Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Smart att sjukskriva sig under semestern

Det låter som att någon borde begära någon form av granskning av läkaren. Men jag vet inte vem som skulle göra det eller hur det går till.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Kollegan) skrev 2024-08-02 19:33:33 följande:

Jag funderar helt ärligt på att själv sjukskriva mig under hennes semester. Det skulle bli kaos för arbetsgivaren. 
    Som det är nu så känner jag ansvar för att uppgifter blir gjorda och är helt slut efter månaden som hon är borta. Ok om det hände en gång men nu är det alltid oktober som är årets värsta månad för då tar hon ut semestern hon inte kunde ha på sommaren pga att hon då var sjuk. Vad hon har för sjukdom får man inte veta men det måste vara något kopplat till sommaren som inte sker under juni eller augusti. 

Arbetsgivaren har rätt att förlägga semestern på det sätt som fungerar för verksamheten. Så prata med chefen redan nu och påpeka hur olämpligt det är att kollegan beviljas semester i oktober. 

Och får du inte gehör för det så sjulskriv dig när du känner dig sådär utarbetad. Vissa chefer tar inget ansvar förrän de tvingas till det...
Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern