Inlägg från: Anonym (Kollegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kollegan)

Smart att sjukskriva sig under semestern

Jag har en nära kollega som varje sommar sjukskriver sig under sin semester. Hon brukar ha 4 veckor semester men direkt eller efter någon vecka blir hon sjukskriven av läkare. Jag vet att det varit så de senaste 7 åren men troligtvis längre än så. 

Jag har ju inte med detta att göra men nu ska hon ju ha ut 3-4 veckors semester någon annan tid på året och jag blir då lämnad med vikarie, ofta oerfaren som jag ska lära upp. 

Chefen vet om problematiken men säger att eftersom hon har läkarintyg och en läkare som är känd för att lätt skriva intyg finns inget att göra. Hon är inte borta så här under resten av året, mer än vanlig sjukdom utan intyg så det ska jag vara tacksam för typ...
    Kan man verkligen sätta det i system? 

• Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern
  • Anonym (Kollegan)

Jag funderar helt ärligt på att själv sjukskriva mig under hennes semester. Det skulle bli kaos för arbetsgivaren. 
    Som det är nu så känner jag ansvar för att uppgifter blir gjorda och är helt slut efter månaden som hon är borta. Ok om det hände en gång men nu är det alltid oktober som är årets värsta månad för då tar hon ut semestern hon inte kunde ha på sommaren pga att hon då var sjuk. Vad hon har för sjukdom får man inte veta men det måste vara något kopplat till sommaren som inte sker under juni eller augusti. 

• Anonym (Kollegan)

Har i veckan fått veta att hon varit sjukskriven sedan dag 1 på denna semestern men kommer till arbetet på måndag som är första dagen efter vår semester. 

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (Varför denna avundsjuka?) skrev 2024-08-02 20:28:55 följande:
    Jag förstår inte problemet?

Vill du sjukskriva dig, sjukskriv dig då!

Om du har några problem på ditt jobb. Ta upp det med din CHEF! Och anklaga inte sjuka eller lediga Kollegor för att du inte vågar säga ifrån.

Om din kollega så är utomlands under sin sjukskrivning har väl inte DU med det att göra..Om du inte är hennes chef då. För då kan du ju gnälla.
    Fast inte ens som hennes chef kan du göra något. Så därför kan eller vill inte eran chef göra något åt någonting som inte stör någon annan än bara lilla dig.

Är du avundsjuk så får du väl gnälla hos chefen, men jag gissar på att han inte skulle gilla ditt gnäll och inte göra något åt dina höga hästar du verkar sitta på.

Du tror du är bättre än alla andra och har 0 empatiför dina kollegor..suck! 
    Där gick 4 minuter från ditt liv. 
  • Anonym (Kollegan)
    Goneril skrev 2024-08-03 18:27:12 följande:

Detta är kriminellt, vederbörande uppbär sjukersättning. Mycket illojalt mot kollegor. Läs på Försäkringskassans hemsida om åtgärder, man kan anmäla anonymt. Varför ska skattebetalarna stå för denna kostnad? Varför ska en person sätta andra på pottkanten med sitt beteende? Ja, och visst är den som är ärlig och laglydig en bättre person än den som inte är det, hela vårt samhällskontrakt bygger på det.                                                                                                                                           TS ska alltså inte göra som den kollega som anklagas, detta är olagligt beteende. Risken finns ju att TS blir anmäld i så fall medan kollegan klarar sig. Den läkare som fejk-sjukskriver rutinmässigt måste synas i sömmarna och det skulle nog kunna bli följden av en anmälan till Försäkringskassan.                                                                                                                                                 Jag blir mycket irriterad när jag hör talas om dylikt beteende. Vi har ett generöst system i vårt land och det är för j-vligt att det ska missbrukas. Våra skatter skulle kunna vara mycket lägre och våra fattigpensionärer skulle kunna leva drägligare om folk var ärliga.

Det är inte någon större risk att jag skulle göra detsamma som min kollega. Är bara väldigt väldigt trött och irriterad på att detta upprepas år efter år. Att skriva att jag skulle kunna sjukskriva mig under hennes semester var onödigt. 
Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern