• Anonym (Kollegan)

Smart att sjukskriva sig under semestern

Jag har en nära kollega som varje sommar sjukskriver sig under sin semester. Hon brukar ha 4 veckor semester men direkt eller efter någon vecka blir hon sjukskriven av läkare. Jag vet att det varit så de senaste 7 åren men troligtvis längre än så. 

Jag har ju inte med detta att göra men nu ska hon ju ha ut 3-4 veckors semester någon annan tid på året och jag blir då lämnad med vikarie, ofta oerfaren som jag ska lära upp. 

Chefen vet om problematiken men säger att eftersom hon har läkarintyg och en läkare som är känd för att lätt skriva intyg finns inget att göra. Hon är inte borta så här under resten av året, mer än vanlig sjukdom utan intyg så det ska jag vara tacksam för typ...
    Kan man verkligen sätta det i system? 

• Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern
  • Anonym (Jo)

Tydligen kan man det.

• Anonym (Moa)

Det låter som att någon borde begära någon form av granskning av läkaren. Men jag vet inte vem som skulle göra det eller hur det går till.

• Pixxel

Vissa människor kan manipulera lättare lätt och bli sjukskrivna för ingenting. Inget att göra åt tyvärr.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Moa) skrev 2024-08-02 18:55:52 följande:

Det låter som att någon borde begära någon form av granskning av läkaren. Men jag vet inte vem som skulle göra det eller hur det går till.

IVO. Men jag har en känsla av att de inte lär göra det ändå.
  • Anonym (Kollegan)

Jag funderar helt ärligt på att själv sjukskriva mig under hennes semester. Det skulle bli kaos för arbetsgivaren. 
    Som det är nu så känner jag ansvar för att uppgifter blir gjorda och är helt slut efter månaden som hon är borta. Ok om det hände en gång men nu är det alltid oktober som är årets värsta månad för då tar hon ut semestern hon inte kunde ha på sommaren pga att hon då var sjuk. Vad hon har för sjukdom får man inte veta men det måste vara något kopplat till sommaren som inte sker under juni eller augusti. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Kollegan) skrev 2024-08-02 19:33:33 följande:

Jag funderar helt ärligt på att själv sjukskriva mig under hennes semester. Det skulle bli kaos för arbetsgivaren. 
    Som det är nu så känner jag ansvar för att uppgifter blir gjorda och är helt slut efter månaden som hon är borta. Ok om det hände en gång men nu är det alltid oktober som är årets värsta månad för då tar hon ut semestern hon inte kunde ha på sommaren pga att hon då var sjuk. Vad hon har för sjukdom får man inte veta men det måste vara något kopplat till sommaren som inte sker under juni eller augusti. 

Den där ansvarskänslan måste du släppa. Om det inte är dina arbetsuppgifter utan vikariens (som du lärt upp) så släpp det bara. Låt AG ta smällen istället.

Skulle gissa på att hon är sjukskriven för utbrändhet. Innan du protesterar om att hon fejkar så är det inte alltid sådant märks av kollegor. Så antingen fejk, men kan vara sant.
  • Anonym (Kollegan)

Har i veckan fått veta att hon varit sjukskriven sedan dag 1 på denna semestern men kommer till arbetet på måndag som är första dagen efter vår semester. 

• Anonym (Varför denna avundsjuka?)
    Anonym (Kollegan) skrev 2024-08-02 19:33:33 följande:

Jag förstår inte problemet?

Vill du sjukskriva dig, sjukskriv dig då!

Om du har några problem på ditt jobb. Ta upp det med din CHEF! Och anklaga inte sjuka eller lediga Kollegor för att du inte vågar säga ifrån.

Om din kollega så är utomlands under sin sjukskrivning har väl inte DU med det att göra..Om du inte är hennes chef då. För då kan du ju gnälla.
    Fast inte ens som hennes chef kan du göra något. Så därför kan eller vill inte eran chef göra något åt någonting som inte stör någon annan än bara lilla dig.

Är du avundsjuk så får du väl gnälla hos chefen, men jag gissar på att han inte skulle gilla ditt gnäll och inte göra något åt dina höga hästar du verkar sitta på.

Du tror du är bättre än alla andra och har 0 empatiför dina kollegor..suck! 
  • Anonym (Kollegan)
    Anonym (Varför denna avundsjuka?) skrev 2024-08-02 20:28:55 följande:
    Jag förstår inte problemet?

Vill du sjukskriva dig, sjukskriv dig då!

Om du har några problem på ditt jobb. Ta upp det med din CHEF! Och anklaga inte sjuka eller lediga Kollegor för att du inte vågar säga ifrån.

Om din kollega så är utomlands under sin sjukskrivning har väl inte DU med det att göra..Om du inte är hennes chef då. För då kan du ju gnälla.
    Fast inte ens som hennes chef kan du göra något. Så därför kan eller vill inte eran chef göra något åt någonting som inte stör någon annan än bara lilla dig.

Är du avundsjuk så får du väl gnälla hos chefen, men jag gissar på att han inte skulle gilla ditt gnäll och inte göra något åt dina höga hästar du verkar sitta på.

Du tror du är bättre än alla andra och har 0 empatiför dina kollegor..suck! 
    Där gick 4 minuter från ditt liv. 
  • Anonym (Ceja88)

Prata med chefen om att det är hon som får lära upp en vikarie innan sin semestern och inte du för att det tar mer på dina krafter och känner att du snart blir själv sjuk. 
    så prata och var ärlig om hur du mår. Vill inte chefen hjälpa dig så sök nytt jobb. Sen kanske du själv kan lägga din semester i oktober (fast har man familj/barn i skolan så går det kanske inte). Det skulle jag ansöka om ta dom veckor hon brukar vara borta på hösten och jobba när hon är sjukskriven så att säga På sommaren.😅 Åh konstigt att din chef låter henne vara ledig under den perioden som du säger har mest att göra?kan hon så kan du?

Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern