någon här som gjort denna operation och kan berätta hur det gått?
    är det någon som är runt 185cm och önskar att de fjort en operation för att inte bli långa?

hon är inte så gammal ännu men det är nu operationen skulle vara aktuell. 

själv vill hon gärna vara lång men frågan är om det är lika roligt som vuxen.

mvh 

• Svar på tråden Lång som kvinna
  • PinkSugar

Jag är en kvinna på 185 cm, jag hade ärligt talat mördat för chansen att få bli kortare. Hade jag fått reda på att mina föräldrar tackat nej till en sådan operation hade jag aldrig förlåtit dom

• stallet90
    PinkSugar skrev 2024-07-30 20:21:49 följande:

Jag är en kvinna på 185 cm, jag hade ärligt talat mördat för chansen att få bli kortare. Hade jag fått reda på att mina föräldrar tackat nej till en sådan operation hade jag aldrig förlåtit dom

Nej men va trist att du känner så, det är ju så snyggt! Hoppas det kan bli mer ok att vara lång kvinna ute i samhället.
  • fultextad användarhandbok

Till er långa kvinnor: Sträck på er! Det är självfallet inget fel i att vara lång kvinna, varför motarbeta biodiversitet och mångsidighet? Att vi inte är likadana är en styrka. Hälsningar från ganska kort kvinna.

• PinkSugar
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-30 21:14:27 följande:

Till er långa kvinnor: Sträck på er! Det är självfallet inget fel i att vara lång kvinna, varför motarbeta biodiversitet och mångsidighet? Att vi inte är likadana är en styrka. Hälsningar från ganska kort kvinna.

Självklart från en aningslös kort kvinna...
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Va???) skrev 2024-07-29 23:42:12 följande:

Har aldrig någonsin hört talas om att det finns operationer, för att undvika att bli för lång? Det måste vara något väldigt nytt i sådant fall. Sökte av ren nyfikenhet. Men hittade inget specifikt. Låter helknäppt.
    Man undrar ju på riktigt vart samhället är på väg snart. Om det här är sant. Är hon frisk för övrigt. Förstår jag faktiskt inte. Du borde inte applicera din egen osäkerhet till din dotter. Om hon är nöjd medb sig själv.

Och jag är lång som kvinna ( 180cm). Har aldrig hört något I skolan eller från läkare annat. Om att operera sig. 
    Aldrig någonting negativt heller. Från människor i min omgivning. 

Finns mycket positivt med att vara lång som kvinna. Bland annat känner jag mig tryggare. Än om jag hade varit mindre och kortare. Blir svårare för män att försöka ge sig på oss. Det är en sak jag verkligen uppskattar. När jag är ute själv på kvällar. 

Men det är klart har man komplex och vill känna sig liten Och som att man behöver en beskyddare. Är rädd för att ingen man vill ha en. Varsegod.Det finns ju en slags norm hos män att kvinnor ska vara petita och små.  Tur för mig att jag skiter fullständigt i det. Dessutom tycker jag ändå att dom flesta killarna är korta och taniga  Det blir mer pojkaktigt/tonåring i mina ögon Ytterst sällan jag stöter på långa män. Jag tycker vi har lite för klena gener här. 
    Finns andra Europeiska länder som står för dom långa killarna. 

Jag genomgick denna utredning 1984 så det är inte speciellt nytt! 
  • LillaW

Jag har gjort en sådan operation men av annan anledning då jag gjorde detta innan jag skulle göra min andra benförlängning. Detta är absolut inte någon ny typ av operation som utförs utan de som behöver den får möjlighet till att göra den vilket kan vara av helt olika anledningar där en av dem är om man misstänker att en person kommer att bli så pass lång att den kommer få problem med kroppen i framtiden såsom knän eller annat. De förstörde iallafall tillväxtzonen i knät på mitt vänster ben som är helt friskt förövrigt. Operationen gick bra, det gjorde ont som vilken annan operation man än gör och var svullet i några veckor men allt läkte fint och nu är det bara ett pyttelitet ärr som knappt syns. Hade inga problem med återhämtning förutom att det kunde sticka till lite i knät under läkning, har inte haft några problem med träning eller knäont sedan operationen. Kan springa, träna, spela fotboll och göra allt som vanligt.

• fultextad användarhandbok
    PinkSugar skrev 2024-07-30 21:26:01 följande:
    Självklart från en aningslös kort kvinna...
    Ja, säkert aningslös på så vis att jag aldrig varit lång, så dina upplevelser varken kan eller tänker jag ens försöka argumentera emot. Däremot är det generellt ingen åkomma att vara lång, eller kort, även om det finns extremer åt bägge håll. Min poäng var dels att variationer i sig inte är något ogynnsamt, dels att ett motarbetande av friska avvikelser inte är något att sikta på. Bland annat på grund av komplikationsrisken, speciellt då det verkade röra sig om en inte vuxen individ.
  • Anonym (Skulle)

Nej jag hade inte gjort det, vare sig om det var mig själv eller mina barn. Inte så kul att vara lång men finns ju mycket värre saker. Hade ju varit en annan sak om barnet verkligen mådde dåligt över det.

Kommer från en släkt med mycket långa människor. De har alla gift sig, skaffat barn och levt normala liv. Även om skor ibland behövts specialbeställts, bilar behövts provsitta och flygbiljetter behövts anpassats. 

Även om vissa aspekter är tråkiga finns det även fördelar. Knäoperation går ju an men det ger ju oxå ett betyg på att längd inte är bra. Misstänker att en operation kan ge mer negativ självkänsla än att vara lång.

Titta på filmen tall girl.

• Anonym (Ella 180 cm)
    Anonym (Emmy) skrev 2024-07-29 19:34:56 följande:

Ni som Kommenterar att de är sjuka som ens överväger operation har ingen aning om vad det kan innebära för en  kvinna att vara 185 cm lång. jag hade det hemskt i tonåren och jag är ?bara? 180 cm . Mådde hemskt dåligt 

tycker definitivt att flickan själv får välja. Jag hade gärna varit max 175 cm. 

185 cm, med antagligen även större fötter som följer med kroppslängden kan bli ett stort besvär att hitta fina skor etc. 

jag hade verkligen inte velat vara 185 cm lång!!j

Att som förälder utsätta sitt barn för ett KOSMETISKT ingrepp/operation (med alla de risker en operation innebär) för att det finns män som känner sig hotade av en lång kvinna..och för att det inte finns snygga skor i större storlek det är fan sjukt. Och jag hoppas föräldrarna har vett nog att inte göra detta, utan istället ge sin dotter såpas mycket kärlek att hon kan älska den HON ÄR.

och jo, jag vet hur det känns att vara lång tjej. Hur puckon till killar retats. MEN.. vem fan vill ens ha sådana lossers? Då får väl dessa killar operera sig långa istället om de är så rädda för en ståtlig tjej

• Anonym (H)

Jag hade sagt nej till operation. För mig blir det onaturligt att stoppa det som egentligen är naturligt för just din dotter. Mina barn är långa, även om vi föräldrar inte är så långa. Ena dottern är 1.80 lite drygt. Hon har blivit scoutad till flera modellagenturer. Hon är sjukt vacker precis som hon är oavsett längd. 

Svar på tråden Lång som kvinna